Zetec Skrevet Februar 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Hvis jeg har forstått trådstarter riktig så er dette en 135mm2 solid kabel, ikke flertrådet eller mangetrådet. Og hvis dette er tilfellet hadde jeg droppet å bruke den hvertfall.. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suicide666 Skrevet Februar 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Kabler som blir brukt i forbindelse med sveising er vel gjerne flertrådet. Siter Audi A4 Avant 99mod - Pioneer AVH-3100DVD - Dynabel 1.850 - RE SX 10D4 x2 - Elemental Designs niNe.5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossie power Skrevet Februar 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Skal du bruke kabelen mellom to batterier så klarer du deg faktisk med en 21 mm2 kabel! Mvh Pål att kabelen mellom batteriet forran og bak ikke trenger å være mere en 21mm2 er vel litt på grensen å påstå? La oss si att det gjelder en amrikansk bil med v8 diesel motor,gløde pluggene tar fra 40 til 60 A,og så trekker start motoren på en kald vinterdag minst 60A...ved litt ekstra gløding og kjinning blir nok den 21mm2 kabelen din rimelig varm tror jeg Pål... Siter Cosworth,the search for power. prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 Dersom det brukes et batteri fremme og et batteri bak trenger ikke kabelen mellom disse to batteriene å være tykkere enn 21 mm2. Når bilen skal startes så trekker startmotoren strøm først og fremst fra batteriet fremme. De sekundene motoren startes på vil ikke gi noen nevneverdig belastning på denne strømkabelen. Når det gjelder amerikanske diesel drevne biler så bruker vel disse ofte to batterier og dersom disse ikke klarer å ta seg av bilens elektronikk en kald vinterdag så er det trist å si at da har produsenten gjort seg bort. Jeg har sveist mer enn de fleste og har selv smeltet isolasjonen på en kabel som var ca 2,3 cm i diameter (inkl. isolasjonen) til et sveiseapparat. Det ble da sveiset med 600A og 36 V så da sier det seg jo selv. En kan jo legge til på slutten her at dersom tilkopplingene er dårlige/lite kontaktflate så kan dette også ha en innvirkning på varmgangen i kabelen. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossie power Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 ikke får å krangle,men hvordan forklarer du att "det først og fremst" vil trekke av det andre batteriet? skjønner att kabelen til det batteriet er kortere men. En 21mm2 kabel holder helt sikkert,men la oss si att batteriet forran ta kvelden,og du "kjinner" 150a gjennom kabelen som går bakover i lengre tid,da tror jeg den 21mm2 kabelen blir i tynneste laget. Elle å si det på en annen måte,vist gutten har forsterkere som trekker 300a og ett ekstra batteri bak i bilen,vil det da "først og fremst" trekkes strøm ifra det ekstra batteriet bak,og mindre på det batteriet forran?? Siter Cosworth,the search for power. prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 ikke får å krangle,men hvordan forklarer du att "det først og fremst" vil trekke av det andre batteriet? skjønner att kabelen til det batteriet er kortere men.En 21mm2 kabel holder helt sikkert,men la oss si att batteriet forran ta kvelden,og du "kjinner" 150a gjennom kabelen som går bakover i lengre tid,da tror jeg den 21mm2 kabelen blir i tynneste laget. Elle å si det på en annen måte,vist gutten har forsterkere som trekker 300a og ett ekstra batteri bak i bilen,vil det da "først og fremst" trekkes strøm ifra det ekstra batteriet bak,og mindre på det batteriet forran?? vel..man har koblet sammen to batteri...så... : har batteriet foran tatt kvelden så har batteriet bak tatt samme kvelden..... batteriet bak trenger igrunnen bare nok kabel tilsvarende Amper som dynamo leverer, på det meste. men..kan jo heller tenke slik at man kobler batteriet bak direkte på dynamo da.. det blir vel tenkt som bare en `ladeledning`, men uansett har jeg alltid brukt skillerele på to batterier. eller hovedbryter for å ikke ødelegge batteriene når bilen ikke er i bruk. og utenom det så har jeg brukt kabel som er mer enn nok kraftig til å drive anlegget, batteri bak eller ikke. Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossie power Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 tydeligvis forskjellig tankegang rundt dette,men å tro att det går kun ladespenning gjennom denne kabelen til batteriet bak og ikke strøm "andre" veien igjen,synes jeg er litt rar tankegang. Og ja,du kan kjøre leeenge med ett deffekt batteri uten å merke noe særlig. Siter Cosworth,the search for power. prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.