Gå til innhold

Turbokonvertering

Ranger emnet


RamstadTech

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å turbokonvertere en Opel C20NE motor til sommeren og har lest en del om andre sine prosjekt og fått gode råd om hva som skal til, men fortsatt har jeg noen usvarte spørsmål.

 

Dette innlegget blir langt så håper noen gidder å lese i det minste litt og svare på noen spørsmål.

 

Jeg har fått skriv fra Opel om at bilen det gjelder, en Calibra 93' 8V med 115hk har samme bremser som 16V med 150 hk og satser på at biltilsynet skal godkjenne den med 8V med turbo viss jeg får den benket til 150 hk. Dette satser jeg på vil gå, men skal ta meg en tur på biltilsynet for å finne ut av i morgen. Det som kan være et hinder er avgasser. Hva er avgassgrensen? Er det en maksverdi for 8V modellen som gjelder, en maksverdi for Calibra eller en maksverdi for alle 93 modeller uavhengig av merke?

 

Motoren har ikke bankesensor, så for å å unngå banking må tenning forskyves ved å bytte oktanvelgeren fra 95 til 92 og kjøre med 98 oktan. Avgassmålingene som blir gjort hos biltilsynet er ikke de på tomgang? Og i så fall, er de vel kun tenningsforskyvningen og eventuelt varmere innsugsluft som kan forverre avgassene?

 

For å ikke få alt for mye å gjøre til sommeren så tenkte jeg at det kan være greit å gjøre det forarbeidet som kan gjøres, deriblant å montere eksos-temp og -oksygenmåler. Finnes det en giver som måler begge deler og en avleser i 52mm utførelse som kan vise begge verdier?

Hva er en bredbåndslambda? Jeg har sett noen skrive at dette bør man ha dersom man skal ha turbo, men vet de ikke er alt man leser man skal tro på. Og kan man i det hele tatt bruke bredbåndslambda uten å ha motorstying beregnet for det?

 

Ellers gjenstår spørsmål om motorstyringen og dens begrensninger.

Systemet er Bosch Motronic M1.5 med luftmengdemåler og temperaturgiver i LMM. LMM bør vel plasseres før turbo, men må den det? Hvis ikke må jeg flytte temperaturmåler ut av MLL, men det skal egentli ikke bli noe problem.

 

Hvor stor luftmengde kan LMM registrere og kan jeg øke arbeidsområdet til denne ved å stramme fjæren? Mindre avlest spenning fra LMM, men bensinmengde blir likevel riktig fordi det blir korrigert lambda?

 

Hvor stort arbeidsområde har innsugstemperaturmåleren? Vil en som er montert på sugemotor kunne måle i et temperaturområde som man får etter turbo?

 

Kan orginal bensintrykkregulator på sugemotor korrigere for både vakum og trykk i innsug, eller står det i endeposisjon ved 0bar overtrykk?

 

Dette ble langt så dere som gidd å lese og svare skal på forehand ha takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår