Gå til innhold

Blå parklyspærer som lyser sammen med kjørelys!

Ranger emnet


Lunden07

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Lurer på om det er lov og bruke blå parklyspærer sammen med kjørelys når du kjører?

 

Grunnen til jeg spør er at bror min ble stoppet pga. dette, og fikk først bot på 2000,-. Men etter et par ukers tid fikk at brev i posten om at boten var blitt trukket. Men uten noen grunn, så lurer da om det faktisk er lov til å bruke slike?

 

 

- Erik

Moped nå, men kommer bil om ikke lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uttdrag av kjøretøyforskriften:

 

PARKERINGSLYS

 

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

b) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15 ° over til minst 15 ° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45 ° innover til minst 80 ° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul og hvit parklyspærer er lov.

 

Og hvor har du fra at gult er lov? Har trålet igjennom det samme utdraget VWgolf1 postet nå, står ingenting der om at gult er lov, kun hvitt..

 

Om vi derimot snakker utifra "style police" er jo selvsagt både gult og hvitt lys lov, og blått strengt forbudt. Blått er harry ;)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor har du fra at gult er lov? Har trålet igjennom det samme utdraget VWgolf1 postet nå, står ingenting der om at gult er lov, kun hvitt..

 

 

Eirik

 

Har søkt litt etter det samme Eirik, og kommet frem til at det fortsatt ikke er lov, men jeg ser at endel nye biler kommer med oransje markeringslys/parklys i front;

 

Volvo

bild_14632.jpg

 

Bmw

bmw_5_serie_02.jpg

 

 

noe som får meg til å lure på om det nylig er kommet regelendringer her, eller at disse bilene bare er typegodkjent med disse lysene uten hensyn til Kjøretøysinstruksen..:wonder:

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjørte med blåe parklys for en god stund siden. Jeg ble stoppet og fikk spørsmål om hvilken farger det skulle være.. Jeg sa hvite og han sa att de skulle være hvite eller gule.

 

Måtte ta av blålysa pg.a at det var "skjenerende".

__Volkswagen Golf 3 1,8GL 90Hk__ <--- SOLGT!

__Volkswagen Golf 4 1,9TDI 130Hk__ <--- RIP!

__Volkswagen Passat 1,8T 150Hk__ <--- SOLGT!

__Volkswagen Passat 1,9TDI 130Hk <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

noe som får meg til å lure på om det nylig er kommet regelendringer her, eller at disse bilene bare er typegodkjent med disse lysene uten hensyn til Kjøretøysinstruksen..:wonder:

 

Ingenting som heter det, derimot heter det Kjøretøyforskriften :)

 

<dato>FOR-1994-10-04-918</dato> Kjøretøyforskriften. Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften).

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Ingenting som heter det, derimot heter det Kjøretøyforskriften :)

 

Jaja, pirke pirke:)

 

Står fortsatt ikke noe om oransje markeringslys i front her:wonder:

I den senere tid har jeg møt blant annet Kia Sorento med oransje parklys, så må være at disse har blitt typegodkjent slik.

 

jeg hadde hvite led lys som parklys på forrige bil. disse lyser blått, lik xenon. hva sier loven om dette?De er jo hvite

 

Hvit lys sier vel forskriften, så da skulle vel det gå bra.

Men, noen som vet hvorvidt ettermontert LED er tillatt?

 

----

 

Ble forøvrig stoppet idag pga. lys.

Onkel blå hadde fartskontroll da jeg kom kjørende, ble vinket inn fordi han trodde jeg kjørte uten lys, det gjorde jeg da selvsagt ikke, han så sikkert ingenting på grunn av sollys.

 

Men, begge betjentene var veldig interessert i mine oransje parklys som er innebygd i blinklysene.

 

Fikk høre regla om at parklys skal lyse hvit eller gult(feil).

Men, etter å ha spurt meg hvilken årsmodell min bil var så var det visstnok greit:wonder:

Er vel ganske uvanlig å ha orginale lyspærer fra bilens fødsel:op:

 

Tror jeg skal sende en mail til Vegvesenet og spørre hva dem tror om oransje parklys/markeringslys:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår