Gå til innhold

reg reim skifte..

Ranger emnet

Celica rules!

Anbefalte innlegg

På Skodaen min med 1.9 AEF motor er det et ØDP merke på svinghjulet. Det er skjult bak en gummipropp på toppen av clutchhuset/kåpa. Deretter er det et spor på baksiden, i enden av kammen som skal stå horisontalt. Og på dieselpumpa er det et rundt hull i både reimhjulet og inn i pumpa som skal stemme overens.

Jeg lagde et verktøy etter tips fra Haynesboka. et 15-20cm langt vinkeljern på 4-5mm passer fint om du har av toppdekslet.

Dette legger du først helt over ene vegen så det butter i toppen.

Så måler du klaringen med en bladsøker. Får du f.eks 1,6mm skal du legge 0,8mm under jernet på hver side. Jeg tok med noen måleshims fra jobben da jeg ikke hadde to bladsøkere for hånden.

I dieselpumpa brukte jeg bare klingen på en skrutrekker som passet perfekt.

Rett etter jeg var ferdig med motoren la jeg merke til at Biltema har et fiks ferdig verktøy for 200kr eller så. Kikka raskt over nettkatalogen uten å finne det, men det er for VAG diesel.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På TDK tar du av toppdekselet, da har du et flatt merke i andre enda av kammen hvor du kan montere spesialverktøy eller du kan bare sette inn et flattstål. En halv omdreining feil så matcher ikke linja (blir under toppen på toppen), riktig omdreininger så passer den rett i. Husk også å låse dieselpumpa. Veivaksel har merking på svinghjul i form av enten en strek eller en null (varierer).

Edit: Leste ikke skodafyren sitt innlegg før jeg skrev. Hehe. Var egentlig i grunn godt nok forklart fra før ;)

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider