Gå til innhold

Risting i rattet

Ranger emnet

steinar

Anbefalte innlegg

Når jeg svinger både til høyre og til venstre får jeg en uggen risting i rattet. Den er ubehagelig og gjør at dama ikke tør kjøre bilen.

Derimot ved rett fram kjøring så er ristinga helt borte.

Den rister mer i rattet når jeg svinger i 80km/t enn når jeg svinger i 20km/t

hva kan dette være?

Bilen er golf2 1.6 86modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ThaBoZZ

Kommer det når du svinger begge veier ?

Kjør på en stor parkeringsplass og gi full venstre sving og trå på gassen samme gjør du til høyre. Hører du sånn dunke lyd fra hjulet forann da er det mes sannsynelig drivknuten....

høyre og venstresving er like ille. Skal ut og prøve senere i dag.

Hva er det som gjør dunkinga ? Trodde drivknuten var skøyten under mansjettene ved hjulet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivknutene er skjøten under gummimansjetten innerst og ytterst på drivakslene dine, den ytterste drivakselen er den som får mest slitasje. se på gummimansjettene om de er røket, det kan være et tegn på at knutene er slitt. slitte lagere hører du lett hvis du tar deg en tur med golfen og drar noen g i svingene så hører du det bråker bra når du svinger hardt, bråker det når du svinger til venstre er det sikkert høyre lageret og motsatt. når du bytter knutene evt, så bytter du selvfølgelig gummin og.. Sier seg jo selv, bare nevner det.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan og ta ett godt tak i hjulet og riste i det, om du kjenner slark da så er sikkert hjul lageret fuckt, hvor mye er den gått?

Du kan jo og kjenne om det er hull i mansjetten rundt driv knuten, om det er det så er den mest sans boss. 1000 kr på biltema for 1 stk...

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Macgyver

du kan og ta ett godt tak i hjulet og riste i det, om du kjenner slark da så er sikkert hjul lageret fuckt, hvor mye er den gått?

Du kan jo og kjenne om det er hull i mansjetten rundt driv knuten, om det er det så er den mest sans boss. 1000 kr på biltema for 1 stk...

dyyrt - skal jekke opp bilen i dag og se om hjulet er slarkete.

Gav 2000 for vraket og har allerede kosta på det nytt batteri :-) - får se hva jeg gidder å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider