Gå til innhold

TD04HL-16T på 230ET?

Ranger emnet


Keltern

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som noen kanskje har fått med seg så fikk jeg tak i en '87 740 tic, som jeg nå endelig har fått fraktet hjem til min mor! :P

 

Denne lille, røde, havarerte saken kom motormessig lettere oppdelt! Og i den mørke garasjen så fikk jeg såvidt skimtet navnet på turbo, samt bekreftet at 531-toppen fulgte med! ;)

 

Toppen har ingen skader som jeg har fått med meg enda, bortsett fra at det KAN ha blitt byttet en ventil...

 

Turboen er da en 16T, men det jeg da egentlig lurer på, er hvordan denne oppfører seg i forhold til en t3, eller hva det nå er som sitter på ET originalt..? Vil denne kunne pumpe nok luft til at rådene kan få problemer?

 

Jeg har ikke fått sett tilstanden på de som sitter i enda, men håper de er i såpass stand at jeg kan bruke dem til jeg får tak i grøvre saker...

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du sier noe der! ;)

 

Men jeg har ikke tenkt å overgå originaleffekten noe særlig. For bikker det 200hk i noen særlig grad, så kan det vel bli vanskeligheter med drivstoff-økonomi og godkjenning av avgassverdier? :P

 

Men grøvre råder er så absolutt vurdert ja.. Hadde jo kontakt med en som ville selge meg FK-råder.

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Ja, jo.. Det gjør i utgangspunktet det! :)

 

Men det er mange som bruker oppi 1.5 på mila på PEN kjøring.. Men da er vel kanskje ikke alt helt på stell! :P

 

Sten Parner opererer med bra priser ser jeg, så det kan jo bli aktuelt med litt handel derifra! :)

 

Men det er jo en hel del å velge mellom.. Og siden jeg har så lite peil på motor som jeg har, så drister jeg meg til å spørre deg om du vet hvilke råder jeg må handle til min '87 ET?

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

152mm staker med nye smidde B23 ET stempler sko han ha 8000 for, om det var med frakt det vet eg ikkje, men 152mm er standar lengde på staken trur eg, rett meg om eg tar feil...

 

152mm hørtes riktig ut ja..

 

Så da må det vel bli "(1A)Volvo:B230-204-234, 152, 23, 52" som må til! :)

 

Prisen oppgitt regner jeg med er per råde! :P

 

Så på et ekstrembudsjett-bygge, så blir jo til og med dette dyrt! ;)

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16T turboen er mye grommere enn T3;)

 

Hehe! Ja, det er vel det jeg har fått inntrykk av også.. ;)

 

Men med tanke på spoolup, når kommer turboen? Når vil jeg sånn ca få fullt trykk?

 

Det blir nok en hissig vinterbil er jeg redd! :P

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

152mm staker med nye smidde B23 ET stempler sko han ha 8000 for, om det var med frakt det vet eg ikkje, men 152mm er standar lengde på staken trur eg, rett meg om eg tar feil...

 

De rådene som Parner har som man kan kombinere bruk ac B23ET stempel i en 230 er 145mm (Std. B2x lengde)

Dette på grunn av forskjell i komp.høyden på B2x/B230 stemplene(7mm)

B2x:145mm kontra B230 152mm

 

Nå rekker 230 et stempelene/rådene et stykke også da,hvis absolutt må ha 152mm lange råder.. 350hk klarer de fint! Noe som er det meste jeg har hørt noen har bremsa med 16t

 

Og skulle du ha mer effekt enn det så funker 145mm råder knall også.

Er vel ingen 400hk+ motor som går 300 000 km uansett :)

 

Korte råder snur raskere enn lange så det er fordeler og ulemper med alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det stemmer jo forsåvidt det men bare gir et lite tips hvis man skal ha det til å holde litt lengre når man legger lista litt høyere. har 86mm slag og 158mm rådelengde på min motor men der ligger man jo mere i fare for å slite ut lager og sylindre da den skal dras til 8500rpm og produsere vel det dobbelte av det man greier på orginal ft bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har denne karen en 16t på en 8v da!

 

Blir nok ikke 8500rpm der i gården nei...

 

Vet sef. at en lengre råde er gunstig,og sier jo at med den 16t turboen så går det å bruke 152mm fk råder og org. stempel

 

Skal man ha mer skuddsikker bunndel med den prismessig beste kombo'n stempel og råder så er det Parner 145mm råde og B23et stempel som kommer best ut!

 

En råde som har 24mm stempelbolt og 230 mål på storenden.

Det går ikke med 152mm råde på B23et stempel pga forskjell i komp. høyden! Så det jeg skrev stemmer ikke forsåvidt,det stemmer 100% ;)

 

Skal man ha std. eller lengre råder så må man bestille smidde stempel på mål! Men da koster det mer enn det smaker og er ganske bortkastet i forhold til at turboen er en 16t

 

Merkelig at man må skrive alt to ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår