Danielos Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 Hei.:usa: Er det slik at jo mer HK det er i en bil, så bruker den mer drivstoff pr mil enn en bil med mindre HK på helt lik blandet kjøring? Altså: F.eks. Bil med 160 HK Bensin :cab Bil med 100 HK Bensin :cab Disse kjøres fra Bergen til Oslo, hvilken bil bruker mest på milen da, ved helt lik kjøring?:driving Og bruker ALLTID en Diesel-bil mindre drivstoff pr mil enn en bensin bil som har samme HK i seg ved helt lik kjøring?:wank Håper dere forsto hva jeg mente :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 Vesentlig her vil vel være ved hvilket turtall og effektuttak motorene opererte under turen fra Bergen til Oslo, ikke nødvendigvis hvilken toppeffekt de måtte ha. En bensinmotor er mest effektiv (gjør mest arbeid pr liter) ved ca 70-80% belastning (give or take a few), men bruker likevel mindre drivstoff pr mil ved lavere belastning. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rodriguez Skrevet Januar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 Vesentlig her vil vel være ved hvilket turtall og effektuttak motorene opererte under turen fra Bergen til Oslo, ikke nødvendigvis hvilken toppeffekt de måtte ha. En bensinmotor er mest effektiv (gjør mest arbeid pr liter) ved ca 70-80% belastning (give or take a few), men bruker likevel mindre drivstoff pr mil ved lavere belastning. Noen som har vært litt trøtt her? Tror det skal stå en nyere dieselmotor er mest effektiv, (gjør mest arbeid pr liter når det kommer til drivstoff) Siter porsche Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsblå Skrevet Januar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 Jeg har en liten teori på at en stærkere motor kan jobbe mere uanstrengt enn en mindre motor av samme type,slik at den kan bruke drivstoffet mere effektivt. Mindre motor trenger hyppigere girskift og en mer agresiv kjøre type... derfor så tror jeg at det kan vere vanskelig å påstå at en større motor MÅ bruke mere bensin enn en mindre. Siter Audi A4 1.8t Quattro go`biln Peugeot 406 arbeidsbil`n Tidligere: Volvo 740,Datsun picup,2x ascona,boble,BMW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Januar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 Jo mer effekt, jo høyere bensinforbruk. Nøkkelen i å få en motor til å gå best mulig er å kunne forbrenne mest mulig drivstoff på minst mulig tid. For å kunne klare det er det selvfølgelig en fordel med en stor motor som har plass til mer bensin/luft i sylinderene, nok av ventiler til å gi motoren nok bensin/luft, nok av ventiler til å bli kvitt eksosen og la eksosen komme lettest/fortest mulig vekk fra motor/eksosanlegg. Ang bensinforbruk så kommer det ann på mye rart, f.eks om den ene motoren er svær, mens den andre er mindre, men har turbo osv. Selv om begge har like høy toppeffekt vil den med turbo antakligvis bruke mindre bensin da turboen ikke snurrer av full kraft fra første stund og bensinforbruket er ikke så himla høyt før turboen begynner å snurre. Den motoren med turbo vil jo ha et moment og bunndrag da. Ang om to motorer med ulik effekt der man henter ut en bestemt mengde effekt så vil jeg tro at den største motoren vil bruke minst bensin da den vil ikke slite like mye som den mindre og levetiden vil jo også være lengre. Bare teori thought, bare formidler mine tanker. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Januar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 Noen som har vært litt trøtt her? Tror det skal stå en nyere dieselmotor er mest effektiv, (gjør mest arbeid pr liter når det kommer til drivstoff) Jeg var trøtt, men svaret var likevel riktig. Jeg sammenliknet ikke bensin og diesel, jeg skrev kun noe om når en bensinmotor er mest effektiv. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danielos Skrevet Januar 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 Så konklusjonen blir da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rodriguez Skrevet Januar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 Jeg var trøtt, men svaret var likevel riktig. Jeg sammenliknet ikke bensin og diesel, jeg skrev kun noe om når en bensinmotor er mest effektiv. ja du har helt riktig.. var uvenstelig det jeg kom med. men hvilken bil som bruker mest blir vanskelig å si ettersom begge de ulike motorene vil ha forskjellig momentkurve. Er mange faktorer som spiller inn. Siter porsche Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Januar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 Det er ikke nødvendigvis slik, men et godt utgangspunkt. Sett helt banalt er det to måter å få mer effekt på: 1: Mer hest pr motorvolum. Dette fører gjerne til et oppsett med hvasse kamme og høg kompressjon som spytter mye uunyttet trykk i eksosen og som kanskje må ha et feitt blandingsforhold. 2: Større motorvolum. Dette medfører at det skal lages trykk i større volum og dermed må mer drivstoff forbrukes selv på rolig gange. Men selvfølgelig er dette temmelig enkelt forklart og jeg skal til og med klare å komme med motargument på det selv, men det er en peikepinn. Derimot kan ma få mer effekt per drivstoff med en presis motorstyring? F.eks bil X har 2 liters motor med doble! forgassere og 120hk Bil B har Y liter sekvensiell innsprøyning, bankesensor for å oppnå optimalt tenntidspunk og til og med variabel ventilåpningstid for å få riktig flyt i motoren ved alle turtal, og 140 hk. Hvilken bruker mest drivstoff fra A til B? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 En bensinmotor er mest effektiv (gjør mest arbeid pr liter) ved ca 70-80% belastning (give or take a few), men bruker likevel mindre drivstoff pr mil ved lavere belastning. Så mao må effekten være matchet mot rulle og luftmotstanden til bilen for å oppnå maksimal drivstoffeffektivitet? At man ved cruise i 90km/t bruker 70% av motorens energi for å oppnå maks effektivitet? Vet du hvorfor det er ved 70%-80% av maks effekt at motoren er mest effektiv? Ellers så er det vel litt rart å diskutere drivstofføkonomi på grunnlaget av kun effekt. Giring, luftmotstand og drivverkstap vil påvirke det. Og må man bremse/aksellerere mye så vil vekt også bety mye. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Januar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 Så mao må effekten være matchet mot rulle og luftmotstanden til bilen for å oppnå maksimal drivstoffeffektivitet? At man ved cruise i 90km/t bruker 70% av motorens energi for å oppnå maks effektivitet? Vet du hvorfor det er ved 70%-80% av maks effekt at motoren er mest effektiv? Ellers så er det vel litt rart å diskutere drivstofføkonomi på grunnlaget av kun effekt. Giring, luftmotstand og drivverkstap vil påvirke det. Og må man bremse/aksellerere mye så vil vekt også bety mye. En knøttliten motor som må presses til bortimot 80% av sin yteevne ved 80-90 km/t ville vært ganske økonomisk, men ikke særlig holdbar. Grunnen til at effektiviteten er høy ved så høye belastninger er at motoren slipper å motarbeide motstanden i et bortimot lukket gasspjeld. Men som sagt er det forskjell på effektivitet og lavt drivstofforbruk. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 Grunnen til at effektiviteten er høy ved så høye belastninger er at motoren slipper å motarbeide motstanden i et bortimot lukket gasspjeld. Men som sagt er det forskjell på effektivitet og lavt drivstofforbruk. Hva om man kjører på veldig høyt gir og gir flat pedal? Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Januar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 Hva om man kjører på veldig høyt gir og gir flat pedal? Ja, da bruker du lang tid... Hvis du med høyt gir mener lavt gir som i første gir. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 Ja, da bruker du lang tid... Hvis du med høyt gir mener lavt gir som i første gir. Heh, mener høyt gir, (lavt giret, f.eks 0.50:1), som i femte gir. Altså at du kjører på la oss si 1500omdr/m med tilnærmet full gass, og motoren ikke har ork nok til mer enn å holde bilen i konstant fart. Dette burde minimere pumpetap, og om man kunne bygge motoren slik at den var mest effektiv på 1500omdr/m så burde du få en fantastisk drivstofføkonomi, og lang levetid på motoren. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikal B Skrevet Januar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2008 :wonder: Siter Volvo 940 B230FB ---> "960" B230FK prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.