Gå til innhold

!mange som elsker gammle opler? sjekk dette å si din mening!

Ranger emnet


Loveopel

Anbefalte innlegg

jeg personlig synes det er kjipt at jeg ikke lever i den tiden mantaen, asconaen og commodoren var ny.. dette er noen av di råeste gammle bilene som fins spør du meg.

 

så jeg har en idè til gjenforening. men hvor stor vil etterpørselen være?`

 

vi har jo alle hørt om manta, og ascona 400, lotus omega

og forskjelige imcher biler.

 

400. ble jo laget til et formål og det var rally, lotus laget tøffe biler av omegaen. imcher byggde åsså videre.

 

så jeg har en idè som går ut på og gjenskape gammle opler.

 

dette går ut på å få laget en demo bil først og ta det i det små.

 

jeg hadde tenkt å lage en seperat ramme lik orginalen, bare at den er litt stivere og tåler mer. men med akurat samme målene som det rammevangene på en orginal manta, ascona eller commodore har.

 

så en seperat ramme, og et karoseri eller noen kaller det skall.. som et støpt i glassfiber,

 

motorene er jo ikke avgjort men kommer nokk i litt forskjellige størelser osv. men blir nokk i ascona og mantaen hadde jeg tenkt og få støpt en 2,4l 4cel 16 ventiler. til og starte med uten turbo.

 

recaro stiller opp lager interiør som er eksakt likt de som fantes i di gsi mantaene og gammle oplene. og dasbordet blir åsså likt di gammle men bil jo laget som nytt, med litt mitt mer moderne instrumenter og varmeaparat justerings vippere. men med samme plassering som i di orginale bilene.

 

dette blit et nytt consept. og bilene blir bygged helt fra bunn av. når det gjelder understellet kommer di me bremseskiver hele veien rundt og sperre og 5 bolt akslinger.

 

det er åsså snakk om at vist det er markede blandt opelentusiaster som liker disse bilene at denne ide'en me årene skall for fult komme igang me egen fabrikk.. bilene vil forøvrig komme med antispinn som er justerbar og kolisjonsputer. men alt skall forøvrig ligne de orginale oplene som kom ut på 70 - 80 talet.

 

merkene som vil bli lansert først er opel ascona b, manta b, og opel commodore b cupè.

 

vi vil ta utgangspunkt og ta alt det tøffeste ekstrautstyret som kom på disse bilene orginalt. som 400 panser og div styling og recaro interiør osv.

 

jeg pratet me opel i tyskland og fådd en skriftelig godkjennelse på og lage nye copier av opel sine biler.

har til og med fådd alle dele kartene til disse bilene, målene på ramme og alt som kom til forshjelige modeller.

 

det er åsså snakk om og lage biler på bestilling til entusiaster og bygge som di ønsker.

 

så oppsummeringen er. en copi av en gammel opel me separert ramme og glassfiberkaroseri, ny og kraftigere type custom understell me oppgraderte bremser. bilene er regnet med å komme ut med rundt 200 hp. event mer til di som ønsker det.

 

NB!! rammen blir testet og får en vis standar og vi får en tilatelse til serieprodusering. så det blir fult mulig og få disse copiene på veien..

 

hva tror du om dette? si din mening og hva du tror om disse bilene og ide'ene, kom åsså me dine ide'er til dette!

 

 

MVH

Custom Opel Rider's

born to love and old opel<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes jo spennende ut vil jeg si. Er jo selv frelst for gamle opler. Har hadt 2 Manta b, og har nå en Commodore b 2,8 gse coupe som skal under kniven. Men stiller meg noen spørsmål når det gjelder disse kopiene, hva med typegodkjenning i dette lefselandet? hva med avgifter? eller er dette ment som bane/løpsbiler? Det er jo blitt ganske ommfangende når det gjelder bygging/ommbygging av biler i dag. Men alt lar seg jo selvølgelig gjennomføres, men det koster mere enn det smaker ofte, og det går ut over oss som liker bilbygging. Er også desverre slik at de som lager regler om bilbygging/ombygging i Norge antageligvis ikke vet hvordan man løsner en skrue en gang. "blåruss" Vi som driver med bil vet mye mere praktisk om bil. Noen regler er helt ok, mens andre helt på jordet. Hadde vært bedre for oss om her hadde vært ett system, og en etat som drev med godkjenninger av bilbygg i dette landet som kan bil. Men igjen, håper dette blir noe som lar seg gjennomføres med disse kopiene av gamle Opler. Og håper her vil komme oppdateringer på forumet etter hvert som ting går fremmover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil dere gjennomføre denne drømmen deres mht typegodkjenning, avgifter og Statens papirmølle?

 

Hvilken prisklasse kommer dette i?

 

Skal dere bli tatt alvorligt så lag et prospekt, som er leseligt og korrekt skrevet, med bilder/tegninger og annen relevant informasjon.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En morsom drøm dette.. Er vel drømmen til de fleste entusiaster å få en splitter ny bil av "drømmebilen".

 

Men har ingen tro på at dette er gjennomførbart, med mindre du vil gå på en drøy økonomisk smell.. Jeg er "blåruss" som karen her over rakker nedpå. Men for å kunne få skilter og full pakke på disse bilene må de vel krasjtestes, tuv-godkjennes osv.. Her snakker vi mange penger. Samt byggematrialer, selve byggingen osv. Tror ikke det er stort marked for en opel Ascona til 500.000 feks. Kanskje mer også.

Er veldig skeptisk til om du i det heletatt er seriøs med det du skriver, men om du er det bør du la det bli med drømmen.

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå er det vel slettes ikke ramme på de bilene du nevner, men selvbærende karosseri...

 

Kræsjtester, tüv godkjenninger, DIN standarder, patenter, lisensiering av motor, avgasskrav, patentrettigheter, avgifter, skatter, regler...

 

Tror du har rukket å totalrestaurere flere gamle Opler enn du noen sinne kunne solgt nye før du i det hele tatt kunne startet produksjon.

'78 Rekord carvan 3trg, '81 Rekord 2trg, '95 Omega B 2.5 Caravan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår