Gå til innhold

defekt 4wdsystem på sierra XR4x4. Spinner bare på bakhjulene

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skulle teste Sierran på det første vinterføret. Jeg kjørte til den bratteste bakken jeg viste om, men ble skuffa da jeg skulle ta bakkestart. Skulle spinne avgårde, men ble bare stående stille. Hadde forventet meg å bare spinne avgårde oppoverbakken. Men for å i det hele tatt klare å komme opp bakken, måtte jeg dra igang sakte med sikkert på motorens tomgangshastighet.

 

Det skal nevnes at jeg kjørte på sommerdekk bak og dårlige piggdekk forran, men jeg mener det burde gått fremover, istedenfor at ræva på bilen bare glei med veiens helling. Så jeg mistenker at det er noe feil med hoveddiffen. Jeg har hørt at fordelingen på denne skal være 34% på fremhjulene og 66% på bakhjulene. Hvordan skjer denne fordelingen. Jeg har hatt bilen på bukk ett par ganger, og fremhjulene snurrer med, når jeg snurrer på bakhjulene. Noen som har peiling på dette?

 

Det er en 86modell

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare en diff med brems som fordeler kreftene så det er ikke slik at du spinner på alle hjulene vis et dekk har veldig dårlig grep kan du ende opp med at den spinner bare på ett det fordet om du har 4wd..

 

Er dom en 2wd står du på is med ett hjul og asfalt med det andre da skjer du jo hva som skjer..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

Er bare en diff med brems som fordeler kreftene så det er ikke slik at du spinner på alle hjulene vis et dekk har veldig dårlig grep kan du ende opp med at den spinner bare på ett det fordet om du har 4wd..

 

Er dom en 2wd står du på is med ett hjul og asfalt med det andre da skjer du jo hva som skjer..

 

Er det diffbrems så skal det jo være begrenset hvor mye han får hjulspinn på 1 hjul da? Da skal det jo overføre en viss mengde til andre hjul?

 

Det du beskriver høres ut som en bil uten diff-brems/sperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

Er bare en diff med brems som fordeler kreftene så det er ikke slik at du spinner på alle hjulene vis et dekk har veldig dårlig grep kan du ende opp med at den spinner bare på ett det fordet om du har 4wd..

 

Er dom en 2wd står du på is med ett hjul og asfalt med det andre da skjer du jo hva som skjer..

 

da blir det 2 striper.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Hei

 

Jeg skulle teste Sierran på det første vinterføret. Jeg kjørte til den bratteste bakken jeg viste om, men ble skuffa da jeg skulle ta bakkestart. Skulle spinne avgårde, men ble bare stående stille. Hadde forventet meg å bare spinne avgårde oppoverbakken. Men for å i det hele tatt klare å komme opp bakken, måtte jeg dra igang sakte med sikkert på motorens tomgangshastighet.

 

Det skal nevnes at jeg kjørte på sommerdekk bak og dårlige piggdekk forran, men jeg mener det burde gått fremover, istedenfor at ræva på bilen bare glei med veiens helling. Så jeg mistenker at det er noe feil med hoveddiffen. Jeg har hørt at fordelingen på denne skal være 34% på fremhjulene og 66% på bakhjulene. Hvordan skjer denne fordelingen. Jeg har hatt bilen på bukk ett par ganger, og fremhjulene snurrer med, når jeg snurrer på bakhjulene. Noen som har peiling på dette?

 

Det er en 86modell

 

 

fordelingskassen din er ødelagt eller utslitt...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten vits å ha 4hjulstrekk uten sperre/brems. Da vil den trekke på den akselen som har dårligs veggrep. Da bilen har diffbrems som fungerer bak, skulle man nesten tro at den skulle trukket på det forhjulet med dårligst grep, da bilen ikke har diffbrems i forakslingen. Jeg har ikke peiling på hvordan denne hoved 4wd diffen fungerer. Det er en Getrag sak.

 

Jeg har en liten mistanke om at det er viscose-koplinten i 4x4kassa som har gått istykker

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det mye å reparere fordelingskassa (Viskose-koplingen)?

Er dette noe man kan gjøre selv? Hvor mye koster delene?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår