Gå til innhold

Modding av instrument Astra G - Plasma og greier

Ranger emnet


thklinge

Anbefalte innlegg

Halla!

 

 

På tide med mer modding, denne gangen er det instrumentene. Glemte naturligvis å ta før-bilder.

 

Kjøpte plasmaskiver fra tyskland, disse har en kontrollboks hvor man kan justere lysstyrke og slikt, men den ser ikke VELDIG kul ut så jeg droppa å ha den framme. Lyset blir justert av orignal rehostat så den trenger man strengt tatt ikke med mindre man synes det blir for mye lys.

 

Dessverre er det blått med røde markeringer, ville helst hatt hvitt, menmen.

 

Bilder:

 

 

Uten lys:

DSCF1457.JPG

 

Litt lys:

DSCF1459.JPG

 

Masse lys:

DSCF1468.JPG

 

Full pupp:

DSCF1470.JPG

 

Closeup:

DSCF1467.JPG

 

Even more close up:

DSCF1463.JPG

 

 

Såder. Noen har kanskje sett et problem allerede? Alle Astra Sport og Bertone (cab og coupè) har hvite instrumentskiver og sorte nåler. De sorte nålene vises nesten ikke i det hele tatt. Jeg kjøpte derfor et brukt Astra G instrument med sorte skiver fra tyskland:

 

87e2_1.JPG

 

Denne har nemlig blanke nåler som lyser. Kombinert med noen røde smd-dioder burde resultatet bli noe slik:

 

192_2.jpg

 

 

Jeg har ikke lyst på blått overalt, jeg synes blått er "over" så skal prøve med hvitt lys i alt av brytere ellers.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite irritasjonsmoment er at skivene var helhvite. Jeg liker bedre original-stilen med sorte felt nederst på turteller og speedometer. På bildet er originalskivene øverst:

 

DSCF1477.JPG

 

 

Demontering, i midten ser man også hvor jeg henta strømmen til skivene:

 

DSCF1475.JPG

 

 

Modding:

 

DSCF1483.JPG

 

 

And Done:

 

DSCF1484.JPG

 

 

Resultater, før og etter:

 

DSCF1478.JPG

 

DSCF1486.JPG

 

 

 

Noen flere bilder:

 

DSCF1494.JPG

 

DSCF1498.JPG

 

DSCF1497.JPG

 

DSCF1502.JPG

 

 

Vises godt hvor dårlig man ser nålene. Blir bra å få lys på dem.

 

Har bestillt diodepærer til mesteparten av interiøret, spesiellt MID-displayet og odometer/tripteller i hvit og blå så får vi se hva som passer best. Tror dessverre det blir helblått, men vi får sjå.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke planlagt til minste detalj nei, men det er greit med plass under hver nål. Stepmotoren ligger bakom printen så på "forsiden" av printplata er det bare en tynn aksel. Tror ikke det er noe annet i veien. Rett bak skivene ligger det en blank plastsak som fordeler lyset til originalskivene, så det blir vel smeltelim eller noe slikt for å holde diodene på plass i denne.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Update!

 

 

Da har jeg fått instrument på plass fra Østerrike! Stakkars fyr som måtte selge til 78,- NOK... I Norge koster dem over 1000,- brukt, auch!

 

Vel, 78,- er absolutt verd det når man likevel bare skal bruke nålene:

 

DSCF1505.JPG

 

 

Hehe, det ser forsåvidt ganske jævlig ut...

 

Anyways, nålene skal vi ha:

 

DSCF1506.JPG

 

De er malt hvite på undersiden. Det er greit for å reflektere lyset fra en rød diode, men er vanskelig å se hvitt mot hvit bakgrunn i dagslys og sollys, så litt modding må til.

 

Brukte smergelpapir (1200) for å pusse av malingen på baksiden, og få gjennomsiktige (og matte) nåler:

 

DSCF1509.JPG

 

Leita etter passende maling, no hobbylakk av noe slag, men fant ikke noe. Var i ferd med å utsette til dagen etter, men snubla over en rød tusj, som gjorde jobben helt utmerket!

 

DSCF1515.JPG

 

DSCF1518.JPG

 

Originale "sport"-nåler øverst, mine nye røde under. Skulle gjerne flyttet over kappa, grå matcher instrumentet ellers bedre. Dessverre var kappen plastsveiset på og i redsel for å knekke noe lot jeg være.

 

Så var det belysning...

 

På bildet under vises den blanke platen som normalt sprer lyset til skivene. Det er bak denne jeg tenkte montere diodene. Like ved akselen og lysende inn i nåla må bli fint.

 

DSCF1526.JPG

 

Hadde ikke planlagt så nøye så måtte bare snuse rundt og se hva jeg fant på jobb. Noen røde superbrightdioder må vel kunne funke?

 

DSCF1527.JPG

 

Dessverre ble det for dårlig plass mellom den hvite og den blanke plasten på instrumentet så 5mm dioder utgikk.

 

Var i ferd med å bestille SMD-leds fra nett da jeg plutselig snubla over en pakke med SMD-dioder og flaks som jeg har så var de røde! Jeg hadde hverken typebetegnelse og heller ikke datablad så jeg måtte ta livet av en for å finne en fornuftig resistorverdi ved 15V, samt sjekke at resistoren hadde tilstrekkelig wattstyrke til å unngå varmgang.

 

Med alt sjekket og kontrollert var det bare å hive seg i loddinga:

 

DSCF1529.JPG

 

DSCF1530.JPG

 

 

Hver diode har sin egen forkoblingsmotstand og de er naturligvis parallellkoblet. Selve dioden blir holdt på plass med smeltelim mot baksiden av klarplast-laget, og diodene er plassert så nært akslingen som mulig.

 

Klart for test:

 

DSCF1533.JPG

 

Ble riktig så bra! Var bekymret for at LED-ene skulle ha for lav lysstyrke, men det var ikke et problem i det hele tatt, snarere tvert om. Mer om det senere.

 

Viserne vises godt også i dagslys (jukset til med blitz):

 

DSCF1543.JPG

 

 

 

Nightmode, med lav lysstyrke. De blå nyansene i bildet virker litt lilla, kameraet har bomma litt på fargene og jeg er for lat til å rette det i PS. På bildet under vises også blå lys i tripteller/odometer og kjørecomputer. Matcher HUen bedre enn gult:

 

DSCF1550.JPG

 

 

Moderat styrke:

 

DSCF1555.JPG

 

 

Full pupp:

 

DSCF1553.JPG

 

DSCF1552.JPG

 

 

 

Så, problem! For mye lys! Det blir masse strølys ned på skiva, som man ser på de to siste bildene. Jeg skal prøve å maskere litt i nåla, og muligens flytte dioden til rett under nålene. I den posisjonen gir den minst lys mot åpningen i kappa og forhåpentligvis bare lys i selve nåla. Hyler ut når jeg har testa ut litt.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, dette ble bra! flink du :) Hvor mye plass er det mellom selve skiva og klarplast laget? Jeg har fått mine klare nåler nå også, men har ikke rota meg til å få gjort noe med de enda. Jeg har fått noen tips fra en som har laget mange at det lønner seg å bruke svake dioder som sprer bra og bruke flere rundt nåla. Har også sett en som har laget en ring rundt for å hindre at lyset sprer seg ut, men jeg vet ikke helt hvordan den sitter med tanke på plassen mellom skiva og plasten.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivene ligger kliss inntil klarplastlaget, så monteringsmulighetene er enten under klarplastlaget eller på oversiden av skiva, inni kappa rundt selve nåla.

 

Nåla står så langt ned mot skivene som du får dem uten at de går treigt, men fortsatt slipper lys ut mellom kappe og skive. Jeg tror faktisk at løsninga må bli å flytte SMD'en til oversiden av både gjennomsiktig plast og de hvite skivene. Dermed lyser det BARE inni kappa til selve nåla. Skal teste og se hvordan det blir. Det er mer pirk, men skal man ha det perfekt så... ;)

 

Får se om jeg får tid på jobb i morra for mer utforskning, poster bilder om det blir resultater. ;)

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår