Gå til innhold

Sveising av 4130 CrMo

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Er kansje feil avdeling det her men siden jeg er en "typisk" amcar dude, så er det her det postes. Mitt spørsmål: Er det noen som har gjort erfaring med TIG sveising av 4130 CrMo rør og da spesielt valg av tilsatts.

Og VIL dele av sine erfaringer??

VanMan

 

google på 4130 tig så får du my info. Vær klar over at ingen anbefaler å bruke tig på tynn 4130 rør uten at det kan normaliseres etter sveising. har man ingen mulighet for dette er det bedre å sveise med autogen eller pinner da dette gir mere varme slik at sveisen kan avkjøle sitt senere.. tig sveiser blir sprøe så du kan oppleve at f.eks ett bur knekker i biter ved kollisjon. Sikkert mange som har gjort dette selv med tig og "aldri" hatt problemer, men fakta er der uansett

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret realace!! Selv om det kansje, muligens, ganske sikkert er delvis "feil". Du har imidlertid helt rett i problemstillingen. Sveisene blir ved valg av feil tilsatts/utførelse sprøe!! Har søkt og lest en del på nettet allerede, det jeg håper på er "hands on" erfaringer fra noen her hjemme på berget. Amerikanerene opererer med og anbefaler en tilsatts med "typebetegnelsen" ER 70S-2. Problemet er at den ikke er tilgjengelig i Europa og "frågan" blir da hvilke tilgjengelige ekvivalenter blir brukt her hjemme?

VanMan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsatts med typebetegnelsen "ER70s2" er ikke noe "super legering", tvert imot så er det helt vanlig. I mine tabeller finner jeg ut at alle standard Tig tilsattstråder vi bruker holder denne. For å være sikker snakket jeg med Elga sin tekniker i oslo og han bekreftet dette. Hvis du handler på Tess så har de en tråd som heter Elgatig 100. Den er en ordinær tråd, men oppfyller standard som kreves for CrMo rør.

 

Hvis man ser på sveistilsatts under ett så er disse bestandig "over" styrken på materialene. Har diskutert dette med flere sveise konsulenter for noen år tilbake og alle var enige i mye av det som står på nettet. Hovedproblemene med svake sveiser på høyfast stål er sveisemetoden og ikke tilsatts. Hvis du har mulighet til både autogen og tig så anbefaler jeg deg å bruke standard tilsatts og lage 2 prøver som du tester selv på hvor mye de tåler før de knekker ved slag.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar! Nå er vi begynt å komme noen vei! Valget av ER70S-2 innebærer at en ofrer noe styrke mot å få en seigere sveis. Men ved å "notche" rørene ved sammenføyning får en en tilstrekkelig lang sveis til at det oppveier den lavere styrken i sveisen. Det er slik jeg har forstått det spesielt "mengden" carbon i tillsattsen som avgjør

forholdet styrke vs seighet. Skal sjekke opp Elga tilsattsen du nevner.

mvh

VanMan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har diskutert dette med burbyggere og de anbefaler Mig med høy strømstyrke for å tilføre mest mulig varme med da tilsvarende lengre nedkjøling. Alternativt Tigge for deretter å lunke sveisen med oxy/ace.

Ingen spesiell tilsats som han over sier.

 

Har bestandig brukt pinner selv på bur. ingen ting slår det i styrke.

 

Man kan sikkert bli lurt på dyre tråder, men fakta er at de normale overgår materialet så det blir penger utav vinduet :O)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, Tror dere er på vei vekk fra spørsmålet nå men. 4130 stål er noe helt annet en "svartstål" og må pga. sitt høye carbon innhold behandles/sveises med omhu. Skulle jeg sveise bur i en "vanlig" stålkvalitet ville jeg også valgt Mig. Men det at en skal bruke høy strøm for å "varme" materialet høres helt feil ut. Normalt prøver man å tilføre minst mulig varme, samtidig som man må være sikker på tilstrekkelig innbrenning.

mvh

VanMan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, Tror dere er på vei vekk fra spørsmålet nå men. 4130 stål er noe helt annet en "svartstål" og må pga. sitt høye carbon innhold behandles/sveises med omhu. Skulle jeg sveise bur i en "vanlig" stålkvalitet ville jeg også valgt Mig. Men det at en skal bruke høy strøm for å "varme" materialet høres helt feil ut. Normalt prøver man å tilføre minst mulig varme, samtidig som man må være sikker på tilstrekkelig innbrenning.

mvh

VanMan

 

Hei

 

Høy strøm blir feil. Poenget er at man skal tilføre mindre varme lengre så området rundt blir varmerer i større område. Da blir avkjølingen roligerer og du får ikke en så grov kornet HZ. jo høyere karbon, jo viktigere er det å avkjøle roligere. Pinner er bra siden slaggen holder på varmen lengre. Tig varmer området mindre så du får en grov struktur på en liten flate som gir ett brudd punkt. hvis du prøver vil du se

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrken er som sådan sjelden problem å oppnå, det er å få en sveis som er seig nok som er kluet!. Hvis du sveiser to 3mm plater butt i butt, kan du da bøye sveisen 90 grader uten at sveisen sprekker? Det er "testen" på en god sveis. Det hjelper ikke med fint bur hvis sveisene sprekker før rørene bøyer/blir deformert. Det er jo deformasjonen av rørene som skal ta opp kreftene hvis det smeller!

mvh

VanMan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke forstår jeg noe av alle disse tallene, men hvorfor ikke ringe eller oppsøke noen av de som KAN detta???

 

Snowball racing, ME, Nicklas i Sunne, ++++++

 

Å det å sveise bur med pinner høres ut som en skikkelig skrøne...

Kommer jo aldri til med slikt nedi ett trangt høl når en lager bur...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke forstår jeg noe av alle disse tallene, men hvorfor ikke ringe eller oppsøke noen av de som KAN detta???

 

Snowball racing, ME, Nicklas i Sunne, ++++++

 

Å det å sveise bur med pinner høres ut som en skikkelig skrøne...

Kommer jo aldri til med slikt nedi ett trangt høl når en lager bur...

 

Pinner er faktisk det som du kommer til med lettest. De kan du bøye til å sveise med speil. Mig og tig er en faktisk str. Har sveiset en del rallycross bur og jeg går ikke på akkord med andres sikkerhet. Ingen sveiser på de burene som ikke er helt rundt. Selv opp mot taket der det er bare 1 cm åpning er det fult mulig å sveise rundt hvis man vil. Mig og tig er avhengig av god plass for å hindre at man får forurensing inn i smeltebadet

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det du mener er at å bruke en ehlt grei baso til bursveis? jeg tenkte jeg skulle bruke tig på mitt men har jo en mig på 150 amp. hva anbefales? dette er bur i vanlig svartstål men i sømløse rør som har en strekkfasthet som er høyere enn 350n/mm

 

4130 rør er en lavlegert type. Strekkfastheten ligger mellom 420-670 maks. Normale basiske elektroder ligger rundt 500-650 n/mm2 så uansett så lenge man har ett lavlegert stål kan man ikke bomme stort. Høylegert CrMo har en mye strekkfasthet mellom 1000-1200 n/mm2 og krever en annen type tråd og behandling. Du har ingen problemer med å bruke Baso tråd. Den er en vanlig basisk elektrode som holder rundt 600 n/mm2. Tig elektroder ligger fra 580-780 n/mm2 så i hovedsak så er det kavliteten på arbeide og ikke tilsett som er begrensingene.

 

Mange har meninger om dette. Fakta er ikke bestandig det man ønsker og mener. Hvis man leter lenge nok så finner man alltid personer som har lik mening og man blir fornøyd å konkluderer med at man hadde riktig. Uansett om man på veien møtte 100 personer som sa stikk motsatt så er den ene personen som sa motsatt av alle andre beviset på at man hadde riktig.

 

En riktig fuge gir riktig sveis og en sterk sammenføyning. En for stor fuge vil gi for mye varme, en for liten fuge vil gi for lite varme, En ujevn fuge vil gi ulike spenninger. Dette er alfa omega og uansett hvor dyr super tilsatts man velger utgjør dette mye mere. Vel og merke man benytter seg av kjente leverandører. Biltema tror jeg ikke oppgir hvilken standard de leverer etter, men siden de bruker 4.8 kvalitet i bolter enda så styr unna sveistråden deres.

 

En kjapp og kort forklaring :O)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår