Gå til innhold

Billig bilstereo

Ranger emnet

Johntin

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat kjøpt min første bil, en peugeot 306 style, og vil nå sette inn nytt anlegg i denne. Budsjettet er svært lite, og jeg ønsker helst å klare å lage et helt anlegg til under 2500 kr. Kan gå opp til 3000.

Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg bør gjøre dette? Bør jeg ha sub? Må jeg nødvendigvis ha forsterker? Hvor mange høyttalere trenger jeg?

Har sett på pakkeløsninger med 2 høyttalere og en sub. Hvis jeg kjøper noe sånt må jeg av plasshensyn plassere høyttalerene i hattehyllen bak. Hvordan blir dette lydmessig (uten fronthøyttalere)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressert i og bruke litt tid og energi på å montere og trekke kabler? ...Da ville jeg uten tvil gått for et godt komp sett og en forsterker - thats it! Spiller må også til naturligvis, men det regner jeg med du har.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar

Jeg har dessverre ikke spiller fra før (den som står i spiller bare kasett:p), så jeg håpte egentlig på å få denne også innenfor budsjettet på 2500.

Kan heller ikke så mye om bilstereo fra før, så jeg må nok komme med et ganske dumt spørsmål: kan noen forklare ordet komponentsett litt bedre?;) Er det et sett med høyttalere og sub?

Og en ting til. Vil det høres bra ut i bilen selv om jeg bare har høyttalere bak? En kompis av meg mente dette ville gå bra, men jeg vil gjerne ha flere innspill hvis noen er uenig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et komponentsett består av to bass/mellomtoner, to diskanter og to delefilter (2-veis), eller to basser, to mellomtoner, to diskanter og to delefilter (3-veis). Betegnelsen komponent spiller på at alle de forskjellige elementene er "løse", og kan monteres hver for seg. I motsetning til koaksialer (2-veis), triaksialer (3-veis), osv. hvor alle elementene er montert sammen.

Komponentsett:

10959.jpg

Koaksialsett:

10915.jpg

Høyttalere bak kan låte helt greit, men vil alltid låte bedre foran dersom alt annet er likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsåvidt ei pakke med 5-tommers komponentsett, 12" bass i kasse og 4-kanals forsterker til salgs for 1750 kr :)

Link til annonsen

Uten å vite så mye om bilstereo fra før: Trenger jeg bare en spiller i tillegg til denne pakken, og så har jeg en komplett bilstereo?

Kan kanskje være interessert i å kjøpe dette anlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil kun trenge en spiller ja. Og et kabelsett fra Biltema e.l. for å få strøm og signal til forsterkeren.

Dersom du har plass til høyttalerne i døra ville jeg helt klart gått for det. Selv om originaluttakene skulle være mindre heldig plassert vil det uansett være et langt bedre alternativ enn hattehyllemontering.

På Evo.no fikk jeg spørsmål om jeg med hånden på hjertet kunne si at pakken spiller bra, og gav følgende svar:

som sagt er ikke noe av ustyret brukt, derfor har jeg ikke førstehånds kjennskap til hvordan det lyder. Men jeg har kjent han som solgte meg dette noen år (tidligere importør av Bull/Rainbow, Celestra, Zapco, Hertz ++), og vet hva slags lydpreferanser han har. Det var jo også grunnen til at jeg kjøpte produktene i utgangspunktet. Jeg snakket med ham kort etter han hadde fått inn de første Bull Audio-produktene, og han var helt i staver over hvordan noe så billig kunne formidle musikk på en slik måte. Timing, rytme, dynamikk, spilleglede... Vi snakker selvsagt ikke om Focal Beryllium eller Hertz Mille-nivå, men sammenliknet med svært mye annet i sin prisklasse (veil. pris) skal dette være mer "hifi" enn typisk bilstereo, om man kan si det på den måten.

Ulempen er at det ikke er spesielt kjent her på berget, at det kunne sett bedre ut estetisk sett (det ser i hvert fall ikke lekkert ut i mine øyne), og at det kanskje er FOR billig? Mange har en tendens til å se kvalitet ut fra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres svært bra ut dette. Er redd jeg ikke får plass til høyttalerene i døren pga at de stikker for dypt, men hattehyllemontering blir i det minste ganske stilig.

Skal vurdere dette seriøst. Hvis jeg i tillegg kunne fått pakken litt rimeligere, til mellom 1200 og 1300kr slår jeg nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider