Gå til innhold

TD04HL-16T på 230ET?

Ranger emnet


Keltern

Anbefalte innlegg

hehe..4500 rpm ja...hørtes ut som du har måttet satse godt ;)

 

Men til trådstarter:

 

Skal du ha 16T-turbo MÅ du bytte "grenrør"(manifold) til hvertfal 940-type. Da passer 16t Nesten bolt on (samme flens, men må borre opp skruehullene på turboen to steder.

B230ET-manifolden er heller ikke spesielt god på respons... 940-typen (FT/FK) har ihvertfal en slags kollektor som "leder" eksosen inn i turboen, og ikke samler eksosen i ett firkanta "kammer" hvor eksosen samles, skaper trykk, og dyttes sideveis inn i turbo'n ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Angående kam blir den nok original vil jeg tro, om den er i god stand. Ellers vil jeg prøve å ha bra drag på lavere turtall, så jeg slipper den nevnte turtallsjaginga! :)

 

Ellers var det ingen dum tanke hva gjelder 940-eksosmanifold. For så langt har jeg ikke tenkt selv! :P

 

MEN, nå har (slik jeg har skjønnt det) turboen allerede vært brukt på denne motoren, så jeg regner nesten med at manifolden er byttet.. Eller kan det ha vært utført litt "hobbymekk" på ET-manifolden for å få 16T'n til å sitte?

 

Men ang. baktrykk på 16T'n, er det mulig å gjøre noe med eksoshuset for å minske dette? Porting hjelper kanskje ikke stort..?

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kam blir den nok original vil jeg tro, om den er i god stand. Ellers vil jeg prøve å ha bra drag på lavere turtall, så jeg slipper den nevnte turtallsjaginga! :)

 

Ellers var det ingen dum tanke hva gjelder 940-eksosmanifold. For så langt har jeg ikke tenkt selv! :P

 

MEN, nå har (slik jeg har skjønnt det) turboen allerede vært brukt på denne motoren, så jeg regner nesten med at manifolden er byttet.. Eller kan det ha vært utført litt "hobbymekk" på ET-manifolden for å få 16T'n til å sitte?

 

Men ang. baktrykk på 16T'n, er det mulig å gjøre noe med eksoshuset for å minske dette? Porting hjelper kanskje ikke stort..?

 

 

joda, alt er mulig...selv en 16t kan portes en del..men du må frese veldig mye i godset på "innløpet" til turbinen og wg-porten, og dermed øker risikoen for sprekker etz...for der sprekker det, uansett hvor pent du kjører ;)

 

Det er fullt mulig å sette en 16t på ett ET-grenrør, men krever at du borrer opp fra M6 til M8 på de fire festeboltene på turboen, pluss plansliping av flensen til 16t'n.... men du får rett og slett ikke like gode resultater medett ET-grenrør.

Det vanligste er å samtidig bytte til 940-grenrør, ettersom labirynt-tettningen etz passer omtrent bolt on på 16t'n, og det aller meste er relativt likt.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, alt er mulig...selv en 16t kan portes en del..men du må frese veldig mye i godset på "innløpet" til turbinen og wg-porten, og dermed øker risikoen for sprekker etz...for der sprekker det, uansett hvor pent du kjører ;)

 

Hehe! Sprekker vil vi unngå, så siden trykket ikke skal særs høyt, så kanskje det er like greit å drite i portinga.. Lite lyst til å koste på ny turbo første året i hvert fall! :P

 

Det er fullt mulig å sette en 16t på ett ET-grenrør, men krever at du borrer opp fra M6 til M8 på de fire festeboltene på turboen, pluss plansliping av flensen til 16t'n.... men du får rett og slett ikke like gode resultater medett ET-grenrør.

Det vanligste er å samtidig bytte til 940-grenrør, ettersom labirynt-tettningen etz passer omtrent bolt on på 16t'n, og det aller meste er relativt likt.

 

Hvordan kjennetegner jeg 940-grenrøret, eller skiller det fra ET-manifolden forresten? Får håpe at det faktisk er en 940-manifold som fulgte med! ;)

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm, som LaLinea sier, så har ET firkanta rør og FK/FT runde. Alt er litt relativt, siden det er fabrikkstøpte greier, men du ser tydelig forskjell.

 

ET-manifolen har ikke "støtte-stag" helt inne ved toppen mellom røra heller... pluss at ET har gjennomgående bolter i manifolden(turbo/manifold koblinga))...kan se tværs gjennom om du tar ut boltene.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Var ET-manifold på denne ja.. Tenkte jeg skulle nevne det når jeg først var i gang! :P

 

Er det noen som har "vettuge" priser på standard-stempler? Blir vel så jeg bytter ut alle når jeg først er igang, da jeg er usikker på om det er fordi stemplene har blitt porøse at det ene har gått til helsike..

 

Jeg har fått tilbud på overdim-stempler, men det blir vel fort dyrt å borre også, så da regner jeg med originale er et bedre valg ved et budsjett-bygge (som det her er).

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

porøse stempler = veldig varme stempler = lean blanding.

 

om du ikke MÅ ha ET-stempler, så kan du vel bruke FT eller FK-stempler? Passer ikke de og? og DE må det da være en del av rundt om i verden! gud så mange som bytter ut orginal-stempla til feks FK til smidde og H-profil-staker...de orginale kastes vel ikke regner jeg med?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

porøse stempler = veldig varme stempler = lean blanding.

 

Ja, jeg har fått litt vekslende forklaringer fra forrige eier, men antar at det er derfor en bit hadde forsvunnet fra det ene stempelet..

 

om du ikke MÅ ha ET-stempler, så kan du vel bruke FT eller FK-stempler? Passer ikke de og? og DE må det da være en del av rundt om i verden! gud så mange som bytter ut orginal-stempla til feks FK til smidde og H-profil-staker...de orginale kastes vel ikke regner jeg med?

 

Tenkte vel egentlig at borringa er den samme, så jeg trodde/tror i hvert fall at det burde gå helt fint.. But I could be wrong! ;)

 

Men om noen har ett sett stempler i bra tilstand, som de har lyst til å bli kvitt så let me know!

 

Samtidig kan jeg jo forsåvidt spørre om en ting til:

 

Om jeg går for overdim-stempler og velger å borre blokka tilsvarende, må jeg da gjøre noe med forbrenningskammerene?

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

kan bruke jetronic på ET'en og...men da trengs blandt annet ett annet svinghjul, ledningsnett og div nye følere.

 

Du kan sikkert selge den Jetronic boksen for en fin penge...ligger vel på tusingen for en sånn boks nå, sett at den er i orden.

Boksen er forøvrig en LH 2.4 boks... trolig fra tidlig 90-talls 940 turbo...får en drøss med chip'er til den.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Du kan sikkert selge den Jetronic boksen for en fin penge...ligger vel på tusingen for en sånn boks nå, sett at den er i orden.

Boksen er forøvrig en LH 2.4 boks... trolig fra tidlig 90-talls 940 turbo...får en drøss med chip'er til den.

 

Tja, problemet er vel å få testet den og bekreftet om den fungerer eller ikke.. Kan kanskje tenkes at den kan testes på en av gammern's 940'er, så vi får se! :)

 

Men, jeg begynner nå å bli klar for å bestille en del deler, fra for eks BCB. Slikt som slipesett, simmerringer, tenningsdeler og lignende kommer antageligvis til å bli handlet derfra.

 

Men med tanke på at det ene stemplet nå faktisk mangler en bit (etter at bilen etter sigende ble kjørt på max trykk fra mitsu 16T-turboen med originale dyser), så regner jeg med at jeg går til innkjøp av 4 nye, eventuelt lettere brukte originale turbostempler (så om noen bygger gromt med smidde komponenter og i tillegg kanskje vil kvitte seg med originalene, hadde det vært fint om de hadde latt høre fra seg! ;)).

 

Her er en liten liste over de bitene jeg har kommet på i farten. Og grunnet dårlig vedlikehold generelt sett fra tidligere eier, så blir det tatt med ganske mye "småtteri". Så om dere ser at noe burde vært tatt med, så rop ut, så kan jeg tilføye dette om det er aktuelt:

 

(delenummerne her er tatt fra bcb sitt sortiment)

 

11.0689 - slipesett/sotningsats - 531,-

12.0118 - simring veivaksel(bak) - 81,-

12.6424-O - simring veiv (front) - 81,- (eventuelt 12.6425 - simring veiv (front) nyere type - 61,-)

12.8879 - innsugspakning - 61,-

 

10.6788 - fordelerlokk - 244,-

10.6787 - rotor - 49,-

10.1483 - tennpluggledninger - 469,-

10.1277 - coilkabel - 98,-

tennplugger (har dere noen tips å komme med?)

 

 

Større biter:

 

Stempler i original dim (som tidligere nevnt er brukt interessant (fk/ft/et osv)

Stempelringer (noen som vet om brukbar vare?)

940 eksosmanifold (noen som vil selge?)

fk/ft råder (noen som vil selge?)

rådelager (noen som har noen gode tips?)

 

Har dere noen tips til en som ikke har overhalt motor før? :wink:

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal overhale min FK, bestilte overhalingsett på Pedersen (fra KG) Der med alt av lager, alle pakninger, nye stempler, stempelringer og oljepumpe(no kina drit tror jeg).

Ga vell rundt 5 for det;) Eneste jeg ikke fikk var kryssboltlager, så dette bestilte jeg fra Cylmo. dette er bare til bunndelen da, så koster å ta det fult ut...

 

Rådelager og rammelager er det vell Glyco som ofte blir brukt;)

Syns jeg har lest at nyere F motor også har de sterke rådene, hvis det stemmer har jeg noen til overs tror jeg;)

 

Skal snart sende blokk til boring, råder til sjekk(om de er rette), presse inn nye kryssboltlager, samt hone dem. Så det blir spennende når det kommer tilbake, og en lettere lommebok desverre:(

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overhalingsett på Pedersen (fra KG) Der med alt av lager, alle pakninger, nye stempler, stempelringer og oljepumpe(no kina drit tror jeg).

Ga vell rundt 5 for det;) Eneste jeg ikke fikk var kryssboltlager, så dette bestilte jeg fra Cylmo. dette er bare til bunndelen da, så koster å ta det fult ut...

 

Er det noen som har erfaring med dette overhalingssettet egentlig? Ser jo at du refererer til visse deler som kinadrit! ;)

 

Råde og bærelager er jo ikke spesielt dyrt hos bcb, men er litt usikker på hvor jeg eventuelt burde handle..

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår