Gå til innhold

TD04HL-16T på 230ET?

Ranger emnet


Keltern

Anbefalte innlegg

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

oslo sylinderservice

 

Ble anbefalt dette av en kamerat i kveld også, og med tanke på prisen så er det ikke helt utenkelig at det blir handlet fra der i stedet. Så får jeg ta annet småplukk andre steder eventuelt..

 

Er det noen som bygger gromt om dagen som trenger å kvitte seg med ett sett med fk/ft-stempler og/eller råder forresten? ;)

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt dette av en kamerat i kveld også, og med tanke på prisen så er det ikke helt utenkelig at det blir handlet fra der i stedet. Så får jeg ta annet småplukk andre steder eventuelt..

 

Er det noen som bygger gromt om dagen som trenger å kvitte seg med ett sett med fk/ft-stempler og/eller råder forresten? ;)

 

Send en PM til Oyvind.Otterlei her på forumet. Han har liggende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Får ikke svar fra ham, men det kan også tenkes at jeg har sendt til feil person..

 

Uansett regner jeg med at jeg får tilsendt råder og stempler i løpet av uken, men da blir spørsmålet: Finnes det noe(n) motorverksteder som tar kontroll/retting av råder?

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

råder er som regel ganske rette...hehe, og er dem bøyd, så er de defekte.

 

Enkleste måten å måle dette på er å måle avstanden mellom "lagerflatene" nærmest hverandre på RÅDEN...dvs den øvre lagerflata på veiv-delen, og den nedre på krysspinne-hullet.

En bøyd råde, vil være "kortere" enn en rett...skjønner du? Alle skal være like.

Så kan du i tillegg veie rådene...alle skal være like (med noen toleranser jeg ikke husker).

Er det noen som er for tunge (utenfor tåleransen), er en enkel måte å balansere dette på å "slipe" vekk litt gods fra råden på ett mindere kritisk område.

Dette kan du måle med den digitale vekta til a mor om du vil... spørs hvor sinnsykt nøyaktig du skal være. Men 1 gram til og fra er ganske nøyaktig uans ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

råder er som regel ganske rette...hehe, og er dem bøyd, så er de defekte.

 

Enkleste måten å måle dette på er å måle avstanden mellom "lagerflatene" nærmest hverandre på RÅDEN...dvs den øvre lagerflata på veiv-delen, og den nedre på krysspinne-hullet.

En bøyd råde, vil være "kortere" enn en rett...skjønner du? Alle skal være like.

 

Du sier egentlig noe der.. Jeg er veldig ny i "gamet" så jeg bare snapper opp ting her og der. Synes vel kanskje det hørtes litt rart ut, da jeg så for meg at man så fort om en råde var mindre rett, men tok det likevel til meg som nyttig og viktig informasjon! :)

 

Lurer nå på om jeg kanskje burde bytte dysene, eller i det minste en, for dette berømte ene stempelet ser ut til å ha smeltet der det så ut til å ha "knekt" av en bit. Hull tvert gjennom var altså saken, fra kant i toppen av stempelet og på skrå nedover innover, slik at man ser rett gjennom fra undersiden.. Rart det ikke hadde skåret seg hele dritten.

 

Var en del slitasje på rådelagerne også, samt at veiva ikke var så veldig pen lengre, men det blir kontrollmåling der da..

 

Er fremdeles på utkikk etter stempel, om noen skulle vært kvitt ett sett! ;) Har ett sett på tur, men er i tvil om det skal brukes.

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det finnes rettejigger for kontroll/retting av råder,så er det vel tilfelle at det har skjedd da :)

 

forskjell om råden er bøyd som en banan eller man ikke ser det med det blotte øye!

 

Selv om de er ok som regel,så er detuansett greit å kontrollere alle bevegelige deler når man først har det fra hverandre og skal plukke sammen en motor som skal tåle litt!

 

Og ang. de stemplene så trenger du ikke bekymre deg,for så lenge mapen er grei så holder de!

 

Er litt grommere T3/04 E46 steg5 .62a/r turboen jeg brukte enn den 16t snurra di! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det finnes rettejigger for kontroll/retting av råder,så er det vel tilfelle at det har skjedd da :)

 

forskjell om råden er bøyd som en banan eller man ikke ser det med det blotte øye!

 

Selv om de er ok som regel,så er detuansett greit å kontrollere alle bevegelige deler når man først har det fra hverandre og skal plukke sammen en motor som skal tåle litt!

 

Det er nettopp dette.. Er ikke moro lengre om det skal gå til helvete kort tid etter bygging.

 

Og ang. de stemplene så trenger du ikke bekymre deg,for så lenge mapen er grei så holder de!

 

Er litt grommere T3/04 E46 steg5 .62a/r turboen jeg brukte enn den 16t snurra di! ;)

 

Hehe! Ja, dette med map er jo litt vanskelig mtp at spruten er original (tror jeg). Dysene holder ikke langt over original effekt vil jeg tro, men de kan jo bli aktuelle å bytte ut uansett.. Hadde vært moro med datasprut daww! :rolleyes:

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det finnes rettejigger for kontroll/retting av råder,så er det vel tilfelle at det har skjedd da :)

 

forskjell om råden er bøyd som en banan eller man ikke ser det med det blotte øye!

 

Selv om de er ok som regel,så er detuansett greit å kontrollere alle bevegelige deler når man først har det fra hverandre og skal plukke sammen en motor som skal tåle litt!

 

Og ang. de stemplene så trenger du ikke bekymre deg,for så lenge mapen er grei så holder de!

 

Er litt grommere T3/04 E46 steg5 .62a/r turboen jeg brukte enn den 16t snurra di! ;)

 

Rette en bøyd råde!? =O da må da råden bli svakere av material-tretthet?

Betviler ikke det du sier,hehe, finnes helt sikkert, og sikkert gjerne brukt på dyre motorer der delene skal brukes om igjen:) Men en B230-motor er ganske billig...er det verdt å sette så mye jobb på å "rette" en råde blir vel spm, hvis de er brukanes som de er (om du ikke ser det m det blotte øyet, men er innenfor målene) :)

 

Men,men..spm råder er vel "relativt" billige egentlig, og de tåler da en del hvertfal...og burde ikke være bananforma =P

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på å barbere seg og skjære av seg huet!

 

Er snakk om tusendeler her da! Materialtretthet?? Blir vel ikke mere trett enn den er når den fyker opp og ned inni motoren under høy belastning vil jeg mene!

 

Og hva vet vel du om hvor mye jobb det er å renovere en råde!?

 

Men det er jo du som er eksperten her sef.! ;)

 

Og ved vektmatching av råder så er det en fordel å veie de i begge ender før man letter noe som helst! Dette for å lette de der det er forskjell! Og få lik vekt på alle i den lille enden som den store enden :)

 

Ved letting så tar man der det er minst kritisk.

 

Se f.eks KG sin katalog for tips og råd ang. letting og retting av råder + det meste som er inni en Volvomotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart jeg experten, hehehe ;) :deng

 

Men fra spøk til alvor, jeg er over hodet ingen ekspert på dette. Har bare en veldig generell innsikt... og når jeg hører at en råde er bøyd(ja, tenkte banan, hehe), og du retter den tilbake, må noe skje i det materialet i hodet mitt, hehe, skal tross alt en god del krefter til for å bøye dette.

Men vi legger den død, og konkluderer med at det er fint med rette råder, at det går ann å rette det :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Ja, dette med map er jo litt vanskelig mtp at spruten er original (tror jeg). Dysene holder ikke langt over original effekt vil jeg tro, men de kan jo bli aktuelle å bytte ut uansett.. Hadde vært moro med datasprut daww! :rolleyes:

 

Vet ikke hva slags sprut du har.

Regner med det er Motronic? Kan jo prøve med litt større dyser og BTR som har greit forhold.

Men blir sjelden bra.

Ville investert i en bredbåndslambda for overvåke blandinga di,kan vise seg og bli en billig motorforsikring

 

Men du får vel kjøre med moderat trykk inntil du får mata på med nok suppe da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart jeg experten, hehehe ;) :deng

 

Men fra spøk til alvor, jeg er over hodet ingen ekspert på dette. Har bare en veldig generell innsikt... og når jeg hører at en råde er bøyd(ja, tenkte banan, hehe), og du retter den tilbake, må noe skje i det materialet i hodet mitt, hehe, skal tross alt en god del krefter til for å bøye dette.

Men vi legger den død, og konkluderer med at det er fint med rette råder, at det går ann å rette det :)

 

Råder som er som bananer er jo sef. moden for skrothaugen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags sprut du har.

Regner med det er Motronic? Kan jo prøve med litt større dyser og BTR som har greit forhold.

Men blir sjelden bra.

Ville investert i en bredbåndslambda for overvåke blandinga di,kan vise seg og bli en billig motorforsikring

 

Men du får vel kjøre med moderat trykk inntil du får mata på med nok suppe da!

 

Er nok standard motronic her ja.. Kan kanskje hende (om jeg er heldig) at det er sitter en liten, ikke så original, chip i motronic-boksen.

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår