Gå til innhold

Prosjekt 1800cc sugis.(Riskoker)

Ranger emnet


makann

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

rått:) blir datasprut ?

 

Jupp, blir vel vanskelig å få motoren til å gå skikkelig med orginal motorstyrenhet.

 

Honda ECUen bruker Map sensor som en av hovedparametere for drivstoff blanding og tenning(Styrenheten estimerer belastning utifra turtall og undertrykk)

 

Uten Plenums kammer blir det vanskelig å bruke noen mapsensor :p

 

Bruker "Alpha N" TPS signal for å beregne belastning her:yummy: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst intressant lesing! Folk med slik kunnskap vokser ikke på trær.

 

Er det noen spesielle metoder dere tenker ut ifra da dere skal bestille opp stempel med riktig squishband (til NA)? Noen spesiel form som er foretrukket med 4-ventilsteknikk?

 

Hvor ekstremt anbefaler du å kutte vekk av ventilstyringer ved porting? (Gjelder ikke Honda, men litt på generell basis).

 

Hvor i Norge holder dere til? Klarte ikke å finne det på hjemmesiden deres.

 

Flowbenkutstyr hadde vært gromt under juletreet neste år vet jeg...skulle blitt mange lange timer på kammerset i dyp konsetrasjon :spin

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Norge holder dere til? Klarte ikke å finne det på hjemmesiden deres.
Rundt Asker et sted,hvis jeg ikke er helt på jordet..

 

Flowbenkutstyr hadde vært gromt under juletreet neste år vet jeg...skulle blitt mange lange timer på kammerset i dyp konsetrasjon :spin
Å skaffe seg benk er nesten synonymt med en asosial legning... tro meg. Jeg har hatt benk i snart et tiår.:hide

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt Asker et sted,hvis jeg ikke er helt på jordet..

 

Å skaffe seg benk er nesten synonymt med en asosial legning... tro meg. Jeg har hatt benk i snart et tiår.:hide

 

 

Drammen, men du traff nesten blink ;)

hehe,

 

Flowbenk er helt klart på ønskelisten ja, lyst til å fortelle meg hvor du har fått tak i og pris? på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0ddisSeriøst intressant lesing! Folk med slik kunnskap vokser ikke på trær.

 

Er det noen spesielle metoder dere tenker ut ifra da dere skal bestille opp stempel med riktig squishband (til NA)? Noen spesiel form som er foretrukket med 4-ventilsteknikk?

 

Hvor ekstremt anbefaler du å kutte vekk av ventilstyringer ved porting? (Gjelder ikke Honda, men litt på generell basis).

 

 

Egentlig ikke, vi har to forskjellige hovedtyper topplokk til Hondaene, p72 og pr3, de har ulike quenchpads, eller oppbygning av forbrenningskammer kan man si.

så vi velger stempler utifra klaringer, jo nærmene disse to områdene er å møtes, desto mer effekt får du generelt sett.

jeg har lite lyst til å gå for dypt inn i detalj på forum.;)

Jeg føler heller ikke at squish arealet er så veldig viktig, det er mer viktig at klaringene mellom ventil og stempel stemmer samt stempel / topp i forhold til rådestrekk.

så Fokuset er på et litt annet sted.

 

 

litt generelt.

-Uten å gå inn på detalj kan jeg si at høyere turbulens gir også høyere forbrenningshastighet.

man kan ved hjelp av formler regne Maksimale squish hastigheter, noe som er helt greit, men hvor betydelig er det egentlig? I moderne motorer..

vi har ikke sett noen vesentlig nytte av slike kalkuleringer. Som jeg nevnte over, fokuset ligger på et annet sted.

(I teorien som forklart under er saken klar) men i praksis har jeg sett lite forskjeller på to stempelprodusenters design.

 

-quench volum/klaringer gir desværre høyere stempel/F.kammer temperatur.

 

-Turbulens.

Turbulensen øker proposjonalt med stempelhastigheten, derfor vil forbrenningshastigheten øke linjært med stempelhastigheten.

det er iallefall det man grunnleggende er ute etter.

problemet er at høy stempelhastighet begrenser tidsaspektet eller tidsrommet motoren har på å forbrenne drivstoffblandingen herunder en effektiv forbrenning.

 

Om man hadde simulert nullturbulens forbrenningskammer ville forbrenningshastigheten vært så lav at det var umulig å forbrenne effektivt over 1500-2000rpm, da grunnet en laminær forbrenningshastighet ca 30 ganger under opprinnelig.

men igjen, motorene er ikke designet for nullturbulens.

hovedproblemet ligger langt ifra her.

 

------------------------------------------

 

Kutting av styringer, Vi gjør det på eksos siden, uansett jeg vil ikke anbefale kutting alikevel.(Litt dobbelmoral her)

 

Vi tar somregel ikke mer enn at styringen stikker litt opp fra eksosporten, denne blir så avrundet.

Innsugsiden lar vi stå urørt.

 

--------------------------------------------

Håper jeg ikke ble for Generell her, men jeg vil helst ikke gå i for dype detaljer.

 

 

 

Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flowbenk er helt klart på ønskelisten ja, lyst til å fortelle meg hvor du har fått tak i og pris? på PM.
Hvor jeg har fått tak i er ganske enkelt,og trengs ikke taes på PM,akkurat... Jeg har bygget den selv,helt fra bunnen av. Riktignok med kappe-hjelp i form av en kompis med sirkelsag. :) Bortsett fra motorene til vakuumkilden så kom alt igjennom døra her som materialer. Så var det bare å kokkelere.. :mat

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jeg har fått tak i er ganske enkelt,og trengs ikke taes på PM,akkurat... Jeg har bygget den selv,helt fra bunnen av. Riktignok med kappe-hjelp i form av en kompis med sirkelsag. :) Bortsett fra motorene til vakuumkilden så kom alt igjennom døra her som materialer. Så var det bare å kokkelere.. :mat

 

hehe, tøft Kanskje jeg skal bygge meg en når det nye verkstedet er oppe å går..

 

sensorer for måling av flow og logging er bare noe du fikk kjøpt?

Jeg regner med at du har data utstyr koblet til benken? estimert pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, tøft Kanskje jeg skal bygge meg en når det nye verkstedet er oppe å går..

 

sensorer for måling av flow og logging er bare noe du fikk kjøpt?

Jeg regner med at du har data utstyr koblet til benken? estimert pris?

Lagde... man trenger strengt tatt bare to manometre,som man enkelt lager selv. Polykarbonat-rør og en U-formet aluprofil som man fester dette inni sånn at det blir helt rett. Den minste bue kan fort gi flere prosent feilvisning,så det hevdes at glassrør trengs for tilstrekkelig retthet,men med en slik rett metallprofil som "linjal" så har ihvertfall ikke jeg noen feilvisning verdt å snakke om etter kalibrering. Et vertikalt for testtrykket og et skråstilt for måling av differensialtrykk over strupningen man måler over. Skråstilt for lettere lesning,siden 2mm vertikalt ikke er så lett å se. Legger man det skrått,flytter vannet seg fort en 8-10mm på skalaen for 2mm vertikalt.

 

Skal bytte til datalogging og ditto analyse nå,kommer på ca 7800-8200 kr for software og trykksensorer litt avhengig av hva man skal ha med av loggingsfunksjoner. Har laget flere,denne skal sannsynligvis bli den siste og endelige konfigurasjonen,derfor spares det ikke på noe... Trenger vel strengt tatt en ekstra hovedsikring i skapet til benken alene,de drar MYE strøm,men jeg får trå til til nabolaget er mørkt. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde... man trenger strengt tatt bare to manometre,som man enkelt lager selv. Polykarbonat-rør og en U-formet aluprofil som man fester dette inni sånn at det blir helt rett. Den minste bue kan fort gi flere prosent feilvisning,så det hevdes at glassrør trengs for tilstrekkelig retthet,men med en slik rett metallprofil som "linjal" så har ihvertfall ikke jeg noen feilvisning verdt å snakke om etter kalibrering. Et vertikalt for testtrykket og et skråstilt for måling av differensialtrykk over strupningen man måler over. Skråstilt for lettere lesning,siden 2mm vertikalt ikke er så lett å se. Legger man det skrått,flytter vannet seg fort en 8-10mm på skalaen for 2mm vertikalt.

 

Skal bytte til datalogging og ditto analyse nå,kommer på ca 7800-8200 kr for software og trykksensorer litt avhengig av hva man skal ha med av loggingsfunksjoner. Har laget flere,denne skal sannsynligvis bli den siste og endelige konfigurasjonen,derfor spares det ikke på noe... Trenger vel strengt tatt en ekstra hovedsikring i skapet til benken alene,de drar MYE strøm,men jeg får trå til til nabolaget er mørkt. :D

 

Skulle jeg bygget selv for "publiken" måtte jeg hatt mulighet for datalogging og evt utskrifter jeg kan levere sammen med toppene.

 

Jeg får ringe litt rundt etter deler så blir det kanskje et "prosjekt flowbenk" iløpet av året ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg bygget selv for "publiken" måtte jeg hatt mulighet for datalogging og evt utskrifter jeg kan levere sammen med toppene.

 

Jeg får ringe litt rundt etter deler så blir det kanskje et "prosjekt flowbenk" iløpet av året ;)

Jeg kaster de analoge tallene fra benken inn i programmet mitt,så tegner det kurver og beregner flow coefficients for den ventilstørrelsen,sistnevnte er jo viktigere for kjørbarheten enn "de største ventilene" og "mest cfm". Og så printer jeg bare ut de. Tar vel kanskje ti min mer enn datalogginga,men det er forsåvidt alt.

 

Vurdert å lage en sånn tråd her en god stund jeg også,men vet ikke om moderatorene gir meg på pukkelen av det...:web

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår