Gå til innhold

Prosjekt 1800cc sugis.(Riskoker)

Ranger emnet


makann

Anbefalte innlegg

Skal vi se etter endel oppbygde og velykkede turbomotorer var det påtide å starte et radikalt N/A bygg på linje med turbomotorene, Jeg vil fortsatt holde slagvolumet tiltenkt standard, fordi jeg føler at med en eks dartblokk begir jeg meg så langt vekk fra Honda jeg kan.

selvom ett Dart oppsett 85x95 ville antageligvis gitt 40hk mer enn i dette tilfellet.

 

Det er derfor standard slaglengde, borring og råde/slag forhold.

 

Den egentlige blokka av N/A motoren ser dere her.

Den er nå ferdig honet og klar til å settes sammen

 

DSCF0394.jpg

 

DSCF0399.jpg

 

DSCF0396.jpg

 

DSCF0398.jpg

 

 

Jeg venter fortsatt på stempler, det blir wiseco stempler i dette tilfellet, de sammen med rådene skal balanseres.

Jeg bruker en toleranse på 0,1g pr sylinder.

 

Veiv og svinghjul er sammen dynamisk balansert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mens Jeg venter på ulike deler i blokka, tar jeg for meg toppen i dette tilfellet skal bytte frese styringer, frese ventilseter og montere litt "sprekere valvetrain" for å matche de aggressive AT-performance stage 3 kammene,

kommer til å gjøre en "unbiased" test mellom stock vs portet topp på rulla.

 

På denne portede toppen er ikke bare volumet økt, de kritiske områdene for å skape sterk turbulens, samt insnevringene midt i kanalene er bevart.

jeg vet hvor svakhetene er å prøver å unngå å forandre Swirl karakteristikken på toppen slik at den fortsatt gir en sterk turbulens også ved lave lufthastigheter.

feks legg merke til de ubehandledde delene rett under ventilstyringen.

alikevel er størrelsen på kanalene for lagring av luft bak ventilene økt med 25-30%

Som dere ser er dette en ganske radikal porting, på de siste bildene mangler jeg å runde av divideren som deler innsugskanalene for å ungå turbulensoppbygning på feil sted.

 

-jeg bruker også litt andre vinkler på ventilsetene for å øke flowen på høyt turtall, Praktisk sett er det en 3 vinkels jobb der to av vinklene blir slipt ned til radier for maximum flow.

Det man vil er å oppnå gode flow nummere uten at virvling ved lav stempelhastighet påvirkes for mye,

 

Jeg har kjørt (turbohonda/dynobremset hos oss>) der "feil" områder har vært gravd ut, den hadde til gjengjeld 75whp ved 4300rpm og 350whp ved 5700rpm

contra en senere bremsing med standard topp og 145whp ved samme turtall.

 

Momentet mellom de to var uslige 130NM VS 220NM på 4300 rpm.

Så det er ikke bare viktig å øke toppens fløde, men også sørge for den riktige formen på kanalene.

 

-Toppen skal også høvles 1,5mm når den er ferdig for å øke statisk kompressjon,I dette tilfellet bruker jeg BC P1 ventiler med "Flatface" form.

samt BC2 Ventilfjærer med relativt lavt setetrykk, men med et stort klemmtrykk ved åpen ventil noe som reduserer slitasje på kam og vippearm, men alikevel sørger for å kontrollere ventilbevegelsen på 9500-10.000rpm hvor jeg skal legge denne motoren

 

Forbrenningskammeret er også utjobbet for å minske sjansen for kveling på høyt turtall, Dog er det litt begrenset hvor mye jeg kunne gjøre her da borringen på 81,5mm gjør at jeg ikke kan åpne for mye på de rette stedene, da vil man isteden ha problemer med å forbrenne drivstoffet skikkelig.

noe som resulterer i en stor økning av HydroKarboner i avgassen

(Vi kommer mest sannsynlig til å tilby Porting og setefresing til B,D,K,H serie motorene til høsten, om folk er intresserte kan de maile eller PMe meg.)

 

Merk at setene IKKE er frest toppen er langt ifra klar..

kommer tilbake med Ferdig resultat, og forhåpentligvis bremsepapirer når motoren er ferdig.

Sikter på over 14:1 statisk kompressjon her.

 

Litt bilder ser du under, merk at toppen er ikke ferdig.porting070.jpg

 

Orginal B16 innsugsport.

porting082.jpg

 

Ikke så orginal lengre.

porting063.jpg

 

Jeg skal runde av splitteren for å unngå turbulens oppbygning på feil teder som igjen skader flowen

 

 

Stock VS Ported

 

porting062.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med annet enn turbobygg og. Hvordan eksos har du? Sinnsykt tøft med ITBer, gleder meg til å se dette bygget ferdig :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår