Gå til innhold

Godkjenning av min 1977 Volvo 245 Dead Man Edition

Ranger emnet


HPfreak

Anbefalte innlegg

Som sikkert flere av dere vet har jeg et prosjekt på gang. Det er en 1977 245 ombygd til likbil.

 

Leverte inn søknad for godkjenning av bilen og fikk dette her som svar:

 

 

"Da dette kjøretøyet i utgangspunktet er ombygd ved at det er forlenget omfattes ikke dette av den generelle dokumentasjonen som Volvo har gitt for ombygginger. For godkjenning av dette kjøretøyet må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøy fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter ombyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenningene det kan bli utsatt for. (KTK kap 4 paragraf 4 pkt7)

 

Du ønsker å benytte sikkerhetsbelte systemet og setene fra 2001 Volvo S60, hvis dette er utstyrt med automatiske beltestrammere må det dokumenteres at disse kan benyttes når de ikke er tilkoblet systemet de er tiltenkt.

 

Ombyggingen av eksosanlegget til såkalt side-pipes kan aksepteres så fremt de er tilstrekkelig varme avskjermet og eksos utløpet er hensiktsmessig plassert. Det må fremlegges dokumentasjon på at bilen tilfredsstiller gjeldende krav for støy. (KTK kap 21 paragraf 21-1)

 

Ombygging av større hjulhus bak og GM 12 bolt bakaksel kan aksepteres så fremt ombyggingen er fagmessig utført, det benyttes de orginale Volvo bremsene eller bremser som kan dokumenteres. Sporvidde endring utover +/- 7,5 mm på hver side tillates ikke uten dokumentasjon (KTK kap 10 paragraf 10-1 pkt 6)

 

Kjøretøyet må veies etter ombyggingen, tillatte totalvekter på for/bak aksel kan ikke overskrides. Kjøretøyet må etter ombyggingen forevises om og oppbyggings gruppen for kontroll"

 

Da har jeg noe å henge fingrene i. Først få tak i hvem som bygde om disse bilene til likbil. Hva slags deler som ble brukt. Og om disse tåler da den effekten jeg har i motor samt vekt. Ambulanser bruker jo samme deler så skal jo ikke være problem.

 

Søkte ikke om seler til S60 men kan jo bruke de til 240 men bytte de sele festene på selve stolene. Null problem.

 

Side pipes ikke noe problem da det bare er slutt stykket som stikker ut rett før bak hjulene. Støyen skal gå. Får evnt la være å montere 2 stk 3" med engang. Ta det litt senere.

 

Vekta er heller ikke noe problem da bilen veide 1700 kg med alt driten baki. Veier nå ca 1400.

 

Bredere hjulhus tenkte jeg bare som for morro. Ikke noe jeg planlegger å gjøre så er ikke noe problem det heller.

 

MEN! Er det noen her som har tlf eller vet hvor jeg skal ringe for å finne ut hvem det er som bygde om disse bilene til likbil?

Eller en email adr eller side på nettet?

 

For må få noe dokumentasjon på delene som er brukt under ombyggingen til likbil.

 

Håper noen her kan hjelpe meg :)

 

P.S: All piss om at jeg har V8 eller noe negativt kan dere bare rulle sammen og fore brun auget deres med. Unødvendig piss kommer jeg til å raportere! Enkelt og greit. Konstruktiv kritikk er noe annet.onfiredevi

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se volvoforum.no under dokumentasjon elns, er en katalog fra volvo der tilbake på 70-80 tallet! :D

 

Edit: http://volvoforum.no/dokumenter/kataloger/1978-245Hearse.pdf

 

Eller du kan prøve Yngve Nilssons Karosserifabrik hvis de lever ennå.

 

Edit igjen:

 

Start: Nilsson Special Vehicles

 

LYKKE TIL :)

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel snakket med Volvo Norge. Dem har ingen aning hvilket firma som bygde om bilene på 70 tallet. Men han viste at det ikke var Volvo. Fikk et navn som jeg skal ringe og snakke med i morgen.

 

Han mente også at Volvo har trukket tilbake alle papirene pga at det var så mange pirat versoner av godkjennings papirene at Volvo da nekter å godkjenne annet enn volvo motorer i bilene sine. Dette skulle skjedd for flere år siden sa han.

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at volvo ikke produserte slike biler selv..

Mener å ha lest en plass noe ala det turbotassen kom med, at volvo hadde produsert slike biler.. De hadde jo en del kjøretøy for spesielle behov, så..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han jeg snakket med sa at 70/80 tallet at det ble brukt andre firmaer da. Mener han sa det var 3 firmaer dem brukte nå for å bygge om til slike spesielle biler.

 

Men spurte han på BT om at siden ikke papirene til volvo uansett gjelder denne og om jeg da fikk dokumentert hva som var brukt om jeg da kunne evnt få godkjent bilen for mer enn 220 hk. Han bare gliste rått da :)

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det Nilsson firmaet som bygde om disse bilene for Volvo. Men fikk mail fra dem og der sier dem at alt skjedde på Volvo sine kriterier og at Volvo hadde all ansvar for ombyggingen selv om dem utførte d.

Mens dem på volvo ikke helt skjønner at dem skal ha papirer på hva som har blitt gjort med bilene.

Jaggu ikke lett å få tak i noen som vet noe.

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket lenge med en gammel figur på Volvo i dag. Og etter mye om og men har jeg fått et klart svar ifra dem: Siden dette er en spesiel bygd volvo fra dem vil dem ikke bli godkjent med annen motor enn hva som den ble levert med. Får ikke engang bytte til en B23 motor.

Pluss han kom med den typiske nisse uttalensen: Er det ikke bedre å ha en bil orginal da??

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle da tro det men er jo stemplet som Spesiell Bil pga ombyggingen og. Men driter i han på Volvo. Får jeg tak i rette person som kan fortelle meg hva forskjellene er og hvordan dem er bygd skal jeg ta det med til BT for han ville gjerne hjelpe meg med dette.

 

Gir meg ikke enda. Kan jo eu godkjenne den bare men er ikke like bra det heller. Vil ha det i vognkortet!

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da vel være mulig å finne tak i en bonde som veit det du trenger å vite vel? Ringt volvo sverige f.eks å hørt? Mulig dem vet mer enn dem i norge.. Kan vel også gå tilbake på eierene på bilen din å høre om dem vet noe? Hvis du vet alle eierene vel å merke..

 

Ja, er kjekt med tingene i vognkortet ja.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår