Gå til innhold

Feil i lakken??:(

Ranger emnet

esmyr

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan svare meg på hva som har skjedd her? Når jeg skulle legge på klarlakken skjedde det noe men er ikke sikker på om det er grunningen pga det er den eneste som har stått ca.1 år..

2008_02033februar20080025.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - trenger litt mer info. Lakket du først også klarlakk etterpå? Ser ut som lakken under har begynt å boble/renne. Mye som spiller inn når det gjelder å lakke. Det må være rent, metallet må være rent (fritt for kjemikalier o.l) og støvfritt for at resultatet skal bli bra. Her ser det egentlig ut som lakken har sprukket, evnt grunningen.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - trenger litt mer info. Lakket du først også klarlakk etterpå? Ser ut som lakken under har begynt å boble/renne. Mye som spiller inn når det gjelder å lakke. Det må være rent, metallet må være rent (fritt for kjemikalier o.l) og støvfritt for at resultatet skal bli bra. Her ser det egentlig ut som lakken har sprukket, evnt grunningen.

Alt ble jort som de skulle ...har lakket flere biler før men ikke opplevd dette.

Men grunningen har stått lenge så lurer på om den er ødelagt pga kulde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er koking, enten så har basen reagert med grunningen, eller så har ikke basen fått tørke godt nok før du la klarlakken, hvilken type grunning brukte du? og hvilken type baselakk ?

Husker ikke hva slags grunning ..skal finne det ut senere i dag men jeg brukte PPG Deltron baselakk som jeg bestandig bruker.

Men som jeg lurte mest på er om grunningen kunne bli ødelagt pga den har stått i en garasje som har vært kuldegrader i...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som grunningen har sprukket som følger av kulde, men det er bare spekulasjoner fra min side..

Var det kaldt når du lakka? Hvis grunninga var kald når du lakka kan det oppstå sprekker.

Ja den kan hende den var ødelagt :(

Kan man bare vårtslipe over det som er gjort nå å lakke på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kalles krakeleringer og kommer av at di forskjellige skjiktene har forskjellige egenskaper ved tørk, forskjellig herdeprosess, 'forskjellige' tynner typer på grunning / lakk, varierende temperatur, for tykke sjikt, for lite utlufting mellom strøkene osv. Dette skjer også ved bruk av Biltema produkter i bunn og 'skikkelige' lakkprodukter oppå.

Enkelt fortalt så beveger underlaget seg forskjellig fra topplaget, og dermed sprekker topplaget opp i slike markeringer.

Det er nok sannsynlig at grunninga har vert frosset, selv om løsemiddelholdig lakk / grunning tåler ganske lave temperaturer, minus 5 - 10 grader.

Vannfortynnbare produkter tåler mye mindre av lave temperaturer, kommer det under +5 er di stort sett føkka.

Dette klarer du aldri å reparere. Puss eller vask bort alt lakk og grunning, slip skikkelig ut, legg pussefyller osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kalles krakeleringer og kommer av at di forskjellige skjiktene har forskjellige egenskaper ved tørk, forskjellig herdeprosess, 'forskjellige' tynner typer på grunning / lakk, varierende temperatur, for tykke sjikt, for lite utlufting mellom strøkene osv. Dette skjer også ved bruk av Biltema produkter i bunn og 'skikkelige' lakkprodukter oppå.

Enkelt fortalt så beveger underlaget seg forskjellig fra topplaget, og dermed sprekker topplaget opp i slike markeringer.

Det er nok sannsynlig at grunninga har vert frosset, selv om løsemiddelholdig lakk / grunning tåler ganske lave temperaturer, minus 5 - 10 grader.

Vannfortynnbare produkter tåler mye mindre av lave temperaturer, kommer det under +5 er di stort sett føkka.

Dette klarer du aldri å reparere. Puss eller vask bort alt lakk og grunning, slip skikkelig ut, legg pussefyller osv.

Ja det var det jeg skjønna..pokker:/ Ja da er det bare å hive seg i pussinga igjæn som er så vanvetti artig:op:

Lenke til kommentar
Del på andre sider