Gå til innhold

Justere tenning

Ranger emnet


steinar

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å justere tenninga på min golf2 1.6l fra 1986 og lurer på om jeg er inne på noe.

 

Følgende prosedyre benytter jeg:

 

1) Kobler på strømmen på lampa

2) Kobler føleren på lampa til tennplugg nummer 1

3) Slår på motoren og lar den stå på tomgang.

4) Sikter meg inn på merket i "remhjulet" og justerer fordeleren slik at merket på "remhjulet" passer mot pila som står på motorblokka.

 

Vedlagt er bilde av prosedyren

 

tenning.jpg

 

I følge haynes boka så skal man også lyse oppi et hull og kunne se noen merker på svinghjulet. Hva er vitsen med dette når man allerede kan justere tenninga på merkene på "remhjulet" ?

 

Korriger meg gjærne da dette ikke er mitt felt.

 

Vedlagt er bilde av det jeg tror er hullet til svinghjulet.

 

motorrom.jpg

 

---------------------------------------------

 

Nå som jeg har gjordt alt dette går motoren enda ugjevnt og i dag måtte jeg stoppe i en oppoverbakke og justere tenninga høyere fordi den ikke klarte å komme seg opp bakken engang.

 

Jeg har lest noe om at man må ta ut en vakumslange før denne justeringen er korrekt? Hvor sitter isåfall denne slangen? Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SierraDude

Gå til en bensinstasjon (Esso) med verksted og la han gjøre det for deg. Han gjør det på 3 sekunder og koster deg en femtilapp men det er det verdt! Kanskje han til og med gjør det gratis!! ;) Han Esso duden her har gjort mye små justeringer gratis for meg!

 

Har lyst å lære hvordan man gjør det. Noen som har pointers - er jeg på rett spor?

 

Andre som har hørt om den vakumslangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på rett vei JA,men tror nok det skal være flere merker på reimskiva di. Disse er gradert feks o,3,6grader og angir fortenning før 1.sylinderets øvre dødpunkt.

 

Siden motoren har (som oftest) godt turtall,tenner pluggen FØR stempelet når toppen av sylinderet og vender ned igjen.

 

Vet ikke eksakt fortenning på golfen din men tipper 6-8 grader.

Dette kan du finne ut av.

 

Om det er 6 grader skal du markere den på reimhjulet,peke stroboskoplampa mot,å stille fordeleren slik at disse merkene ligger ovenfor hverandre. (merket på reimhjulet og blokka)

 

Dette skal skje med motoren igang på ca 1000Rpm å vacumslangen til fordeleren frakoblet. Dette fordi at vacumklokka forskyver tenningen med økende turtall...Mer fortenning altså.

 

Eller anbefaler jeg som nevnt over at du bruker nye plugger,ledninger,fordelerlokk,rotor og platina om du har det.

 

Ps Det hullet i girkassa bruker være til speedometerwire og oljefylling på kassa.

 

Håper dette var til hjelp for deg....:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by scorpioman

Om det er 6 grader skal du markere den på reimhjulet,peke stroboskoplampa mot,å stille fordeleren slik at disse merkene ligger ovenfor hverandre. (merket på reimhjulet og blokka)

 

Dette skal skje med motoren igang på ca 1000Rpm å vacumslangen til fordeleren frakoblet. Dette fordi at vacumklokka forskyver tenningen med økende turtall...Mer fortenning altså.

 

Tusen takk for et ordentlig svar!

 

Lurer bare på en liten ting til - hvis jeg klarer å finne fler merker som da er merket med gradetall. Når du sier markere den på reimhjulet - mener du da at jeg skal bare huske hvilken av de strekene det er og så stiller jeg på fordeleren slik at denne streken går nøyaktig mot merket på motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du justerer tenninga så skal man bruke svinghjulet.

Skru ut pluggen i girkassa, der skal det være et merke på svinghjulet som skal gå overens med en pil i hullet.

Og så skal motoren være varm når du justerer tenninga.

(la den bli varm slik at vifta starter)

svinghjul.jpg

 

Ps Det hullet i girkassa bruker være til speedometerwire og oljefylling på kassa.

[/Quote]

 

Ikke fyll olje i det hullet, hvis du ikke har lyst til å bytte clutch i samme slengen da :D

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by scorpioman

Du er på rett vei JA,men tror nok det skal være flere merker på reimskiva di. Disse er gradert feks o,3,6grader og angir fortenning før 1.sylinderets øvre dødpunkt.

 

Siden motoren har (som oftest) godt turtall,tenner pluggen FØR stempelet når toppen av sylinderet og vender ned igjen.

 

Vet ikke eksakt fortenning på golfen din men tipper 6-8 grader.

Dette kan du finne ut av.

 

Om det er 6 grader skal du markere den på reimhjulet,peke stroboskoplampa mot,å stille fordeleren slik at disse merkene ligger ovenfor hverandre. (merket på reimhjulet og blokka)

 

Dette skal skje med motoren igang på ca 1000Rpm å vacumslangen til fordeleren frakoblet. Dette fordi at vacumklokka forskyver tenningen med økende turtall...Mer fortenning altså.

 

Eller anbefaler jeg som nevnt over at du bruker nye plugger,ledninger,fordelerlokk,rotor og platina om du har det.

 

Ps Det hullet i girkassa bruker være til speedometerwire og oljefylling på kassa.

 

Håper dette var til hjelp for deg....:D

 

det hullet er IKKE til å fylle olje i, da får du plutselig halvautomat! det er til å feste et sånn spesialverktøy i for å nettopp justere tenning med!

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når svinghjulet står på pila i hullet på girkassa, er stempel nr.1 og4. i Øvre dødpunkt, det vil si at hvis du justerer tenninga med lampa de slik at du ser merke mot pila i hullet, så har du tenning akkurat når stempelet er på topp,(o grader) tror du skal ha ca 8 grader før!

Så hvis du har en tenningslampe som kan justeres, så er dette ikke noe problem, for da er det bare å stille den på 8 grader før, og justere til o merket på svinghjulet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

stifter? har den fler en 1 stift?

 

nei, men man sier da "bytte stifter" ikke sant.. akkurat som "han bruker caps" selv om det korrekte ville vært "han bruker cap"

 

sorry for offtopic...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TRA

Når svinghjulet står på pila i hullet på girkassa, er stempel nr.1 og4. i Øvre dødpunkt, det vil si at hvis du justerer tenninga med lampa de slik at du ser merke mot pila i hullet, så har du tenning akkurat når stempelet er på topp,(o grader) tror du skal ha ca 8 grader før!

Så hvis du har en tenningslampe som kan justeres, så er dette ikke noe problem, for da er det bare å stille den på 8 grader før, og justere til o merket på svinghjulet:)

 

ta det på feelingen vel??

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår