Gå til innhold

Feil på 4motion

Ranger emnet

dacron

Anbefalte innlegg

Hei

Vår 2003 Octavia 1.9tdi skal det være 4motion på og har hatt god fremkommelighet tidligere, men nå spinner den bare på framhjulene og har fremkommelighet som er mektig begrenset.

Siden jeg har nada peiling på bil lurte jeg på om det var noen glupe hoder som kunne ha en snøring på hva dette er og om noen har opplevd noe lignende?

ESP slår inn med jevne mellomrom, men virker som at bakhjulene ikke er med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg er egentlig null kyndig på detta, men det er noen sikringer for haldex-koblingene.. sjekket at de er i orden?

min 2003 4x4 er iallefall ikke 4hjul permanent, så da kommer

jeg til å tenke i de baner at en styreenhet/sensor ikke gjør som den skal når man skulle ønsker at 4wd slo inn..

^Erti^

www.harlekin.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

octavia 1 har første gen haldex. denne er ikke spessielt bra. 0 kraft på bakhjulene inntil den ønsker det.. altså bilen ikke sjåføren.. derfor man må vere så jæævla aggresiv for å ligge skikkelig breit med disse bilene.. nå mener jeg ikke småsladding ut av rundkjøringer men skikkelig bred kjøring... octavia 2 har neste generasjon haldex å er noooooe bedre... men man må fortsatt missbruke bilen til de grader man tror det er skadelig for bilen for å få til noen okaye sladder...

har også sett en volvo xc70 med samme "flotte" 4x4 systemet som stod fast i en oppoverbakke grusvei å spandt på 1 hjul..

så HUSK det ekke noe 4x4 du har kjøpt deg. men en grevling(fwd) med en smule bedre fremkommelighet(mye av dette pga den en høyere) da min octavia er grevling å pga elektronisk diffrensial foran har jeg ennå ikk stått fast i vinter. å ESP kombinert med diffen kan lures med på å gi relativt morrosom overstyring i glatte rundkjøring...

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg helt hvilken generasjon haldex jeg har på 2003'n, men jeg føler iallefall at den slår til når jeg trenger det. Ellers er bilen helt og holdent som du sier en fwd med litt attåt. (nå kjører jo jeg stasjonsvogn med barnesete og slikt, så brede svinger blir det lite av med den gitt..)

^Erti^

www.harlekin.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2003 er octavia 1. den har generasjon 1... ja den kommer når du trenger det... finfint 4hjulstrekk til vanelig kjøring. opp på fjellet. dårlig måkte oppkjørsler...

men de som kjøper seg 4x4 vagbiler(etter skikkelig quattro ble borte) med hensikt å kjøpe seg bil å leke med. må jeg si er forholdsvis blåste.

men er helt riktg at er det griiiseglatt spinner den forran

er det 100hk tdi du har?

Du øverst som haddeproblemer.. lever bilen din på et skodaverksted så feilsøker de for deg... om ei sikring hadde vert gåen hadde du fått opp ei lampe..

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, 100hk jeg har.

Har bare hatt den siden i sommer er veldig fornøyd.

Har rett nok litt småtteri som skal fikses på den nå,

pluss 120' service straks, men slikt må man jo regne med.

Hører det er en svakhet i panelet på førerdøra når det gjelder strøm/lås/vindusheis.. min har trøbbel med låsen akkurat nå.

Men veldig behagelig bil synes jeg, deilig å komme opp bakken til hytta om vinteren (med poloen var det en utfordring på sommeren også) ..

^Erti^

www.harlekin.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider