Gå til innhold

Hva skjer vist jeg kjører en bil uten skilter? og blir tatt?

Ranger emnet

killerFly

Anbefalte innlegg

Det kommer an på om du kjører en registrert bil, hvor skiltet er tatt av eller har falt av, eller om du kjører en uregistrert bil. Det siste vil selvsagt være mer alvorlig. Veit ikke om det finnes så fryktelig mye rettspraksis på området, men jeg tipper at du eventuelt kun kan miste lappen for å ha kjørt en uregistrert bil...

Hvis noen vet noe mer håndfast, er det fint om de kommer med det, for nå tenker jeg bare høyt :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært helt sikker på det jeg eller, men veit at det blir 2000 kr i bot hvis du kjører en registrert bil med manglende eller uleselige skilter.

Å kjøre en uregistrert bil er mye værre. Rent juridisk vil jeg regne med at det er det samme som å kjøre en crosser, ATV eller jordebil langs veien, men i praksis regner jeg med at de ser litt på hvor alvorligt det er (kjøretøyets stand, hvordan du kjører osv...).

Ganske sikkert at du mister lappen, mange som har mista bil lappen eller fått utsettelse på den for å kjøre crosser på veien. Du får nok også en ganske stor bot. Det er hvis du kjører vanligt.

Kjører du ned noen eller kræsjer med det uregistrerte kjøretøyet ditt blir det mye værre... da kan du regne med fengselstraff og store erstatninger da du ikke har ansvarsforsikring på kjøretøyet.

Ville vært litt kjipt å kjøre ned en fotgjenger å måtte betale noen millioner i erstatning til familien hans og sitte i kasjotten i mange år for uaktsomt drap? Gjeld for resten av livet, staten tar penga dine hver måned så du såvidt har noe å leve på igjen. Eller kjøre i hva som helst annet for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har biltt stoppe 2 ganger med og kjøre uten skilt. Skulle fra A til B, men har jo ikke noe og si. Jeg måtte parkere bilen i grøfta begge ganger, og ene gangen ble Falken tilkalt for og taue den bort. Fikk bot begge gangene, men ikke noe indragelse av førerkort. Dette er 5-6 år siden nå, kanskje det er andre lover og regler nå. Nå mister jo 18-20 åringer lappen bare for og "dunke" borti en annen bil. Jeg hadde hatt lappen i 3 dager, da kjørte jeg i motsatt kjørefelt inn i rundkjøringa, traff en bil fra venstre i i siden (volvo 240), flyttet dørene midt inn i bilen. Politiet kom, men jeg mistet ikke lappen. Er jo snart 14 år siden da. :)

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt lappen i 3 dager, da kjørte jeg i motsatt kjørefelt inn i rundkjøringa, traff en bil fra venstre i i siden (volvo 240), flyttet dørene midt inn i bilen. Politiet kom, men jeg mistet ikke lappen.

De så sikkert litt mellom fingrene, da det var en 240 :p

Meeeen, fra spøk til helvete. De har nok blitt en god del strengere på ungdom og bilkjøring de siste årene. Nå for tiden kan nok en 18-20 åring miste lappen for den minste ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryker lappen eller er det prikker og sinnsyk bot? Vet at forsikring osv ikke gjelder da.

I 2006 fikk du et forenkla forelegg på 4000kr for det. Skjedde ikke noe mer, men har sikkert blitt noe dyrere siden den gang.

I just love 2 see their faces when they been whiped out by what they thaught was just a boy racer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 14 år siden kjørte jeg min nylakkerte Jetta fra billakkereren i Oslo og hjem til Flåklypa. For å redusere prisen mest mulig gjorde jeg alt av demontering, grunnarbeid og montering selv, men jeg ville ikke montere noe på fersk lakk så jeg kjørte hjem uten front- og bakrute, støtfangere og skilter. For å unngå trefninger med ordensmakten kjørte jeg sideveier hjem, utrustet med full uniform, beret og Ray Bans i min trekkfulle folkevogn. Jeg hadde dog slengt et av skiltene på dashbordet...

Allerede på Alnabru ble jeg stoppet av farbror blå, og de var ikke spesielt begeistret for transportformen. Manglende ruter var greit siden jeg hadde så tøffe solbriller, men min slappe holdning til skilter kostet meg 1000 kroner...

Jeg fortalte de at jeg aktet å kjøre helt hjem på denne måten og lurte på om de kjente til flere patruljer langs traseen jeg skulle benytte. De ville ikke at jeg skulle kjøre videre, men sa samtidig at det neppe var flere ute i lovens navn på det tidspunktet. Så jeg kjørte selvsagt hjem med skiltet på dashen... :D

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen det er snakk om er ikke godkjent i Norge. Er vel Nissan Skylineen det er snakk om. Det dumeste er at du ikke har forsikring. Bedre å betale 225,- dagen enn å kjøre uten ;)

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider