Gå til innhold

Straff for utlandsreg. i Norge

Ranger emnet

Baufish

Anbefalte innlegg

Om jeg selv hadde kjørt den svenske bilen, og eieren (som er svenske) hadde sitti ved siden av meg, måtte man vel ikke betalt moms vel? Den er jo ikke solgt til meg. Svensken skal selvfølgelig ha bilen sin med tilbake til Sverige etter visitten her i landet.

Men hadde jeg fått straffemoms, kunne jeg vel liksågodt beholdt bilen da...

- Audi A4 2,0TDI B8

-Dont drive faster than your guardian angel can fly-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...
Etter å ha lest den der....

Med andre ord så kan min far som bor på Svalbard kjøre en svensk registrert bil..uten å kunne bli tatt...?

Svalbarb blir jo regnet som utland...

Ja, på Svalbard.Kjører han svensk bil i Norge og blir tatt så må han betale.Han har jo bare midlertidig adresse på Svalbard og fast adresse i Norge.

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og statsborgerskap har i utgangspunktet NULL betydning. Det er hvor man har sitt faste bosted som er det avgjørende. Er man nordmann fast bosatt i utlandet stiller man på lik linje med alle andre utlendinger som bor i utlandet, og er man utlending fast bosatt i Norge stiller man på lik linje med alle andre bosatt i Norge. I sistnevnte tilfelle finnes det enkelte unntak for folk på tidsbegrenset arbeidskontrakt, men som hovedregel er det landet man bor i som er det avgjørende, ikke statsborgerskap. Jeg bor for tiden midlertidig i Tyskland, men det er ikke min faste adresse og det er ikke meldt flytting dit, og derfor har jeg IKKE lov å kjøre tysk bil en eneste meter i Norge. Min kollega som har bodd i Tyskland i mange år og er folkeregistrert der, men norsk statsborger, kan kjøre sin tyskregistrerte bil i Norge.

Ved evt. kontroll i Norge sjekker politiet på 10 sekunder om vedkommende som stoppes er folkeregistrert i Norge (d.v.s. ikke lov å kjøre utenlandsk bil) eller ikke.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider