Gå til innhold

Turbo konvertering av F motor

Ranger emnet


emilhetty

Anbefalte innlegg

Tenker på å putte på en turbo på F motoren min, var vist noen som hadde prøvd det og det gikk vist fint.

 

Så da har jeg såklart noen spørsmål, lurer på det med hjernene.

Hva av hjerner er det jeg må bytte ut? Ser det stadigvekk er noen som selger turbo hjerner fra 740 og 940 på Ebay, Men må være sikker på hvilken jeg skal bytte ut.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit d er ikke bare å slenge på en turbo på motoren din right?

Dreie ned stemplene, skifte dyser, montere et 940 grenrør, olje kjøler, IC og skaffer alle slanger og koblinger som må til++

 

er ikke d du spør om men vil anbefale å skaffe deg en ft/fk istede! er omtrent plug and play på lh2,4

- Nissan Skyline R33 registrert

- Bmw 320d M Sport 06 mod

(x) Nissan 200sx s14a 98 mod blålilla

(x) volvo 945 turbo vinterbil

(x) Nissan 200sx s14a 98 mod rød + en del andre volvos å div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, hvis du kjører litt moderat trykk så går det bra uten å dreie ned stempler og uten å bytte dyser og slike ting.

Men du må få oljetrykk til turboen, det kan du gjøre ved å bruke et t stykke der hvor oljetrykksgiveren står.

Så må du ha oljeretur fra turboen, der er det vel enklest å sveise et rør fast i bunnpanna.

Ellers er det meste plug and play, du må ha grenrør, turbo, slanger og koblinger, intercooler og rør. du må bygge om eksos og litt diverse. men det går fint med den motoren du har på litt moderat trykk..

Volvo 760 - 88 Modell (Prosjekt T5, tråd kommer)

Volvo 740 TIC - 87 Modell

WV Golf 2 GTD - 87 Modell (Til Salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit d er ikke bare å slenge på en turbo på motoren din right?

Dreie ned stemplene, skifte dyser, montere et 940 grenrør, olje kjøler, IC og skaffer alle slanger og koblinger som må til++

 

er ikke d du spør om men vil anbefale å skaffe deg en ft/fk istede! er omtrent plug and play på lh2,4

 

Formotstand på dysene, er lav ohm's dyser på FT/FK..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planene var å få tak i grønne dyser og det jeg behøver av hjerner, men jeg veit ikke hvem av dem jeg behøver å bytte ut. Er det bensin og tenningshjerne som må byttes?

 

Hadde ikke planer om å kjøre på så veldig stort trykk, Ikke med det første i allefall.

Blir nok en god del billigere å få tak i turbo, manifoil, hjerner, grønne dyser, oljekjøler og det andre som trengs enn å kjøpe en komplett Fk motor. Fk motorene ligger på fra rundt 14000 og oppover.

 

Så får jeg bare ta resten som det kommer, har blokk fra F motor med underspyling ståanes. Så er ikke værre enn å få tak i stempler fra ft/fk/et.

Foreløpig hadde jeg bare tenkt at jeg skulle sammle sammen deler,

Så får jeg se hva som skjer.

 

Kan sikkert fint lade 0,5 bar med orginale stempler, Krbarstad snakka om at han hadde lada 0,7.

 

 

Så hvis noen har noe av det jeg kan trenge så er det bare å si ifra! Jeg trenger: Turbo, eksosmanifoil fra 940, oljekjøler, intercooler, trykkrør, grønne dyser med formotstand, hjerner og JT 3" eksos.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører med turbo hjerner fra 940 ft med viking chip. prøvde for kort stund siden hjerner fra fk, altså med gullboks på tenninga, disse var chippa med bsr chipper, men min bil går bedre med vikingchippen. på den forige b230f motoren jeg turbokonverterte så kjørte jeg med 1bar ++ i turbo trykk, å det gikk bra, men den ble byttet ut grunnet olje lekasje i alle simringer å pakninger,hehe. skal justere opp trykket på min nåværende b230f(t) til over 1 bar når sommeren kommer,men sliter nokk med å få noe feste på det trønderske saltsuppe vinterføre.hehe. vanskeligste med å turbokonvertere en b230f er å fikse oljereturen fra turboen, er jo ett prakk å få ut bunnpanna når motoren står i, kan lønne seg å bare løfte ut motoren, da kan man jo også montere resten av delene til konverteringa i samme slengen. den første turbo konventeringa mi tok ca 10 timer, å da var det også dele produksjon av ic røre å slikt, hadde ikke nå ic som hørte til volvo ved det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som svarer på spørsmålet ang hjerner?

trenger man å bytte hjerne?

 

har selv en F motor og har gått til innkjøp av turbo, grenrør, FK råder, stempler og komplett for og lage olje return.

Mangler bare IC og slanger sålangt:D

syns jeg overhørte noe negativt med 88 mod F motor og turbo konvertering for en tid siden? noen som har peil på dette?

- Volvo 240DL 1978, og 1979

-X- Volvo 240 GLE -88

-X- Volvo 240 GL -84 _GUULBIIL

-X- Daihatsu Charade 1.3 cx -92 hvit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som svarer på spørsmålet ang hjerner?

trenger man å bytte hjerne?

 

har selv en F motor og har gått til innkjøp av turbo, grenrør, FK råder, stempler og komplett for og lage olje return.

Mangler bare IC og slanger sålangt:D

syns jeg overhørte noe negativt med 88 mod F motor og turbo konvertering for en tid siden? noen som har peil på dette?

 

hvilken innsprøytning har du.

det er jo en fordel å få tak i hjerner fra en turbo bil, å så kan du videre chippe disse.

tenningshjerne kan kun chipes hvis du har den såkalte gullboksen fra lh 2,4.

det går ikke ann å chipe lh 2,2, men det er vist noen svensker som programerer om selve hjernen til lh 2,2.

det som er negativt men f motoren fram til 88 er at disse har svakere råder enn fra 89 og opp. eks gamle b23 blokker har sterkere råder en b230 motorene opp til 88. men det er jo samme råder i f motoren opp til 88 som det er i b230et fra 740 å den leverer jo 182hk+ orginalt. f motoren egner seg dårlig til ekstrem trimming, men til enkel å grei turbo konvertering med moderat effekt å moderat bruk så går det bra. har vært flere gang på bane med min motor å den holder no enda.

hvis du har skaffet deg fk råder å har en b230f fra 88 så får du ikke til å bruke di rådene på den motoren, grunnet at fk rådene har 63mm rådelager å b230f fram til 88 har 55mm rådelager. men du kan jo være på leiting etter eks en 1990mod ++ b230f for denne har 63mm rådelager. du får jo selvfølgelig en mere stabil motor me fk rådene siden disse er vesentlig kraftigere enn gamle b230 råder, å siden du har såppas mye deler så anbefaler jeg deg å finne ei nyere blokk, slik at du får utnyttet deg av delene du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor 940 LTT -97, 230FK, ca 19000 mil, utan turbo, utan grenrör, utan start o generator, oljekylda kolvar, går jättefint. 3 mån garanti. 4700 kr.

 

hm. bra utgangspunkt?

har jo alle delene som trenges, eneste jeg lurer på er ledningsnettet i 240'n min da?

- Volvo 240DL 1978, og 1979

-X- Volvo 240 GLE -88

-X- Volvo 240 GL -84 _GUULBIIL

-X- Daihatsu Charade 1.3 cx -92 hvit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår