Gå til innhold

hvordan lese feilkoder på volvo 240?

Ranger emnet


Gjest sicarlse

Anbefalte innlegg

Det stemmer. Har du funnet diagnosestikket ditt, den svarte boksen med 6 hull i og ledningsstumpen? Er vel plassert på venstre forskjerm, i nærheten av coilen tror jeg. I hvert fall... Du åpner lokket og setter den i 2`eren (den løse ledningen). Så skrur du på tenning (hakk 2), og lar den stå der. Så trykker du en gang på knappen som er på diagnosestikket.

 

Da får du 3 sekvenser med blinking. Først en sekvens med 1-3 blink, et opphold på noen sekunder, så 1-3 igjen, og en tredje gang med 1-3.

 

Har du 1 på alle, har du feilkode 1-1-1 og da er alt i orden. 2 først, så 1, så 2, så har du 2-1-2.

 

3 blink, så opphold, 2 blink, så opphold, og 3 blink igjen så har du 3-2-3. Du må trykke en gang på knappen etter hver kode er ferdig å blinke. :)

 

Så setter du den i 6`er hullet og gjør det samme.

 

2 er for bensin og 6 for tenning.

 

For å slette feilkoder, så må du ha lest alle sammen (den begynner på nytt når du har lest alle). Så holder du knappen inne i 5-10 sec, og slipper. Så vil den lyse igjen og da trykker du og holder inne i 5-10 sec igjen. Så kan du trykke en gang og se om du får 1-1-1. :)

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

ah TUSEN takk:D tror faktisk jeg skjønte det:)

må bare se om jeg finner den boksen da :flushit:

 

du har vel ikke tilfeldigvis et skjema over hva de forksjellige er:)?

 

lambdasonden lyser en del i dashn, gjort det siden jeg fikk den.. av og til

 

tanta mi påsto at bilen måtte startes i fri, uten noen pedaler inne. ellers så begynte den å lyse. hvis den gjorde det så var det bare til å koble av batteriet en time. hørtes for meg veldig rart ut.

 

så tenkte jeg skulle sjekke av nysgjerrighet om det var noe feil når jeg først skulle skru:) bytte lambda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The OBD system:

 

OBD stands for "On Board Diagnostics".

 

Many of the LH2.4 cars have a test-socket from which you can read the fault-codes of the ECU, EZK and TCU. The later model cars (1995-1998 940) has a serial interface instead of a test socket in which the VST-tool or an OBDII reader is supposed to plug in to read the fault-codes.

 

The LH2.4 ECU costantly monitors the following things:

 

-The control module's own, internal functions.

-Heated oxygen sensor (HO2S) and fuel trim.

-Engine coolant temperature sensor.

-Mass air flow (MAF) sensor.

-Battery voltage.

-Throttle position switch (TP switch).

-Engine speed (RPM) signal from the engine control module (ECM).

-Speedometer signal.

-Knock enrichment signal from the ignition system (does not apply to B 230 F, B 204 FT/GT).

-The idle air control (IAC) valve.

 

A fault in any of these functions is presented as a diagnostic trouble code (DTC) in diagnostic test mode (DTM) 1.

 

The EZK116 constantly monitors the following things:

 

-The control module's own, internal functions.

-Knock sensor (KS) signal.

-Fuel system load signal.

-Timing pick-up signal.

-Temperature sensor signal.

-Signal from the EGR converter.

-Signal from the EGR temperature sensor.

 

A fault in any of these functions is presented as a diagnostic trouble code (DTC) in test function 1.

 

All the diagnostic trouble codes (DTCs) are reversible. This means that if a signal has resulted in a diagnostic trouble code (DTC) being stored and it is OK next time the ignition is turned on, the control module will use the programmed correct value instead of remaining in “limp-home” mode. But the diagnostic trouble code (DTC) remains stored in the memory.

 

Diagnostic Test Mode 1: Fault Code Retrieval.

 

* Place the cable into socket 2 (LH2.4 fuel injection test) or 6 (EZK116 ignition test).

* Turn the ignition ON to KPII without starting the engine.

* Select Mode 1 by pressing the button once and holding for more than 1 second but less than 3 seconds.

* The LED lamp will flash in successive series of three digits followed by a three-second pause. If there are no fault codes stored, it will flash 1-1-1 indicating the fuel injection system is operating correctly.

* Count the successive flashes and record the fault code.

* Press the button again.

* Record the fault code. If it is the same as the previous one, then no additional codes are stored. Repeat until all the codes stored are retrieved (maximum of three). If the car is from California you can read up to 17 fault-codes at the same time.

* Refer to the tables below for the interpretation of fault codes from the LH2.4 Fuel injection System and EZK 116 Ignition System.

* Move the cable into socket 6 (for ignition codes from EZK116) or socket 2 (for fuel injection codes from LH2.4) and repeat the above.

 

Erasing Fault Codes.

 

After you have retrieved all the Fault Codes in the steps above, you should erase the system memory.

 

* Repeat the steps above and read the fault codes again.

* Press and hold the button for more than five seconds, then release it.

* When the LED lights, press the button again for more than five seconds and release. If the LED goes off, then the memory is cleared.

* To test that memory is cleared, press the button again for >1 second and <3>1 and <3>1 and <3>1 and <3>1 and <3 seconds before pressing again).

* The diagnostic unit then tests the EGR system controller which you can hear or feel.

* Exit by switching off the ignition.

 

LH2.4 Fuel Injection Fault Codes (DTC):

 

Socket position 2.

 

(The * means that the CEL is lit)

 

1-1-1 No faults detected.

1-1-2 Fault in control module.

1-1-3* Short-term fuel trim. Faulty control. Fuel trim (lambda control) too lean or rich.

1-2-1* Mass air flow (MAF) sensor signal. Faulty signal to/from Air Mass Meter.

1-2-3* Engine coolant temperature (ECT) sensor. Signal missing to/from coolant temp. sensor.

1-3-1 Engine speed signal from ignition system. Signal missing.

1-3-2 Battery voltage. Battery voltage too low/high.

1-3-3 Throttle position (TP) switch at engine idle. Throttle switch idle setting faulty or grounding fault.

2-1-2* Heated oxygen sensor (HO2S) signal. Faulty or missing signal.

2-1-3 Throttle position (TP) switch at full load. Faulty or missing signal.

2-2-1* Long-term fuel trim, part load. Lean part load.

2-2-3 Idle air control (IAC) valve signal. Faulty or missing signal.

2-3-1* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load.

2-3-2* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at idle.

3-1-1 Vehicle speed signal (VSS). Faulty or missing signal. (Also signal from speedometer).

3-1-2 Knock enrichment signal from ignition system. Faulty signal.

3-2-2 Mass air flow sensor (MAF). Air Mass Meter wire burn-off signal absent or faulty.

3-4-4 Exhaust gas temperature sensor. Faulty.

 

EZK 116 Ignition Fault Codes (DTC):

 

Socket position 6.

 

(The * means that the CEL is lit)

 

1-1-1 No faults detected.

1-4-2* Fault in control module.

1-4-3* Knock sensor (KS) signal. Faulty or missing signal.

1-4-4* Load signal. Faulty or missing signal.

1-5-4* EGR. EGR system flow too high.

2-1-4 Engine speed (RPM) sensor. Intermittently absent.

2-2-4 Engine coolant temperature (ECT) sensor. Faulty or missing signal.

2-3-4 Throttle position (TP) switch signal. Faulty or missing signal.

2-4-1* EGR (NTC). EGR system flow too low.

2-4-1* EGR (PTC). EGR system flow too low.

4-1-3* EGR temperature sensor signal (NTC). Faulty or missing signal.

4-1-3* EGR temperature sensor signal (PTC). Faulty or missing signal.

 

Special Fault Codes (DTC):

 

ABS Fault Codes (DTC):

 

Socket position 3.

 

1–1–1 No fault detected

1–2–5 Faulty signal from at least one wheel sensor

1–3–5 Fault in control module

1–4–2 Brake light switch, open circuit

1–5–1 L/H front wheel sensor, open or short–circ. to supply

1–5–2 R/H front wheel sensor, open or short–circ. to supply

1–5–5 Rear axle sensor, open or short–circ. to supply

2–1–5 Valve relay, open–circuit or short–circuit

2–3–1 L/H front wheel sensor, signal absent

2–3–2 R/H front wheel sensor, signal absent

2–3–5 Rear axle sensor, signal absent

4–1–1 L/H front wheel valve, open or short–circ.

4–1–3 R/H front wheel valve, open or short–circ.

4–1–5 Rear valve open or short–circ.

4–4–3 Pump motor/relay electrical or mechanical fault

 

TCU Fault Codes (DTC):

 

Socket position 5.

 

2-4-2 Turbo control valve. Open-circuit or shorted.

3-1-2 Knocking information. Signal faulty.

3-4-2 A/C blocking relay. Signal faulty.

4-2-1 Pressure sensor. Faulty boost pressure.

4-2-2 Exhaust gas temperature controller. Signal faulty.

4-2-3 Throttle position sensor. Signal faulty.

4-2-4 Load signal. Signal faulty.

4-3-1 Temperature sensor. Signal missing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

ok. har nå fått følgende feilkoder på diagnosestikket.

feil nr 1 på hull nr 2: 121

feil n2 2 på hull nr 2: 131

feil nr 1 på hull nr 6: 144

 

skjønte ikke helt de engelske forklaringene som var der oppe.

 

121 er luftmassemåler?

131 er speed signal? er det så enkelt som dfet høres ut? den mangler turtall eller fartssignal?

 

144 er load signal? hva er det?

 

edit; sjekka igjen, og de overstående feilkodene er er ikke lenger. jeg får kode 131 på stikk 2, og 214 på stikk 6.

hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for OT, men håper det går greit at jeg hiver inn et liknende spørsmål :)

Jeg har plagdes litt med bilen i det siste.. Jeg får opp feilkoden 1-1-3 på hakk 2 og ingenting på hakk 6.

Her står det:

1-1-3* Short-term fuel trim. Faulty control. Fuel trim (lambda control) too lean or rich.

Vil det si at lambda sensorn er føkka, og at jeg må bytte den? eller er det noe annet galt?

Virker som om at motoren går i et nødprogram nå, da hvis jeg tar av minuspolen og sletter feilkodene, og deretter starter den, så går den bra helt til feilkoden kobler inn igjen.

 

På forhånd takk :)

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

hva er feilkode 1 4 4 på hull 6? om dette er formotstander og de ikke fungerer som de skal, vil da bensinpumpe releet koble seg inn?

 

fikk også 3.1.1 p hull 2, hva annet en manglende speedometer kan dette være?

Endret av Gunnar KRC

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår