Gå til innhold

hva tåler egentlig turbodiesel motoren D24TD ?

Ranger emnet


Malfred

Anbefalte innlegg

hva tåler egentlig turbodiesel motoren D24TD ?

 

 

hvor høyt stiller jeg diesel trykket?

max trykk på turbo slik at motoren ruller å går noen år til?

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hold ladetrykket orginalt (0.7)!

justeringsskruen kan du skru en kvart runde inn. ikke mer!

 

pass på varmgang! går mye lettere varm ved justering.

 

intercooler er heller ikke dumt.

 

bytt olje ofte! (5w30 helsynt)

motorvarmer når det er under 0.

unngå småkjøring og turtall over 4k.

 

da har du motor LENGE.

Volvo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hold ladetrykket orginalt (0.7)!

justeringsskruen kan du skru en kvart runde inn. ikke mer!

 

pass på varmgang! går mye lettere varm ved justering.

 

intercooler er heller ikke dumt.

 

bytt olje ofte! (5w30 helsynt)

motorvarmer når det er under 0.

unngå småkjøring og turtall over 4k.

 

da har du motor LENGE.

 

hvor stor intercooler kan jeg montere? dim på rør?

trykk på diesel/turbo med intercooler?

 

noen mods jeg kan gjøre for å holde temp nede?

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5w30 helsynt er aboslutt og andbefale! pickuprøren til oljepumpa er flere mil lang så da er det en fordel at olja er tynn.

 

kvart omdreining inn på justerings skruen gjelder uansett. ville ikke skrudd mer så lenge en ikke hater D6.

 

jeg mener d24tic lader 0.9 orginalt.

 

dim på rør og cooler etter eget ønske såklart.

Volvo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den modden blir å stappe neddi en Intercooler og konfilter i egen boks som får inn kald luft i fronten

 

hmm hva med å henge IC i fronten der all lufta kommer inn uten en boks? og konfilter med slange til fronten med IC... gjør en boks med kald luftgjennomstrømming noen forskjell?

 

har lyst å ha motoren så kjølig som det går an... oljekjøler? eller andre tips?

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljekjøler er det på alle TD motorene... typen fra 940 er å foretrekke

 

muligens større oljekjøler da? eller? har lyst å ha en motor som varer men yter litt ser du :P hehe

 

har funnet ut at det er ikke så mange som vet noe som hellst om disse diesel greiene :P hehe

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sandwitchen" fra 940td og oljekjøler fra 240/740 bensinturbo funker fint. større oljekjøler enn det er vel heller ikke dumt.

 

grunn til at så mange d24 med og uten turbo går i stykker er fordi de blir brukt feil.

 

for høyt turtall. max gass før motoren er varm. feil olje. regreim som ryker. og ikke minst for høy varme pga. for høyt justert og/eller andre grunner.

 

en kan med fordel borre et par hull i termostaten for å få bedre kjøling. den sitter i blokka noe som er helt feil i følge min teori da motoren blir varmest i toppen. kan virke som termostaten reagerer alt for tregt, å da har du allerede ødelagt toppen...

 

 

 

edit: den orginale oljekjøler løsningen på 740td er noe av det samme som på b230ft. altså en slags varmeveksler som gjør at olje og vann skal holde lik temp. ubrukelig sak som børr byttes etter min mening.

Volvo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm hva med å henge IC i fronten der all lufta kommer inn uten en boks? og konfilter med slange til fronten med IC... gjør en boks med kald luftgjennomstrømming noen forskjell?

 

har lyst å ha motoren så kjølig som det går an... oljekjøler? eller andre tips?

 

Ja Intercooleren monterer du framfor radiatoren. Så lager du en egen luftfilterboks rundt konfilteret med åpning mot fronten så den får kaldest mulig luft.

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker! skal få fikset noe kalde greier så motoren holder lenge:P hehe men må få solgt min bil først! hehe

 

Mazda Owners Group Norway • Se emne - Mazda 323 GT-R selges! mer info og bilder! 100 000kr

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår