Gå til innhold

Ford Sierra -Feiltenning i nedoverbakke

Ranger emnet


Ja__9

Anbefalte innlegg

Heisann folkens! Jeg har en Ford Sierra 2.9i 90-mod som feiltenner og smeller med en gang den kommer i nedover bakke. Drar sykt bra og går fint på tomgang og ellers..

 

Hver gang jeg skal løse den ut i 1. gir hopper bilen bortover og skjelver veldig mye- men det problemet er vel kanskje clutchen??

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig det, gamle forder skal smelle litt :P

Blir bare værre hvis du har eksoslekkasje eller ett sportsannlegg.

 

Ang risting når du løser ut fra stillestående har jeg samme greia på 2.0L min. Om det er clutch eller slitne foringer vet jeg ikke, men har ikke noe problem med det så alvorlig er det nok ikke.

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare værre hvis du har eksoslekkasje eller ett sportsannlegg.

Fordi da går den enda magrere.. Nye biler stenger jo av alt på motorbrems,så der poffer det ikke,gamle biler må ha et visst tilskudd under deselerasjon hvis ikke brenner de magert og slipper ut uforbrent bensin i anlegget,som så poffer av varmen når det får samlet seg nok til å bli lett antennelig igjen.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi da går den enda magrere.. Nye biler stenger jo av alt på motorbrems,så der poffer det ikke,gamle biler må ha et visst tilskudd under deselerasjon hvis ikke brenner de magert og slipper ut uforbrent bensin i anlegget,som så poffer av varmen når det får samlet seg nok til å bli lett antennelig igjen.. :)

 

Hmmm hø ? Magrere med eksoslekk på girbremsing ?

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et eksosanlegg som ikke gir mottrykk,sånn tette originale anlegg gjør,så magres den ut når du har lekkasje,ja..

 

Edit: det der kan misforstås. Forklaring: Et tett anlegg,sånn som en originaleksos,gir et gitt mottrykk,dette mottrykket er bensintilførselen kalibrert i forhold til. Når man får lekkasje,endres (minskes) mottrykket og motoren svelger mer luft. Uten ytterligere bensintilførsel blir da den allerede magre blandingen ytterligere mager,dette gjør at en stabil forbrenning ikke opprettholdes,og mye går ut i eksosen uforbrent. Hvorpå det samler seg,og varmen fra en "frisk" tenning tenner restgassen = "Puff,The Magic Dragon"..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvoen min poffer ved motorbrems med 3" eksos så er vel vanlig ved gamle motorer med uorginal eksos

Bare å feite opp blandinga litt på bunn det...så blir det borte.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et eksosanlegg som ikke gir mottrykk,sånn tette originale anlegg gjør,så magres den ut når du har lekkasje,ja..

 

Edit: det der kan misforstås. Forklaring: Et tett anlegg,sånn som en originaleksos,gir et gitt mottrykk,dette mottrykket er bensintilførselen kalibrert i forhold til. Når man får lekkasje,endres (minskes) mottrykket og motoren svelger mer luft.

 

Hæ? Bensintilførselen reguleres av mengden luft som går gjennom forgasser/LMM, hvorfor skulle mottrykk i eksos ha noe som helst å si på dette?

 

Derimot så vil forgassermotorer gjerne gå litt fett med lukket gasspjeld. Uforbrent bensin kommer da inn i ett varmt eksosanlegg, kommer det i tillegg inn luft via pulsair anlegg eller eksoslekkasje, så smeller det gjerne litt.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Bensintilførselen reguleres av mengden luft som går gjennom forgasser/LMM, hvorfor skulle mottrykk i eksos ha noe som helst å si på dette?

 

Derimot så vil forgassermotorer gjerne gå litt fett med lukket gasspjeld. Uforbrent bensin kommer da inn i ett varmt eksosanlegg, kommer det i tillegg inn luft via pulsair anlegg eller eksoslekkasje, så smeller det gjerne litt.

Fordi hele systemet som motoren og alt rundt er faktisk henger sammen og påvirker hverandre. Deselerasjonsfueling er justert fra fabrikk for å jobbe med en gitt mengde resteksos i sylinderen. Med åpent anlegg er denne mengden inert gass mindre,og blandingen magres ut. Om den går fett normalt sett på avslag,så vil den gå merkbart magrere hvis man ruller ned samme bakke med et 7-toms anlegg istedet for det originale sugerøret.. :) Går den riktig,er det ingen lyder,er det for magert får man skarpere knall,går den for fett får man dumpe "boff!".

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår