Gå til innhold

skal skifte simring

Ranger emnet

Gunnar KRC

Anbefalte innlegg

Stemmer at den bør settes litt lengre inn enn den gamle.

Kjøp deg ei Haynes bok. Står mye nyttig info der..

Bruk siden av den åpne enden på en fastnøkkel som er såpass stor at den dekker over begge de harde plastendene (17/19mm kanskje) på simringen og bank den forsiktig inn. Da stikker du ikke hull på den tynne membranen når du slår den inn. Slå litt å litt rundt hele så går det som smurt :)

Tvåførti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at jeg ikke sjekka hvor langt inn den gamle var så jeg stappa den nye så langt inn jeg fikk den hehehe. er det noe problem om jeg putter inn enda en ny en, for det lekker som det er nå?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tetteringer skal i utgangspunktet stå kant i kant!:)

bare tull å putte dm lengre inn.. husk å ha olje på tetteringen, kan brenne dn vis du ikke har d:)

åsså kakker du dn forsikti så dn står selv.. så bruker du en passe kopp eller en ring av ett slag.. la dn RETT innenfor kanten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tetteringer skal i utgangspunktet stå kant i kant!:)

bare tull å putte dm lengre inn.. husk å ha olje på tetteringen, kan brenne dn vis du ikke har d:)

tettering != simring

Simringen tetter rundt en roterende aksling.

Og ja det blir slitespor i akslingen, hvis du ikke tror meg, skru av girkassa og huset til simringen på veiva og mål med skyvelær på en b230 som har rundet 300k.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta ut den du banket for langt inn..

sett inn en ny, bank den inn jevnt, m/hylse, rør, eller lignende.

simringer skal stå kant i kant, med mindre det er et lite slitespor der, da kan du ta den såvidt litt innenfor.

såklart, som slitenvolvo også presiserer, en aksel blir slitt etter mange km.. hvis akselen er altfor slitt, er eneste måte å få utbedret dette på, å bytte aksel, evt sprøyte opp hos en dreier.

evt. hurtigløsning er å prøve deg fram, med trangere simringer

(eks 1mm mindre innerdiameter enn std.)

obs; ikke for trang heller da ;)

x 91 Volvo 240

x 07 VW Golf V

x 97 Honda Accord

- 98 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det er slitespor, men ikke alvorlig mye.. er d slitespor.. så ta fint smergerlpapir å gå lett over.. dette har vi lært både på skole før man ble mekaniker å på verksted man har blitt lært opp på:)

å som sagt simringen(tetteringen) skal stå kant i kant:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor diskutere imot hva folk som hara vært mekanikere i alle dager..?? ikke vits..

sier bare hva man lærtå hva alle sier:) men men.. folk gjør jo som dem selv vil..

jeg tar dn kant i kant.. da vet jeg det blir bra:) har sikkert skiftet 100 simringer å blir alltid tett når dn står kant i kant:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det er slitespor, men ikke alvorlig mye.. er d slitespor.. så ta fint smergerlpapir å gå lett over.. dette har vi lært både på skole før man ble mekaniker å på verksted man har blitt lært opp på:)

å som sagt simringen(tetteringen) skal stå kant i kant:)

idèelt sett, som du sier i følge lærdommen skal man jo helst pusse over og gå over grader osv, men her synes jeg det beste blir å unngå slitesporet, dvs flytte simringen såvidt litt innenfor for å unngå sporet med mindre diameter enn resten av pasningen.

bedre med litt innenfor enn litt utenfor.

x 91 Volvo 240

x 07 VW Golf V

x 97 Honda Accord

- 98 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider