Gå til innhold

Spørsmål om salg av utenlandsregistrert bil

Ranger emnet

helskeie

Anbefalte innlegg

Jeg er en amerikaner som skal reise til Norge for å studere i ett år fra høsten 2008. Siden biler i Norge er ganske dyrt tenkte jeg det ville vært lurt å ta med en fra USA.

Siden jeg er amerikansk statsborger har jeg lov til å ta med meg en bil tollfritt så lenge oppholdet mitt bare skal vare ett år. Saken er at jeg vurderer å selge bilen min i Norge og lurer på om det er vanskelig for meg som utlending å få den norskregistrert. Er det lettere for meg å bare selge den amerikanskregistrert til en nordmann så han kan registrere den selv?

En annen mulighet vil være å selge den i et annet land i Europa, der jeg kanskje kan få mer for den. Bilen jeg planlegger å ta med meg er en 2001 Audi A6 med 2.8 liters motor.

Håper noen av dere vet hva som vil være mest lønnsomt for meg i dette tilfellet. Jeg er også åpen for forslag om å ta med en annen type bil hvis den er lettere å få solgt til en god penge. Jeg er forresten fra California og bilene her er veldig velholdt siden det er tørt klima og aldri salting av veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er bosatt i utlandet, kan du hvis du oppfyller vilkårene for dette, bruke utenlandsregistrert kjøretøy i Norge. Dette gjelder for de som jobber midlertidig i Norge, og også for de som pendler mellom arbeidsstedet i Norge og bopelen i utlandet.

Det er en del krav som må være oppfylt før du kan bruke utenlandsregistrert bil i Norge. Du finner mer informasjon om reglene under kjøretøy/bruk av utenlandsregistrert kjøretøy i Norge. Du kan også kontakte Tollvesenets informasjonssenter på telefon 0 30 12. Ringer du fra et annet land enn Norge, kan du kontakte Tollvesenet på telefon +47 22 86 08 50.

Det er ikke tillatt å innføre motorkjøretøy til Norge avgiftsfritt som flyttegods. Kjøretøyet må i de fleste tilfeller fortolles og registreres med norske kjennetegn. Her kan du finne mer informasjon om fortolling av kjøretøy og hvor mye dette vil koste.

Er du i tvil om du har rett til å bruke utenlandsregistrert kjøretøy i Norge bør du kontakte Tollvesenet. Eventuelle brudd på regelverket betyr at det må betales avgifter for kjøretøyet. Det vil også kunne bli beregnet tillegg til avgiftsbeløpet.

Kilde: Bruk av utenlandsregistrert kjøretøy i Norge (bokmål) - Tollvesenet

Se også FOR 1991-06-20 nr 381: Forskrift om avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge. om bruk av utenlandskregistrert bil i Norge.

Med virkning fra 01.01.2002 opphevet Stortinget muligheten for å innføre motorkjøretøy toll- og avgiftsfritt i forbindelse med eiers flytting til Norge.

Dette betyr at alle som innfører motorkjøretøy til Norge i forbindelse med flytting skal betale ordinære avgifter ved innførsel. Dette gjelder uavhengig av statsborgerskap og hvor vedkommende flytter til Norge fra.

Kilde: Motorkjøretøy som flyttegods - Tollvesenet

Dette betyr altså i praksis at hvis du melder flytting til Norge dette året så må du betale fulle importavgifter (med bruksfradrag) for bilen. Hvis ditt opphold godkjennes som midlertidig, kan du få ha med din USA-bil inn i landet, men vil du selge den i stedet for å ta den med tilbake til USA, så må det betales engangsavgifter (med bruksfradrag) for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent praktisk vil du ha et annet problem om du finner en kjøper til bilen mens du har bilen i Norge:

Bilen må nemlig da fraktes tilbake til USA for å bli utfortollet og strøket fra de nødvendige registrene der, for så å bli fraktet til Norge enda en gang.

Dette vil jo bety en del ekstra penger bare i frakt, som jeg tviler på den norske kjøperen vil betale...

'02 Ford Mondeo ST220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar SeaLion. Ser ut som det er best å ta med seg bilen tilbake til USA når jeg er ferdig.

Jeg skal se om jeg har mulighet til å kjøre med amerikanske tollskilter i Norge, men jeg tviler på at det gjør saken noe annerledes med tanke på å selge den.

Jeg kjenner en som kjørte med norske tollskilter i Monaco og når året var over så solgte han bilen der for en god pris. Men mulig at det bare er lønnsomt(dvs ikke fullt så ulønnsomt) i Monaco siden de er veldig liberale på skatte- og avgiftssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Ved bruk av utenlandskregistrert bil i Norge er det viktig å aldri låne bort bilen til en nordmann, i hvert fall ikke uten at det alltid er med en person fra det landet bilen er registrert i. For hvis en nordmann (med fast adresse i Norge) blir stoppet i en utenlandsk bil, så må eieren av bilen straks betale fulle engangsavgifter for bilen. Er det derimot med en statsborger fra bilens registreringsland (en unge er nok), så oppstår ikke kravet.

Det har vært noen slike saker der f.eks nordmenn kjører en svensk utleiebil over grensen og inn i Norge og dette har blitt oppdaget. Da må utleiefirmaet betale fulle importavgifter som om bilen faktisk hadde blitt importert til Norge. Leietageren ville nok fått et dyrt leieoppgjør etterpå, men det er altså bileier som mottar kravet fra norske tollmyndigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider