Gå til innhold

Cheron: Ford Cortina 1600 Deluxe 1968

Ranger emnet

Cheron

Anbefalte innlegg

I dag begynte jeg å skrape tectyl under bilen. Utrolig kjedelig jobb, men velger å gjøre det for å sjekke tilstanden på all stål under tectylen! Ikke godt å si hva som finnes etter 40 år.

Skrapte litt over halvparten før jeg gav meg for i dag. Blir gjort litt mer på lørdag tenker jeg. I tillegg demontere jeg alt av bremserør/bensinrør under bilen, samt bremsesylinder og styre. Med andre ord, en helt nedplukket bil!

9208001.jpg

9208002.jpg

skrape3.jpg

Deler til BMW 525 TDS - E34 og VW Transporter T4 er av interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jajaja,å fant du noe svensk-krom?

Ingen dum ideè å ta alt mens du er igang,ville jeg å ha gjort:)

Det at det er en dritt jobb skal jeg skrive under på!

Hva skal du vaske vekk restene med da?

Diesel :) Beste som er..

Og ikke mer "krom" en det jeg visste om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se noen som restaurerer Cortina MK II. Har en 67 og en 70 selv. Har endel deler til overs til disse, så si ifra om det er noe du trenger..

Har sendt deg en PM jeg :) Deler har jeg helt sikkert brukt for! Da denne er kjøpt nedplukket i deler. Og er ganske sikker på at det mangler litt rundt omkring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny skrapeøkt på verksted. Og i dag ble jeg faktisk ferdig med å skrape ALL tectyl. Gjenstår bare å vaske og få det rent og pent til jeg begynner å kappe ut der vi må sette inn nytt stål. Veldig lite vi må bytte til å være så gammel :)

Lar noen bilder fra dagens økt fortelle alt :)

9208003.jpg

9208005.jpg

9208006.jpg

Litt uklare bilder gitt, skyldes nok støv, tectyldamp i lufta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag, og ny uke på verksted. I dag har jeg vasket undersiden med diesel over to omganger. Lot det virke 2 timer før jeg vasket andre gangen. Der etter gikk jeg over med tynner. Bilen er nå klar til å begynne å sveises på under der det trengs. :)

11208010.jpg

11208005.jpg

I tillegg har jeg vært på delesakning i helga. Skaffet meg en hjulbue som var bedre en min, frontplate ( nedre del ), nytt jekkefeste og ny del av bagasjeromsgulvet. :)

11208002.jpg

Var ikke lange stunden før oppretter'n kastet seg over delene og begynte å grovrette frontplata. Dette blir bra!

11208011.jpg

11208012.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei ny økt på verksted er over.

I dag har vi gått løs med vinkelsliper og kappeskive og fjernet biter som må byttes med nytt biter. Samt sandblåst frontblekket på bilen.

Noen bilder:

Frontplate prøvemontert

12208001.jpg

Hjørnet på venstre innerskjerm

12208002.jpg

Høyre hjørne bak

12208003.jpg

Venstre hjørne bak

12208004.jpg

To små biter ved hjulhus og rammevange

12208005.jpg

Høyre jekkefeste

12208006.jpg

Venstre jekkefeste fjernet for å legge ny gulvplate/sparkeplate

12208010.jpg

Bit av rammevange ved bakhjulet

12208008.jpg

Og noen bilder av sandblåste områder

12208009.jpg

12208011.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda ei liten økt på verksted i dag. Rengjorde alle skjøter, finskrapte det siste av tectyl inni skjøtene, sandblåste det alle siste og klargjorde til grunning.

Noen bilder av grunnet underside.

13208002.jpg

13208003.jpg

13208004.jpg

Dere spør dere vel hvorfor jeg har grunnet FØR vi har sveist ferdig? Svaret er så enkelt som at det er mye bedre å jobbe med en bil som er ren og fin ;) Bare å kose seg med sveisepistolen på nyslipt stål. Blir nesten ikke møkkete ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...