Gå til innhold

Kjøpt meg volvo, har ikke kontroll over kjøretøyet

Ranger emnet

Arne Christiansen

Anbefalte innlegg

Hei jeg er ny her, men siden jeg har fått meg volvo 242 1978modell tenkte jeg at jeg skulle bli medlem.

Men, jeg har ett problem med bilen. Den har en fæl uvane med å miste veigrepet på bakdekkene. Særlig ved svinging og akselerasjon kommer bakenden veldig lett ut og jeg må kontre med rattet, noe som blir slitsomt i lengden.

Bilen er en 1978 Volvo 242dl med B19. Helt rustfri.

Jeg har arvet den fra ett familiemedlem som har passet godt på den i alle år, og brukt den til og fra butikken i alle år. Alle service fulgt og den er nettopp eugodkjent.

Mitt ønske hadde da vært om noen av dere hobbymekanikere kunne bistå ved konvertering til forhjulsdrift på min bil. Jeg betaler godt både for arbeid og deler. Holder til i Oslo området, nærmere bestemt lokasjon fåes ved en evt. henvendelse på privat melding, mail.

Tusen takk for all hjelp,

Mvh A. Christiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor mye peng har du tenkt og bruke på denne da? Det er mildt sagt ikke lite arbeid og konventere til fremhjulsdrift:)

Når det er sagt trur jeg du bare skal legge om kjørestilen din, for at det slepper "lett" på en 240 B19 sier meg at du må kjøre ekstremt agresivt.. For bilen e jo superslapp orginal.. Sikker på at ikke brekket ditt eller ett eller annet henger da, som gjør at ræva kommer? Evt. at du ikke har spor igjen i bakdekka dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med noen mekanikere i min omgangskrets, og de anbefaler å putte inn driverk og motor fra Volvo 440.

Noen som har gjort dette før ?

Har ikke noen agressiv kjørestil, holder meg gjerne litt under siden bilen er såpass skummel å kjøre

Bilen har kun gått 77000km siden ny, og kun siste vinteren på vinterføre så at håndbrems henger på tror jeg ikke, men skal sjekke det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror nok det er noe annet!

jeg tror heller du har, gamle......slitte dekk, eller så kan du ha slitte dempere.

jeg har en 740 og den ligger på veien som bare det.....ta å få skjekket opp dette....stikk bort på volvo en tur=)

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror nok det er noe annet!

jeg tror heller du har, gamle......slitte dekk, eller så kan du ha slitte dempere.

jeg har en 740 og den ligger på veien som bare det.....ta å få skjekket opp dette....stikk bort på volvo en tur=)

Ja det tror jeg også, igrunn.

Dekkene er nye av sesongen og er av merket Nokian Hakkapelita, med pigger. Demperene skal jeg få sjekket opp men den gikk da igjennom eukontroll på volvo før jul.

Takk for svar så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mindre sannsynlig at det er noe stablistatorstag som er ute å synger. men noe må være galt, for disse gamle volvone er VELDIG gode å kjøre!

du trenger nok ikke å bygge om til forhjulstrekk når du finner feilen!

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er seriøs så tror jeg det må finnes en enklere løsning enn å bygge om bilen såpass radikalt som du anntyder. Noe slikt vil by på problemer hos biltilsynet.

En vanlig 240 som din slepper jo ikke sånn helt uten videre ved normal kjøring. Høres mer ut som om det er noe veldig galt med bilen uten at jeg kan si så mye om hva det kan være.

(Skal ikke mase men ta heller å spar penga, selg 242'n til en som vil holde den slik den er og kjøp heller en med bedre kjøreegenskaper)

Anyways, lykke til :peace:

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å bygge om denne bilen til forhjulstrekk er i praksis umulig. vangene, dvs bilens "ramme" må bygges om foran, noe jeg tviler på at vil bli godkjent av biltilsynet. i tillegg må begge fjærbeina foran bygges om, drivaksler må tilpasses, travers må bygges om osv...... Alt for mye jobb. Ville heller solgt bilen eller kjøre den kun om sommeren. Eventuelt kan det være dekkene dine som er dårlige.

tror nok det bare er å legge tanken bak seg. Det vil la seg gjøre, men hvis du ikke kan gjøre det selv vil det koste ekstremt mye å få noen til å gjøre det.

Selg heller bilen til noen som vil ta vare på den videre. Er den strøken kan man fort få 20000,- for den. Legg ut noen bilder, så er det lettere å si en fornuftig salgssum.

Bakhjulstrekk er morro å kjøre med når man blir vant til det. :)

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje ett poeng, men siden bilen er så flott å se til vil jeg gjerne ha en som oppfører seg like godt.

Ingen andre som har problemet med at bakenden slipper taket i svinger med gasspådrag ?

De fleste setter pris på at bakenden slipper, det er det som er morro med gamle bakhjulstrekkere.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje ett poeng, men siden bilen er så flott å se til vil jeg gjerne ha en som oppfører seg like godt.

Ingen andre som har problemet med at bakenden slipper taket i svinger med gasspådrag ?

jeg får den til å slippe uten clutchbruk i rundkjøringer og svingete påkjøringsramper på tørr asfalt, men da må jeg trå til ordentlig for at det skal gå. men ellers så har jeg ikke sjangs!

på våt afalt sklir det som bare det, hvis jeg gasser litt. mister du kontrollen på vått elle tørr asfalt?

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får den til å slippe uten clutchbruk i rundkjøringer og svingete påkjøringsramper på tørr asfalt, men da må jeg trå til ordentlig for at det skal gå. men ellers så har jeg ikke sjangs!

på våt afalt sklir det som bare det. mister du kontrollen på våt elle tørr asfalt?

Det er våt regntung asfalt, grus og snødekke bilen sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider