Gå til innhold

En litt annerledes Getrag kasse tråd...

Ranger emnet

Volvo240TurboInercooler

Anbefalte innlegg

Driver å er på et internasjonalt M3 forum om dagen. Der dokka det oppen heftig diskusjon og Getrag kassene. Og vi har jo snakket 1000 ganger om desse kassene her så jeg mener jeg har fått bra roen på hva som hører til hvor osv.

MEN, saken er at de mener at det ikke er noe som heter 262CR men 265/5 og 265/6, og da er den som heter 265/5 er CR dogleg kasse og 265/6 er en OD kasse.

Jeg sier nei nei nei til dem, men de pusher på og poster bilde av en 262 som da er 4 trinns.

Er det jeg eller dem som har rett, eller har vi nordmenn gått på en jævlig smell når det kommer til navnet på desse to kassene?

Saken er jo og at nummeret som står på desse kassene er nesten identiske som mange har misforstått...har jeg skjønt. Enkleste måten er jo at 1. gir er ned på M3 (262CR) kassen.

Se tråden her: CR gearbox questions... - ///S14.net

Og en annen her: M3 Tech Forum

PS: slik som jeg har forstått det så ble E30 M3 i USA levert med 265 kassen og ikke 262CR kassen, men med høyere utveksling på bakakslingen.

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at BMW gutta kan svare på dette...de fleste kjører sikkert bare BMW..

Føler at Getrag kunnskapen er mer rettet mot Volvo 200 og 700 folket enn BMW folket..

Bjynner vel å bli tomt for reserve Getrag rundt om nå ja...Resten sitter vel godt i en M3 eller en 535.

Blir Tremec på meg neste gang hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva spiller det for rolle hvilket navn eller betegnelse som blir brukt på de skrotboksene?

Det som gjelder er om den har overgir eller ikke,og da vet de fleste hva slag det er snakk om.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med skrot mener jeg at vi snakker om 20-25 år gamle kasser med 200+ på meteret,pluss at de nesten uten unntak raper i synkroene,uler som katter i parringstia og er slarkete og goe.

For å få en slik kasse til å holde i en overmotorisert bil bør hardyplata helst beholdes,og en clutch som tillater det lille sluret før den sitter..så en 2 eller 3-skivig tilton på en sånn kasse med litt kløpp i maskina er drepen for en så gammel utslitt kasse.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en lett trimmet FK er disse boksene ypperlig (om de er brukbare i utgangspunktet).

Om man derimot tar steget opp til 400hk+ vil ikke disse boksene henge med lenge.

Tåler heller ikke giring på høyt turtall i lengden.

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ei getrag kasse er ganske grei og ha når du føler at M90 kommer kort til, mens ei tremec kasse blir dyrt for ein normal borgar som ikkje bruker alle penger på kun bil eller er lottomillionær men som har lyst på ett leketøy sånn som meg f.eks, bruker masse tid på bilen, og penger går som regel der, men eg har jo ikkje råd til tremec, så koffor ikkje kjøpa ein skrot kasse av getrag då da? holder jo tydeligvis ennå ser det ut som...

betyr jo at gamle volvoer som me bygger opp hørrer hjemme på skroten da, du bruker jo gamle deler og setter det samen for å funke.

men på den andre siden så er eg enige, getrag e gammel dags, men ikkje alle har gull hår i rævå.

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min getrag kasse kommer fra en Volvo 264, og de hadde kun desse kassene fra 74-78 eller noe slikt..

Kjører med 6 puck zinter og forsterka plate samt vanlig volvo medbringer og kassa har ikke tatt kvellen enda...men det er litt slakk i noen lagrer så den uler/skraper når jeg går av gassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som Henning sier, kjører du en 2 plata tilton så kan du bare vinke goodbye til dem kassene... Kløpper dem tvert med en rivstart m litt klem i maskinisten...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min getrag kasse kommer fra en Volvo 264, og de hadde kun desse kassene fra 74-78 eller noe slikt..

Kjører med 6 puck zinter og forsterka plate samt vanlig volvo medbringer og kassa har ikke tatt kvellen enda...men det er litt slakk i noen lagrer så den uler/skraper når jeg går av gassen.

Men så har vell ikke du all verden med fres heller da????

Lenke til kommentar
Del på andre sider