Gå til innhold

Vegdirektoratet: Høyere fart er en suksess

Ranger emnet


Qee

Anbefalte innlegg

Vegdirektoratet mener at forsøkene med 100 km/t på norske veier har vært en suksess og innstiller på at man bør fortsette. Farten har økt bare 3 km/t i snitt. Og ulykkene går ned.

 

En suksess. En grundig evalueringsrapport om overgangen til 100 km/t på enkelte veistrekninger er nå utarbeidet i Vegdirektoratet. Så vellykket har fartsøkningen vært at direktoratet innstiller overfor Samferdselsdepartementet, som er øverste myndighet, på at fartsgrensen på 100 km/t opprettholdes og at nye motorveier som tilfredsstiller kravene også kan få øverste fartsgrense.

 

Kravene er at strekningen har veibelysning, midtrekkverk eller at avstandene mellom kjørebanene er minst 7 meter.

 

Veistandard bestemmer

Både fartsmålinger og ulykkesmålinger ligger til grunn for konklusjonen. Her viser det seg at reell fart på enkeltstrekningen bare har økt med en brøkdel av fartsgrenseøkningen fra 90 til 100 km/t. Grunnen er blant annet at farten på forhånd lå høyere enn fartsgrensen. Dette igjen på grunn av at veistandarden var så bra at bilistene følte veien tålte høyere fart enn lovlige fartsgrenser tilsa.

 

Begrenset fartsøkning

Veistykket med høyest trafikk (Romerike-Hvam på E6 Oslo-Gardermoen) har bare fått en fartsøkning på rundt 1 km/t. Mens andre strekninger med bedre standard har økt farten fra 3 til maksimalt 5 km/t.

 

På E6 i Follo lå snittfarten i høyre felt på 96,7 km/t og i venstre felt på 110,6 mens det fortsatt var 90 km/t. Da fartsgrensen ble økt til 100 var farten 99,4 i høyre felt og 113,5 i venstre felt.

 

Det er klart at nordmenn kjører for fort også i forhold til de nye fartsgrensene, men siden dette skjer på veier som tåler slike hastigheter øker ikke ulykkene. Snarere tvert imot.

 

Vegdirektoratet konstaterer altså at ulykkesfrekvensen er gått ned, selv om direktoratet i rapporten mener dette kan skyldes tilfeldigheter. Det er i hvert fall ikke registrert noen økning i antall personulykker. På to strekninger i Follo og på Romerike er antall personskadeulykker redusert med 13 fra 36 i år 2000 da det var 90-grense, og til 23 i år 2002 da det var innført 100-grense.

 

KILDE: Aftenposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For håpe dette får øynene opp i de politiske kretsene, men jeg tviler vel på det...

 

Vi bileiere har hatt LITE å glede oss over de siste fem årene...

 

Bare vært negative news foruten om en sjelden utbygging av vei her og der...

 

Men hurrah for denne god nyheten! ;)

 

Trenger jo ikke flere roadkills enn nødvendig... hehe

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI-NEI-NEI-OG ATTER NEEEEEEI,

nå kommer vi til å kjøre oss forderva alle sammen, og tenk på all eksosen som kommer ut av potta når vi har 200 rpm mer på motoren.

Sauer og kyr som beiter i nærheten av slike veier kommer til å bli uspiselige pga forurensing.

Og ikke minst alle ulykkene som kommer til å bli når vi kjører SÅ fort på veien - vi kommer til å miste kontrollen over bilene når det blåser litt, og vi kommer til å kjøre mye fortere i 80 sona siden vi blir SÅ enormt fartsblinde av å kjøre i 100.....

 

 

Det er jo HELT utrolig at noe slikt som dette - "høyrere fart en suksess" - kan stå på trykk i Norge.

Vi har jo en samferdselsminister som mener at vi må kjøre saktere for å kunne opprettholde en gammel og dårlig bilstandard (sagt på TV i diskusjon med Jan E Larsen) i landet vårt

- så jeg tror at hun nå har satt morgenkaffen i halsen...

Det kan jo ikke gå bra når slikt kommer på trykk....

 

 

Litt sammenlikning - tallene er nok ikke HELT nøyaktige men de sier i alle fall noe...

 

I Norge er vi ca. 4.6 mill mennesker - i fjor ble ca 400 stykker drept på veiene våre.

I Tyskland er de ca. 105 mill mennesker, - og der ble 6.698 mennesker drept.

 

De har "tusen"ganger flere biler enn oss, kjører i langt høyere tempo, mye tettere og

- har i prosentvis mange FÆRRE drepte på veiene enn vi har. Med så mange flere biler og så mye høyere fart skulle en tro at det var motsatt, - at flere ble drept pga biltettheten var så mye større.

 

Bedre veier, bedre opplæring og ikke minst bedre kultur/adferd (slik som å få bort disse FORBANNA venstre-fil kjørerne [150 Euro i bot i Tyskland, en god 1000lapp] ) vil nok gjøre susen her også, istedet for bare å sette ned hastigheten og ikke gjøre NOE annet for å bedre trafikksikkerheten.

 

trur no eg da...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ulykkesfrekvensen har gått ned kan tyde på at suicidale fartsdårer og andre selvmordskandidater begynner å tynnes ut i trafikken. Det er rett og slett ikke så veldig mange igjen.

Noe som nok ikke er ment å vare, dessverre. Antallet suicidale kan og vil sannsynlig komme til å øke igjen. Og synke. Så øke igjen. Og synke. Så ø... vel, dere forstår tegninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

I Norge er vi ca. 4.6 mill mennesker - i fjor ble ca 400 stykker drept på veiene våre.

I Tyskland er de ca. 105 mill mennesker, - og der ble 6.698 mennesker drept.

 

De har "tusen"ganger flere biler enn oss, kjører i langt høyere tempo, mye tettere og

- har i prosentvis mange FÆRRE drepte på veiene enn vi har. Med så mange flere biler og så mye høyere fart skulle en tro at det var motsatt, - at flere ble drept pga biltettheten var så mye større.

 

Det stemmer det, men vi må nok bare innse at vi er generelt dårligere bilister og har dårligere bilkultur enn tyskerne.

 

Hvis vi får raket bort alle tomsingene med hatt og innført bedre kjøreopplæring, så ville nok problemet løse seg selv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår