Gå til innhold

Cheron: Ford Cortina 1600 Deluxe 1968

Ranger emnet

Cheron

Anbefalte innlegg

Vel, etter en periode uten prosjekter har jeg rotet meg inn igjen på bil. Noen av dere husker kanskje jeg holdt på med Golf 1. Dette er en epoke som er tilbakelagt og har denne gangen valgt å ta for meg en Ford Cortina mk2.

Det som skjer med denne er først og fremst å få den rustfri. Var ikke så dårlig i utgangspunktet, men da bilen allerede var plukket helt ned så er det bare å begynne i riktig ende :)

Noen bilder der den stod i dag formiddag.

FordCortinamk2001.jpg

FordCortinamk2002.jpg

FordCortinamk2003.jpg

Dagen i dag starta med å få bilen opp på bukker og ta ned forstillingen, denne ble i tillegg plukket helt i biter for overhaling. Alle foringer og ledd må byttes.

FordCortinamk2005.jpg

FordCortinamk2008.jpg

FordCortinamk2011.jpg

Og da dette var unnagjort begynte jeg å slipe ned høyre innerskjerm. ALL understellsmasse ble fjernet.

FordCortinamk2012.jpg

FordCortinamk2014.jpg

Må bytte en del av høyre innerskjerm som man ser på bilde. Heldigvis er det kun den ytre delen av plata som er rusten. Ikke noe særlig mer.

Blir gjort litt på bilen hele neste uke. Poster opp bildene av fremgangen underveis. Enjoy! :)

Deler til BMW 525 TDS - E34 og VW Transporter T4 er av interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gjort litt i dag også, men glemte kamra hjemme, så blir bare dårlige mobilbilder :( Men det som er gjort er venstre innerskjerm er renset på samme måte som høyre, samt begge kanaler er slipt ned til stålet og primet. Var 3-4 små hull i bakkant på begge sider. Det er alt! Veldig bra til å være 40 år gammel!

Nedre der av bakplata er også slipt ned og primet.

Venstre hjulbue må byttes, mens høyre hjulbue kun hadde litt rust i bakkant. Med andre ord den kan reddes.

Noen bilder.

sdgf.jpg

tyj.jpg

asd.jpg

16b88090.jpg

Oppretter'n snakket om før jeg dro hjem at han muligens kom til å prime ned innerskjermene i løpet av kvelden. Blir spennende å se om han rakk det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne blir spennende å følge med på :) Skal du ha den original?

Den blir helt tilnærmet original med samme farge og det hele. Der stopper det gitt.

Planen er en 2 liter motor med 5 trinnskasse og breddet stålfelger.

Velger å ikke utbasunere planer for mye, da planer har en tendens til å endres underveis ;) Men utgangspunktet er originalt utsenende med litt større motor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok jeg av bakstillingen og rengjorde denne. Om den skal brukes omigjen er litt usikkert. Aner ikke tilstanden på den, så den bør kanskje overhales evt først.

I tillegg ble venstre hjulhus gjort rent for tectyl. Drittjobb, men det må gjøres!Regner med å ta en ny økt senere i kveld. For å gjøre med ferdig med høyre hjulhus og.

Tok noen bilder av primet innerskjermer. Samt litt av jobben i dag.

6208001.jpg

6208003.jpg

6208005.jpg

6208004.jpg

Så måtte jeg teste sandblåseren på sparkeplata :) Var litt rust der samt et lite hull.

6208002.jpg

Fronten skal slipes ned og primes.

6208006.jpg

Som sagt, blir ei ny økt senere i kveld, ser om det kommer inn flere bilder da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten tur på verksted for å vippe bilen over på siden :) Sånn at jeg får skrapt tectyl under bilen i dagene fremover. Greit å bli ferdig med denne jobben først som sist!

Ned på gulvet:

6208007.jpg

Og så opp å siden:

6208009.jpg

6208011.jpg

6208012.jpg

Det som er av rust under bilen er høyre jekkefeste:

6208013.jpg

Høyre hjørne bak:

6208015.jpg

Venstre hjørne bak:

6208016.jpg

Og et par små hull i venstre innerskjermen samt ganske stort i høyre innerskjerm. Men ikke verre en at vi fikser det med litt nytt stål :)

6208014.jpg

FordCortinamk2012.jpg

Viser venstre hjulhus litt bedre.

6208017.jpg

Håper å være ferdig med bunnen av bilen i løpet av et par uker. Får jeg tak i sveisedeler i helga skal vi ikke se bort i fra at vi klarer å få den ferdig i bunn om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke laget så mange av denne, to-tre år før den ble endret?

Det er vel den siste cortinaen, ble bare taunus etterpå.

Synes den versjonen før din er helt rå, spesiellt som lotus.

Rune

Neida, dette er mk2 Cortina. Kom Cortina mk3 også, og etter den kom Taunus. Men mk3 er lik Taunus i karrosen :)Veldig lik ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse prosjektene som er kule å følge med på! Stå på!

Ikke la dette bli et evighetsprosjekt:)

Har satt meg som mål å ha denne på veien sommeren 2010 :) Så jeg kan ikke somle for lenge! Å restaurere bil er ikke gjort på 14 dager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider