Gå til innhold

2003 220CDI - uheldig eller møkkabil?


Strato

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...

Jeg er utrolig skuffet over denne bilen. Skulle være snill mot meg selv da jeg gikk av med pensjon i fjor vår. Kjøpte en 2005 modell E 200 CDI 35.500km. Komfortabel og fin å kjøre, men problemer problemer - dyre! Først utbrukt reservebatteri. (det vesle (18A?) som sitter fremme). kr 2.121,- i arbeidspenger for å bytte det! Deretter litt forskjellig tull som delvis gikk på bruktbilgarantien. Nå sist hadde jeg bilen inne til 50K service.

Fikk beskjed om at det meste i forstillingen var utslitt. Måtte bytte 2 kuler på hver side, samt en stor bærearm eller stabillistatorarm på hver side. Også den har en kule i den ene enden samt en stor gummidingsfeste i den andre. Altså byttet 3 kuler på hver side. Samtidig gitt beskjed om at fremre skiver nok har vært byttet tidligere. Jeg mistenkte jo rimeligvis at bilen har kjørt mye mer enn jeg har blitt oplyst, men verifiserbare? data avkrefter det. Selger er lite imøtekommende, og jeg er dypt skuffet. Kan virkelig Mercedes leve med slikt?

 

 

 

FredT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig skuffet over denne bilen. Skulle være snill mot meg selv da jeg gikk av med pensjon i fjor vår. Kjøpte en 2005 modell E 200 CDI 35.500km. Komfortabel og fin å kjøre, men problemer problemer - dyre! Først utbrukt reservebatteri. (det vesle (18A?) som sitter fremme). kr 2.121,- i arbeidspenger for å bytte det! Deretter litt forskjellig tull som delvis gikk på bruktbilgarantien. Nå sist hadde jeg bilen inne til 50K service.

Fikk beskjed om at det meste i forstillingen var utslitt. Måtte bytte 2 kuler på hver side, samt en stor bærearm eller stabillistatorarm på hver side. Også den har en kule i den ene enden samt en stor gummidingsfeste i den andre. Altså byttet 3 kuler på hver side. Samtidig gitt beskjed om at fremre skiver nok har vært byttet tidligere. Jeg mistenkte jo rimeligvis at bilen har kjørt mye mer enn jeg har blitt oplyst, men verifiserbare? data avkrefter det. Selger er lite imøtekommende, og jeg er dypt skuffet. Kan virkelig Mercedes leve med slikt?

 

 

 

FredT

 

 

Kjørestilen har mye og si, mange som bare gir blaffen eller ikke tenker over det og styrer aldri unna en grop eller ujevnheter i asfalten, og vi vet jo hvor bra veier vi har her i Norge, så det er ikke så overraskende at vi her Norge har en bil som er totalt ferdig i forstillingen etter 50 000km.

 

Bilen må jo ha vært en helt grei bil da du kjøpte den, med 35000km på telleren og bare knapt 2år, og på de 30tusen du har kjørt har bilen rett og slett levd et hardt liv med en sjåfør som rett og slett gir blaffen og styrer ikke unna noen ujevnheter, sånt sliter på forstilling, uansett merke, selv en Skoda hadde blitt slitt da.

 

Så kan man ha en annen sjåfør som kjører 100 000km med akkurat samme bil, men for han ligger det helt naturlig å svinge unna hvis han ser ujevnhet i veibanen, han styrer hjulene der det er jevnes mulig, og det gjør han konsekvent hele tiden, altså en aktiv og sunn sjåfør, men han blir oftes oppfattet som en agressiv sjåfør for kjørestilen er ofte mere aktiv, ikke at det går fortere men ser han en hul i veien så styres det unna.

 

 

Så mitt svar er at det er ikke Mercedes sin feil at det finnes så mange forskjellige sjåfører der ute. Noen biler blir kalt for mandagsbiler, og kanskje en liten % av de mandagsbilene er faktiskt mandagsbiler, men størsteparten av mandagsbilene er det bileieren selv som bruker bilen som egentlig er selve problemet, men det er jo ikke så lett og si til en kunde at det er han som egentlig er en stor amatør og kløne, hadde han endret litt på kjørestilen sin så hadde han også kunne ha kjørt 50 000km uten noe som helst problem.

 

Og jeg ser jo problemet, han her er jo ikke akkurat noe ungdom, og det sies jo det at du ikke skal lære far din å pule, så han vil vel neppe ta i mot noe gode råd fra folk som er yngre, selvom han ville bare ha hatt godt av det, og hadde han hørt på råd fra folk som er yngre så hadde nok bilen holdt mere en 50 000km.

 

Det skal jo sies at han blir sikkert sett på som en utrolig sikker og forsiktig sjåfør der han lar være å svinge unna enda et stort hull i asfalten her i Norge....... Mens han som svinger unna det samme hølet i asfalten blir sett på som en vinglete og farlig sjåfør, merkelig greie gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dolk,

 

Takk for svaret, selv om jeg ikke umiddelbart skjønner hvordan du kan vite at jeg ikke styrer uten om dumper i veien, og generelt er en uvøren sjåfør som behandler bilen min dårlig.

Bilen min er bruktimportert fra Tyskland. Har altså kjørt sine første 35K km der. Sannsynligvis på bedre veier enn vi stort sett har her - men hva vet jeg. Og - fra de 35K til de 50K jeg har kjørt med den er det ikke 30K, man 15K Km.!

Min forrige bil var en Saab 9.3 - ingen problemer. Min forforrige bil en billig Suzuki Baleno - som hadde gått hele sitt liv her i landet. Sto på 107K da jeg byttet den inn, og da hadde det aldri vært noe problem med hverken styrekuler eller annet uventet. Så noen biler tåler åpenbart min kjørestil. Mercedes synes ikke å være en av dem.

 

FredT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dolk,

 

Takk for svaret, selv om jeg ikke umiddelbart skjønner hvordan du kan vite at jeg ikke styrer uten om dumper i veien, og generelt er en uvøren sjåfør som behandler bilen min dårlig.

Bilen min er bruktimportert fra Tyskland. Har altså kjørt sine første 35K km der. Sannsynligvis på bedre veier enn vi stort sett har her - men hva vet jeg. Og - fra de 35K til de 50K jeg har kjørt med den er det ikke 30K, man 15K Km.!

Min forrige bil var en Saab 9.3 - ingen problemer. Min forforrige bil en billig Suzuki Baleno - som hadde gått hele sitt liv her i landet. Sto på 107K da jeg byttet den inn, og da hadde det aldri vært noe problem med hverken styrekuler eller annet uventet. Så noen biler tåler åpenbart min kjørestil. Mercedes synes ikke å være en av dem.

 

FredT

 

 

Jepp, selg Merca og kjøp deg Baleno, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som en km-svindel du er utsatt for.

135.500 eller 235.500 km kanskje.

 

Takk for svar.

De verifiserbare - og tilforlatelige - km-tall jeg refererer til er hentet ut fra MB's tyske (internasjonale?) database - gjort av en vennlig BOS sjel. Har man noen erfaring for at det kan trikses med den?

 

Setter bilen på et bildatafirma etter påske for å se om de kan "lese" noe ut av de lagrede data på bilen. Jeg får litt variende opplysninger om hvorvidt det er mulig å lese ut totalkm eller ikke. Verdt å prøve dog. Fikk ikke noe servicehefte med bilen heller som viser historikk.

 

 

mvh

 

FredT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Da rapporterer jeg ståa som den er så langt. Fikk utskrift fra Assyst-Plus som bekrefter tallene fra MB-sin database i Tyskland. Der er 3 sammenfallende "insidenter" = garantireparasjoner på 20K - 24,9K og 35K km. Datoene de er utført på ser "riktige" ut, så jeg er blitt overbevist om at bilen kun har kjørt de km den viser. Altså 35,5K da jeg kjøpte den, og nå står den på 51,5K km. Jeg har i dag igjen vært i kontakt med selger og vi kom til en delingsmodell av utgiftene jeg har hatt til reparasjonen jeg kan leve med.

Igjen står det faktum at på min 2005 modell E 200 CDI - kjørt 35K km i Tyskland samt 16K km her i landet måtte byttes: Begge Casterstag (med 1 kule i den ene enden på hver av dem), samt 5 andre bære-/styrekuler i forstillingen. Altså tilsammen 7 kuler. En BOS reparasjon til kr 15K+.

Og jeg er skuffet over kvaliteten til denne bilen - forstår ikke at MB kan leve med slikt - og det kommer jeg til å fortelle noen i konsernet. Tenker det kommer til å svi for dem ;-)

 

Takk for råd og dåd i saken.

 

mvh

 

FredT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår