Gå til innhold

Ford Sierra -Feiltenning i nedoverbakke

Ranger emnet

Ja__9

Anbefalte innlegg

Men eksos brenner ikke, hvorfor skal mengden resterende eksos ha noe å si på hvor mager/rik blandingen er? Det blir bare plass til mindre blanding.

(nå har du helt sikkert mer peiling enn meg om emnet, og erfaringsmessig også sikkert rett, men jeg skjønner ikke argumentasjonen din.)

Nå er ei heller jeg ufeilbarlig,men jeg kan prøve å fin-pirke: Med mindre eksos i sylinderen grunnet lavere baktrykk drar man en større mengde luft inn,fordi differensialtrykket er høyere før/etter spjellet etter at ventilene åpner. Men kalibreringen er som oftest satt opp for en gitt mengde luft og et gitt differensialtrykk,og de er også ofte satt på grensen til magert pga utslipp. Og selv om et økt luftfløde gjennom en gitt spjellåpning er noe som en forgasser i teorien kompanserer for,er det ikke alltid den kompanserer nok,lufthastigheten er ikke høy nok til å skape så mye mer sug at den løfter nok bensin opp for å kompansere for den økte mengden eller åpne skikkelig for LMM'en så den registerer en større mengde. Og,der hvor flødet normalt ville stoppet grunnet baktrykket fløder den åpne versjonen fremdeles luft...eller mer riktig,for mager blanding. Derfor går den magert,sett over ett.

I teorien skal man ikke få annen blanding av å øke komp-forholdet,siden forgasseren er jo ikke relatert til kompen i det hele tatt,men hopper man opp fra 8 til 10:1 så må man faktisk i mange tilfeller magre den ut en god del. Alt påvirker. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, skjønner poenget ditt, men skulle tro at det ble sugd ut bensin fra gasseren med lukket gasspjeld av undertrykket i innsuget, som skulle føre til fetere blanding. Vet at blant annet zenith/stromberg/pierburg 175 gasserne har en fjærbelastet klaff på gasspjeldet som skal åpne opp ved motorbrems for å tynne ut blandinga.

z175cdus.gif

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, skjønner poenget ditt, men skulle tro at det ble sugd ut bensin fra gasseren med lukket gasspjeld av undertrykket i innsuget, som skulle føre til fetere blanding. Vet at blant annet zenith/stromberg/pierburg 175 gasserne har en fjærbelastet klaff på gasspjeldet som skal åpne opp ved motorbrems for å tynne ut blandinga.

z175cdus.gif

Den åpner i selve spjellet den...men det er vakuumspjellet i de der som bestemmer fuelmengden. Så ved å åpne der ser vakuumspjellet mer vakuum,løfter seg mer og feiter opp blandinga... De er litt sære de der,fordi de har ikke "enrichment"-funksjon,det er "steppet" i venturien som skaper turbulens over blanderøret og dette suger opp drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nærmere ettertanke, så nei... Jeg og en sveitser med navn Bernoulli skal ha det til at mengden bensin justeres av hastigheten på lufta som går over dysa. Med andre ord, så vil blandingen bli rikere jo lengre ned stempelet i gasseren er.
Stemmer...forutsett fra at du har lekt med lim og vakuumstemplet ikke løfter seg når det fjærbelastede åpner seg.. Og at forgassernåla er konet motsatt av normalt,dvs med størst åpning øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i helvette har ikke en 2.9 liters 90-modell med innsprøytning fuelcut funksjon? Det må gå med en god slump bensin på denne bilen her da? Blir nyskjerrig på hvor mye den faktisk bruker nå jeg=P

Turboed1: Du som har peil, det betyr at bilen min får for feit blanding på tomgang, for den har dype "boff" i anlegget. Hvordan justerer jeg den magrere da? c30ne motor, innsprøytning,katalysator og originalt anlegg.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det betyr at bilen min får for feit blanding på tomgang, for den har dype "boff" i anlegget. Hvordan justerer jeg den magrere da? c30ne motor, innsprøytning,katalysator og originalt anlegg.
Aner ikke,ikke satt meg inn i justeringa av originalinnsprut stort.. Men de fleste originale innsprøytningssystemene har en form for CO-justering et eller annet sted.. Har du originalt anlegg eller ettermarkeds "originalt" anlegg? Mange av Walker og Bosal og andre sånne bilrekvisita-merker er veldig tette i forhold til originalpottene. Riktignok merker man oftest mer av det under kjøring,ikke på tomgang,så jeg tviler på at det er grunnen i ditt tilfelle. Luftfilter rent/åpent/riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i helvette har ikke en 2.9 liters 90-modell med innsprøytning fuelcut funksjon? Det må gå med en god slump bensin på denne bilen her da? Blir nyskjerrig på hvor mye den faktisk bruker nå jeg=P

Den har det, og hvis alt er som det skal så bruker den 1,0-1,1 på bykjøring. (det gjorde iallefall min 2,9).

Volvoen derimot huffer og puffer som bare det ved motorbrems. Ofte det smeller til skikkelig ved girskift også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har det, og hvis alt er som det skal så bruker den 1,0-1,1 på bykjøring. (det gjorde iallefall min 2,9).

Volvoen derimot huffer og puffer som bare det ved motorbrems. Ofte det smeller til skikkelig ved girskift også.

Det var da enda virkelig godt, men problemet til trådstarter er altså ikke når han slipper gassen, men bare lar den bremse litt på motor da eller?Siden det er fuelcut om hans lipper? Eller?=P

Det var ikke så ille det da, omtrent som min, dersom du er passelig forsiktig og silkemyk på høyrefoten.

Hehe, er flere 240ier her i byen som det smeller og putrer mye i potta på jah, grusomt å høre på...

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
Det er vell ikke du som kjører forbi frakkajerd på kveldene?

Er en sierra som smeller i nedoverbakken der hele tia når jeg skal hjem fra verksted^^ hehe

er ikke umulig, men lenge siden denne feilen ble ordna nå :D Toppakning rakk å ryke også for en tid siden. Passe surt :p

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider