bilinteresse Skrevet Januar 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2008 Hei:morph: Håper jeg har postet innlegget rett sted. Lurte på om noen har noen kommentarer/råd til denne saken: En venn av meg kjøpte en brukt BMW 316i 06-mod hos en merkeforhandler for omtrent 2 dager siden. Han ble av selgeren forsikret om at bilen aldri hadde vært skadet. I midlertid har de gjort en "tabbe". Da vennen min skulle ta en titt i hanskerommet etter å kjørt bilen hjem, fant han 2 dokumenter hvorav det ene var et prisoverslag på skadejobb fra en merkeforhandler, og den andre, en kvittering på utført jobb fra et billakkeringsfirma:oohh Dette har blitt utført for omtrent 10.000 km siden Det er synlig at bilen har vært utsatt for et eller annet, særlig på bakfangeren, og på venstre side av bilen er det noen dype riper ved bensintanklokket, og en liten bulk som er sirkelformet på fremre passasjerdør. Vennen min konfronterte dette med selgeren før kjøpet, men ble fortalt at noe "bruksslitasje" måtte man forvente på en bruktbil. Hvilke krav/rettigheter har han iforhold å få utbedret ripene og bulken på venstre side og på bakfanger ettersom selger har gitt ham feilaktige opplysninger? Og han har vel en fordel/ekstra trygghet fordi kjøpet er gjort hos kjent merkeforhandler? Tusen takk for svar:morph: - Bilinteresse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjas&mas Skrevet Januar 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2008 Har bilen vært "kolisjonsskadet" og selger har visst om dette er det en mangel etter forbrukerkjøpsloven så her har vennen din litt å fare med... Prisavslag og lignende, med mulighet for å heve kjøpet hvis mangelen er vesentlig. Når det gjelder de synlige skadene er det jo han som ikke har hatt på seg lesebrillene når han så på bilen. Ting som kjøper kan "lett" se ved besiktigelse av bilen er det jo såklart lite han får gjort med... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2008 Vil jo påstå at han kan kreve å heve kjøpet, siden han ble villedet til å kjøpe en bil uten skader. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjas&mas Skrevet Januar 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2008 Vil jo påstå at han kan kreve å heve kjøpet, siden han ble villedet til å kjøpe en bil uten skader. vil jo si sånn umiddelbart at det kommer ann på skaden... er det en lakkeringsjobb feks etter en steinsprut er det ikke så klart, men er bilen retta etter å ha møtt en trailer er det relativt kjempeklart!!! Bilselgere er sleske karer rett og slett(jævlig fordumsfult sagt) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilinteresse Skrevet Januar 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2008 Når det gjelder de synlige skadene er det jo han som ikke har hatt på seg lesebrillene når han så på bilen. Ting som kjøper kan "lett" se ved besiktigelse av bilen er det jo såklart lite han får gjort med... Takker for alle svar :) Kan berolige med at vennen min konfronterte det som var synlig av riper med selgeren, og han hadde visstnok bare forklart ripene med at det kan ha vært liten "parkeringsskramme". Er jo forholdsvis høy regning på skaden som har vært :( Nok en gang, takk for svar:morph: - bilinteresse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2008 Er uansett bare å heve kjøpet. Bruktbilselgere er ikke på magisk vis undratt kjøpsloven. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg