Gå til innhold

Turbobytte 242

Ranger emnet


240Rallye

Anbefalte innlegg

Havarerte min turbo i 242`n i høst. Driver å skal bytte nå så bilen er klar til sesongen at. Har fått tak i en gruppe A turbo, men den er ikke helt lik original turbo`n. Motoren er en b230et som er helt original i deler.

Når jeg nå skal bytte turbo, så må jeg ha noen andre oljerør ifra turbo å inn i blokka. Vet noen hvor jeg får kjøpt slike slanger? Stålomspunnet, som tåler dette trykket, å som har riktig skrue størrelse osv inn på blokk, samt turbo.

Aner noen om jeg kommer til å merke forskjell i akselrasjon osv med denne turbo`n?

 

Legger inn bilde av forrige turbo som jeg kjørte med i hele fjor sommer, å ja, den plystra rart

uglyyturbo.jpg

Volvo S60 2.0l Turbo

Volvo 940 GL

Volvo 240 GLT

Volvo 242 Turbo

x Volvo 850 T5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut fra turboen er det jo standard t3 oil dicard flange som det heter, da kan du ta org røret og kappe noen cm etter turboen, lage til en dolle du slår inn i blokka sette på en vanlig hydraulikk slange der, inv mål 16mm.

på olje tur kan du nesten bare ta med deg turboen til tess, så lager de til en stålomspunnet teflonslange, med rette anslutningene. er 14mm banjo i blokka(er vel m14x1.25 tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har erfart er det også 1/8NPT gjenger ned i hullet på oljetur til turbo på alt av garett (Med mindre det er en udda sak da).

Mitsu har vel m14 der også hvis ikke jeg husker feil.

MEN:

Siden det er en B230et du har så har den T3 turbo, passer ikke røra i hele tatt på den nye turboen da?

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det som er formålet nei. Downpipen til JT kommer jo alt for nært oljefilteret om jeg skal bruke orginalkjølinga. Og tur røret blir iveien for sandwichen og slangene for luftkjølte oljekjøleren.

 

Send meg PM, jeg laget til på TESS. Har sikkert kvittering på hva det kostet + delene de brukte. :)

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 20% her i Bergen, ung kar på Minde som var veldig hjelpsom selv om det var til bil. Kjempeservice fra ham!

 

Her er det dere kan be om til slange...

 

Teflonslange type 20 1/4 0,60mtr

Hylser for pressing 520 1/4 SL 2,00stk

Innsats banjo m14x1,5 - 1/4" slange 1,00stk

Innsats banjo m12x1,5 - 1/4" slange 1,00stk

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er litt fjern, men hvordan skal man gjøre det for og få fjerna det teite retur røret som er der fra før?

slå nedi en slags plugg med så man kan koble på en slange?

er dette evt noe dem kunne laga på tess?

 

dette røret må være det mest mongo volvo har laget etter min mening.

 

 

vurderer og flytte oljefilteret på 240n, hva trenger jeg?

kan noen lage en liste på alt dette?

 

/Kristian ( som er lei av rør og faenskap )

- Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod

400hk prosjekt..

- Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod

Mvh

//Kristian Ekren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår