Gå til innhold

Katalysator, lover og regler

Ranger emnet

joaols

Anbefalte innlegg

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by famir

Hvor mye HK stjeler en katalysator egentlig? Er det verdt å fjærne den? Merkbart?

det kommer vel ann på hvilken bil det er.. noen sier at man får 7-10 hk bare av og fjerne kat men det er jeg litt tvilsom til.. men er ikkeno ekspert på området for og si det sånn :)

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du er heldig (kat'en er ødelagt,f.eks.) kan du sikkert tjene noen hester...men,dersom kat'en er frisk og rask,så tror jeg ikke du tjener på det i hele tatt... noen mener faktisk at du kan risikere å få mindre effekt av å fjerne den..

det er "mange" som tror at katalysatoren er den eneste forskjellen mellom 129hk og 139hk Golf GTI 16V, og at kat'en dermed "stjeler" 10hk... men,det er nok heller på grunn av annen injection og kvassere kammer at det er 10hk mer i den gamle.. (1986-1988 = 139hk, 1989-1992 = 129hk)

sånn "cat replacement" er nok bare nok en måte å tjene litt penger på... slik som f.eks. disse power-rør'ene (innsugsrør) som noen selger... de tjener penger på folks uvitenhet..

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tomgr

dersom du er heldig (kat'en er ødelagt,f.eks.) kan du sikkert tjene noen hester...men,dersom kat'en er frisk og rask,så tror jeg ikke du tjener på det i hele tatt... noen mener faktisk at du kan risikere å få mindre effekt av å fjerne den..

det er "mange" som tror at katalysatoren er den eneste forskjellen mellom 129hk og 139hk Golf GTI 16V, og at kat'en dermed "stjeler" 10hk... men,det er nok heller på grunn av annen injection og kvassere kammer at det er 10hk mer i den gamle.. (1986-1988 = 139hk, 1989-1992 = 129hk)

sånn "cat replacement" er nok bare nok en måte å tjene litt penger på... slik som f.eks. disse power-rør'ene (innsugsrør) som noen selger... de tjener penger på folks uvitenhet..

Mange gode poeng der! :)

Thomas

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs litt på bilslaget ja.

Brodern har en Audi 80Q og den hadde ikke katalysator. Gikk aldri som den skulle. Satte på katalysator og bilen går slik den skal og fungerer riktig. Så som tomgr sier så er det faktisk biler som både mister effekt av å ta av den og ikke går skikkelig.

Men dette er heller ikke jeg noe ekspert på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Kanskje du har noe i det du sier der, men Hvis lambdasonden justerer slik at kat'en skal virke optimalt, og det plutselig ikke er noe kat der, så sier det jo seg selv at man kanskje ikke får noe effekt ut av å ta den bort. Tror man må gjøre noe med lambdaen skjønner du... :confused:

Jokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Slik jeg har skjønt det:

Katalysatoren virker best når det er optimal bensinblanding.

Derfor ble man nødt til å sette inn lambdasonde som måler oksygennivået i eksosen.

Denne melder tilbake til ECU'en om den skal legge til eller trekke fra bensin til dysene.

Grunnen til at noen biler går bedre uten kat, spesielt turbobiler, er den økte motstanden i eksosanlegget, da katen består av smårutet 'hønsenetting' bestående av blant annet platina(?).

Det vil bli endel motstand i den, spesielt ettersom den gjerne blir nedsotet etterhvert.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by joaols

Det med at bilen går dårligere uten katalysator tror jeg kan ha sammenheng med lambdasonden ikke får den infoen den vil ha fra katalysatoren.... Denne må man nemlig gjøre noe med! Akkurat hva er jeg ikke helt sikker på!

Når katten fjernes blir det lavere temp rundt den som kan føre til feil info.

Det jeg vet noen gjør er og flytte den nærmere motoren.

Men hvilke system/biler det hjelper på vet jeg ikke.

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider