Gå til innhold

Problemer med nytt anlegg i golf3

Ranger emnet

paroa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Golf 3 med 1 dynaBel BF1502 forsterker og dynaBel 6" komponentsett.

Dette synes jeg spiller helt forferdelig så jeg prøvde og tune det litt inn med de få innstillingene på forsterkeren. Høyttalerene vrenger seg på et lydnivå som kanskje overdøver en samtale, jeg er skuffet over dynabel som jeg trodde skulle være litt bedre. Under denne tuningen så forsvant plutselig lyden helt på venstre side i bilen uten at det var noe forvrengning i det hele tatt, hadde satt forsterkeren på hirange og bassboost på 0.

Det er litt irriterende og kjøre med elendig lyd i bilen på høyre side, så jeg lurte på om noen vet om jeg har koblet feil et eller annet sted? Eller om dynabel høyttalerene rett og slett er elendig, jeg regner ikke med at det er forsterkeren, for de har jeg hørt mye bra om.

Kan legge til at inatt når jeg kjørte så begynte plutselig carputeren og skru seg av og på og alt ble bare kaos, det begynte også og lukte skikkelig svidd clutch i bilen. Jeg tok ingen sjanser og utløste automatsikringen for hele kretsen. Når jeg så over alt idag så var alt koblet riktig og jeg tok sjansen på å prøve det igjen. Da hørte jeg til min store forbauselse at begge 6tommerene er døde og at det kun er 2diskanter igjen! Jeg har testet 6tommerene på en hjemmekino forsterker og elementene er helt døde.

Signalkilden er en carputer, men jeg har prøvd med andre ting som ipod.

Jeg har også sett på alternativ til høyttalerene jeg har nå og har kommet frem til at Focal 165A1 kanskje duger, er det noen som har noen erfaring med disse? Hvordan går de på dynabel forsterekren jeg allerede har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta hørtes spennandes ut.... Si fra når du har finni ut av det:D

Min magafølelse sier høytalerterminering. Tight opp alle termineringsskruene et par dager etter at du har festa altsammen.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, har du mulighet for å måle spenningen på forsterkeren når du spiller? Hvor mange volt måler du over pluss og minus terminalene til forsterkeren? Er spenningen for lav vil det vrenge meget tidlig og dette er skadelig for høyttalarene (spes for diskantene). Kommer normalt av meget dårlig jordingspunkt.

Har bare hørt bra ting om Focal 165A1. De er ikke kresen på hva for elektronikk du "forer" de med heller. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren er jordet skikkelig rett på batteriet. Det at carputeren skrudde seg av og på (eller i dvalemodus som jeg oppdaget igår) var på grunn av et trådløst tastatur jeg hadde koblet til.

Lukten av "svidd clutch" som jeg beskrev tidligere stammer fra brent spole og lakken på spolen på 6tommeren.

Jeg har feilsøkt en god del, men det er ingen ting igjen av komponentsettet annet enn 2 diskanter som spiller dårlig.

Jeg tok en front høyttaler fra hjemmekinoen min og koblet til forsterkeren, bare for og se om det fungerte bra (jeg vet hvertfall hvordan den fronthøyttaleren spiller) og det fungerte helt utrolig bra!

Min teori er at delefilteret på komponentsettet er defekt, jeg har sendt en klage til dynabel så for jeg høre hva de sier når de engang svarer på mailen.

Takk for svarene sålangt, jeg skal måle spenningen over forsterkeren senere ikveld. Skal det måles med motoren igang da eller?

Om jeg ikke kommer noen vei med klagen til dynabel så bestiller jeg meg Focal med engang..

Edit: Da har jeg målt, det var 11,99volt på forsterkeren med motor av og 13,79volt med motoren i gang, da kan det iallfall ikke være for lite spenning på forsterkeren.

Jeg fikk ikke målt motstanden på høytalerkablene nå, det var for mørkt og kaldt så det venter jeg med til imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider