Gå til innhold

Tap av Førerkort..

Ranger emnet

RobinDrift

Anbefalte innlegg

18 Desember 2007 blei jeg tatt 84 km i 50 sone og mistet lappen men har gått 1 mnd og 2 uker og jeg har ikke fått noe svar..

Jeg har vært på kammeret 3 ganger

1.Gangen : Skulle noen ringe meg tilbake

Dette skjedde aldri

2.Gangen var det ingen der

3. Blei jeg oppfordret av politiet til å si at jeg "Ikke erkjenner straffeskyld" så de oppfordrer meg til å si at jeg er uenig selvom jeg var fult enig når jeg ble stoppet for er ikke noe vits å være vrien mot de.

Noen som har "Erfaring" med slikt?:flushit:

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du samtykket til førerkortbeslag, så kan de spise smultringer, og drikke kaffe i mange mnd før de gjør noe, og det kan du ta deg faen på at de gjør også.

Grunnen til at du ikke skal samtykke, er fordi da har de 3 uker på seg til å få sendt saken til tingretten, og tingretten må ta stilling til saken innen 4 uker. Om ikke så har du krav på lappen tilbake. Og da får de nok ræva i gir med å få saken til retten. Om du trekker tilbake samtykket så løper de 3 ukene fra du trekker samtykket.

I 84 i 50sone ligger du an til 6-9mnd, mest sannsynlig så får du 7mnd bare for at du skal måtte ta lappen om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du samtykket til førerkortbeslag, så kan de spise smultringer, og drikke kaffe i mange mnd før de gjør noe, og det kan du ta deg faen på at de gjør også.

Grunnen til at du ikke skal samtykke, er fordi da har de 3 uker på seg til å få sendt saken til tingretten, og tingretten må ta stilling til saken innen 4 uker. Om ikke så har du krav på lappen tilbake. Og da får de nok ræva i gir med å få saken til retten. Om du trekker tilbake samtykket så løper de 3 ukene fra du trekker samtykket.

I 84 i 50sone ligger du an til 6-9mnd, mest sannsynlig så får du 7mnd bare for at du skal måtte ta lappen om igjen.

det her er det jo skrevet opp og ned om her på forumet før...

det du sier her er enten feil eller litt lite presisert. Hvis du trekker tilbake samtykket til førerkortbeslag har politiet tre uker på seg til å oversende saken til tingretten, men det eneste som skjer hvis de sender over saken er at tingretten avsier en kjennelse hvorvidt politiet kan holde førerkortet inntill saken er avgjort. Politiet er forøvrig påpasselige med å oversende saken slik at den blir berammet innen den tid du ligger ann til å miste førerkortet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Helt normalt

2. Se punkt 1

3. Neste gang samtykker du ikke første gang

3) ...og dermed slipper du strafferabatt på 1/6 av straffens opprinnelige størrelse... Ramtitam...

Men her blir vi vel aldri enige, for Mondeo er fast bestemt på at man alltid skal motarbeide politiet, mens jeg prøver å se hva man kan tjene på å prøve å samarbeide med dem når man vet at man har gjort noe galt ;)

Mitt råd er å samtykke dersom du innser at du har driti deg ut og blitt tatt. Da får du best mulig behandling for å være samarbeidsvillig. Dersom du derimot mener at du har ditt på det tørre eller at det ellers er gjort noe galt fra politiets side, kan man gjerne si fra om det ved å nekte å samtykke til førerkortbslag.

Men folk får velge selv...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3) ...og dermed slipper du strafferabatt på 1/6 av straffens opprinnelige størrelse... Ramtitam...

Men her blir vi vel aldri enige, for Mondeo er fast bestemt på at man alltid skal motarbeide politiet, mens jeg prøver å se hva man kan tjene på å prøve å samarbeide med dem når man vet at man har gjort noe galt ;)

M

Grunnen til at vi aldri blir enige om det, er at det du sier er teori, det jeg og maaange andre har opplevd er praksis.

Har aldri hørt om noen som har fått strafferabatt pga tilståelse i en førerkortsak. Har du? Gi gjerne noen detaljer.

Gjort noe galt kan oppfattes på mange måter, jeg syntes ikke det å sladde på en snødekket øde p-plass inne på et industriområde midt på natta er noe å samtykke i førerkortbeslag for..

En annen ting. Har du noen gang hørt om noen som har fått tilbake førerkortet etter tre uker ved å samtykke

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble tatt i 50 sona jeg å i 90 km i timen. jeg samykka på stedet. dette var i september 07, og jeg fikk ikke vite no før 14 desember 07. straffen ble 9mnd, 7500kr i bot.

18 Desember 2007 blei jeg tatt 84 km i 50 sone og mistet lappen men har gått 1 mnd og 2 uker og jeg har ikke fått noe svar..

Jeg har vært på kammeret 3 ganger

1.Gangen : Skulle noen ringe meg tilbake

Dette skjedde aldri

2.Gangen var det ingen der

3. Blei jeg oppfordret av politiet til å si at jeg "Ikke erkjenner straffeskyld" så de oppfordrer meg til å si at jeg er uenig selvom jeg var fult enig når jeg ble stoppet for er ikke noe vits å være vrien mot de.

Noen som har "Erfaring" med slikt?:flushit:

Skoda Fabia 1.9 TDI 09

misubitshi evolotion 2 2.0T

x omega 2.0 94 x baleno 99 1.6 4x4 x golf 1.8 94 x octavia 1.8t 99

EL - Dandy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om noen som har fått strafferabatt pga tilståelse i en førerkortsak. Har du? Gi gjerne noen detaljer.

Jeg har laget en tråd om dette på Juridisk-forumet, hvor jeg blant annet henviser til Riksadvokatens retningslinjer. Dette SKAL taes inn i tiltalebeslutningen, dersom det er grunn til å anta at saken kan pådømmes som tilståelsesdom.

Gjort noe galt kan oppfattes på mange måter, jeg syntes ikke det å sladde på en snødekket øde p-plass inne på et industriområde midt på natta er noe å samtykke i førerkortbeslag for..

Ja, det er jeg helt enig i. Ref forrige innlegg (er du enig - samtykk, er du ikke enig - ikke samtykk).

En annen ting. Har du noen gang hørt om noen som har fått tilbake førerkortet etter tre uker ved å samtykke

Nei, det tror jeg ikke. Men det er jo heller ikke nødvendigvis meninga :) Poenget med å samtykke osv og avgi en uforbeholden tilståelse er på eget initiativ å si at man forstår at man har gjort noe galt og at man har tenkt å ta sin straff for det, for på den måten å få lavere straff (iht Strl § 59 2. ledd SKAL retten ta en uforbeholden tilståelse i betraktning ved straffeutmåling, og iht Riksadvokatens rundskriv SKAL påtalemyndigheten innta strafferabatten (1/6 av straffens opprinnelige størrelse) i tiltalebeslutningen).

Når det er sagt, kan selvsagt politiets saksbehandlingstid gjøres kortere på flere ulike måter, og det er ikke rimelig at en som samtykker skal måtte vente lenger enn en som ikke samtykker. Men det blir, igjen, en helt annen diskusjon - som vi vel også har hatt tidligere ;)

Du fremstiller det også (i alle fall til en viss grad) som om man får tilbake lappen for godt og at saken blir glemt dersom den ikke er avgjort etter tre uker. Det er jo overhodet ikke tilfelle, og det vet du like godt som meg. Det eneste som må skje innen tre uker, er at saken må oversendes tingretten for å få en kjennelse på at beslaget kan oprettholdes inntil rettskraftig dom foreligger eller inntil saken er avgjort. Dersom så ikke skjer, kan man hente ut lappen sin og kjøre frem til saken kommer opp, for så å måtte levere den inn igjen.

Så det koker vel egentlig ned til at det blir en avveiningssak, da, hvor man i ytterste konsekvens kan velge mellom å ikke samtykke, og KANSKJE, forutsatt at politiet somler mer enn tre uker, få anledning til å kjøre et par uker ekstra før saken kommer opp, eller å samtykke, og slippe 1/6 av den opprinnelige straffa...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble tatt i 50 sona jeg å i 90 km i timen. jeg samykka på stedet. dette var i september 07, og jeg fikk ikke vite no før 14 desember 07. straffen ble 9mnd, 7500kr i bot.

Da slapp du faktisk ganske billig med tanke på bot... Ikke uvanlig at foreleggssatsene begynner på rundt 9000 når man har mista lappen for hastighetsovertredelse. Perioden uten førerkort var vel som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slapp du faktisk ganske billig med tanke på bot... Ikke uvanlig at foreleggssatsene begynner på rundt 9000 når man har mista lappen for hastighetsovertredelse. Perioden uten førerkort var vel som forventet.

ja i følge politiet så skulle straffen være på 12 mnd, 9000 i bot.

men siden jeg ikke hadde vært dømt før, samtykket på stedet osv

så fikk jeg den straffen jeg fikk + at jeg slapp ny teoriprøve:)

Skoda Fabia 1.9 TDI 09

misubitshi evolotion 2 2.0T

x omega 2.0 94 x baleno 99 1.6 4x4 x golf 1.8 94 x octavia 1.8t 99

EL - Dandy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I saker, som den på industriområdet, kan det skje at man får tilbake lappen etter tre uker ved ikke å samtykke, fordi politiet av og til skjønner at det er litt tynt å dra for retten, og ferdig med det.

Sammtykker du, så skjer nok ikke det gitt, har i hvertfall aldri hørt om det.

Har man en snittmåling på 200 i 40 sona stiller selvfølgelig saken seg helt annerledes.

Kan moderere meg til å si, at i alle saker, der politiet ikke har en konkret fartsmåling, eller det er promille inne i bildet, så bør man ikke samtykke

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I saker, som den på industriområdet, kan det skje at man får tilbake lappen etter tre uker ved ikke å samtykke, fordi politiet av og til skjønner at det er litt tynt å dra for retten, og ferdig med det.

Sammtykker du, så skjer nok ikke det gitt, har i hvertfall aldri hørt om det.

Har man en snittmåling på 200 i 40 sona stiller selvfølgelig saken seg helt annerledes.

Kan moderere meg til å si, at i alle saker, der politiet ikke har en konkret fartsmåling, eller det er promille inne i bildet, så bør man ikke samtykke

Da er vi enige.

Se for øvrig innlegget like over, der har du et eksempel på en som har gått straffereduksjon på grunn av samtykke og uforbeholden tilståelse...:) I og med at du aldri hadde hørt om noen slike tilfeller, var det jo treffende at det dukket opp et akkurat nå...hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får maks 6500 fordi jeg holdt meg under 82 km

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det her er det jo skrevet opp og ned om her på forumet før...

det du sier her er enten feil eller litt lite presisert. Hvis du trekker tilbake samtykket til førerkortbeslag har politiet tre uker på seg til å oversende saken til tingretten, men det eneste som skjer hvis de sender over saken er at tingretten avsier en kjennelse hvorvidt politiet kan holde førerkortet inntill saken er avgjort. Politiet er forøvrig påpasselige med å oversende saken slik at den blir berammet innen den tid du ligger ann til å miste førerkortet...

Var det jeg skrev :wank

Må ta stilling til saken = Vurdere om det er grunn for videre beslagleggelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider