Gå til innhold

SaSSeR: Førstegangs motorrenovasjon

Ranger emnet


SaSSeR

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en tråd som jeg kunne få noen tips og triks og som også kansje kan hjelpe andre med informasjon om motorrenovering.

 

Motoren det gjelder er en 2 liters 122hk (C20SE) motor fra en 87' Opel Omega, som har gått 389k, så den har gjort en bra innsats :)

Jeg fikk tilbud om å få en motor av ei veninne som ikke orket og bruke mere penger på den gamle omegaen sin, mot at jeg slepte den til skroten for henne. Dette er jo et tilbud det går an å ta :)

 

Så jeg og to kamerater hentet bilen søndag kveld i 7tia på kvelden, tok ut motoren, og hadde slept den på skroten til klokka var 10 :) Dette vil da si at det er minimalt med bilder fra selve uttakingen av motoren da det ble ganske travelt :p (Vinkelsliper og avbitertang er fine greier :))

 

 

Mandagen startet jeg med å få motoren fra carporten der den ble tatt ut og inn i selve "verkstedet" der jeg skulle demontere jøtulen. Dette skulle vise seg å bli vanskeligere enn jeg håpet alene!

 

Under er en skisse av garasjen og ruten jeg tok (se bort fra enkelte ting er litt feilproposjonert :p):

garasjelo7.jpg

 

Krusedullen er hvor jeg tok ut motoren, så tenkte jeg å ta motoren ut døråpningen på carporten i en trillebår (man tager vad man haver :)), men fant ut at det ble for stor sjanse for at jeg veltet hele riggen på bilen min, så jeg tok den tilbake i carporten igjen og trillet ut andre veien.

Halveis fremme, ved krysset, fikk jeg da til det jeg fryktet, og hele dritten veltet og ramlet ut av trillebåra. På dette tidspunktet var jeg jeg _meget_ irritert, og jeg la motoren på siden på en framskjerm fra en omega jeg hadde liggende, og dro tingen inn til verkstedet.

 

Vel inne var tiden kommet for å få motoren opp i motorstativet, noe som også skulle by på problemer, men som sagt, man tager vad man haver og jeg kan forklare det best med et bilde:

05022008040bv1.jpg

 

Dette er da første turen opp av sikkert 3-4 før jeg fikk den høyt nok (det kom en til av de øverste lekablokkene etter dette bildet ble tatt). I tillegg fant jeg ut det når jeg hadde fått den høyt nok, at det selvfølgelig ikke går å ha på svinghjul og trykkplate når man skal sette motoren fast i bukken.

 

Når motoren endelig var på plass etter mye banning og småsår på nevene, tok jeg en del bilder for å ha en fasit på hvor ting skulle:

05022008041sj5.jpg

05022008042ss9.jpg

05022008045wu5.jpg

 

Som dere ser er den fryktelig møkkete og den bærer preg av å ha svettet en god del olje. Dette var ikke veldig rart fant jeg ut etterhvert, for noen må ha skrudd på den tidligere, og ikke skrudd skruene på topplokket skikkelig fast, i tillegg til at det manglet en skrue!

 

Selve avplukkingen av deler tok jeg ikke så mange bilder av, pga at telefonen var koblet til stereoen.

 

Det første jeg skrudde av var pluggene, og de var skikkelig hvite på tuppen:

06022008054gp3.jpg

 

Såvidt jeg husker vil dette si at den har hatt en vannlekasje(?) og dette vises også godt på stempel og ventiler:

06022008050no1.jpg

06022008051ns9.jpg

 

Sylinder nr 1 er værst, både plugger, stempel og ventiler er hvite og har et ganske tykt sotlag på seg (ca 0.3-0.5 mm)

 

Innsuget og spjeldhuset er også møkkete:

06022008058hj1.jpg

06022008056cj2.jpg

 

Og noen bilder av verkstedet just for kicks:

06022008060jc8.jpg

06022008061ud2.jpg

06022008062kf2.jpg

 

Så begynner spørsmålene:

 

1. Er det noen som vet hvordan jeg får av denne saken av veiva?

06022008059xh8.jpg

 

2. Noen som har tips til middel for å få av all dritten på delene? Tenkte jeg skulle få bort alt og male blokka,

toppen og grenrøret svart, og polere topplokket og innsuget.

 

Om dere har tips eller evt spørsmål så er det bare og sleng det ut! :)

 

EDIT:

Gjorde om de _jævli_ svære bildene til noen som ikke tar 4 år å laste ned.

[o]'90 Opel Omega 2.0i

[o]'90 Opel Omega 3000 24v

[o]'96 Opel Vectra 1.7TD

[x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs)

[x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c20se er det ikke noe som heter,

20se heter nok den du tenker på som har 122hk.

 

 

men denne ser mer ut som en c20ne (115hk) etter hva jeg kan se.

 

er jo bare å lese av motorkoden som står på flensen mot der girkassen skal sitte.

 

den bolten i enden av veiva sitter noe helt sinnsvakt, best å feste veiva i blokka igjen, i allefall med et par veivbukker.

så legger du en trebit mellom blokk og veiv så veiva ikke går rundt når du setter fast skralla, biter tenna sammen, og tar i til den løsner!

lykke til

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c20se er det ikke noe som heter,

20se heter nok den du tenker på som har 122hk.

 

 

men denne ser mer ut som en c20ne (115hk) etter hva jeg kan se.

 

er jo bare å lese av motorkoden som står på flensen mot der girkassen skal sitte.

 

den bolten i enden av veiva sitter noe helt sinnsvakt, best å feste veiva i blokka igjen, i allefall med et par veivbukker.

så legger du en trebit mellom blokk og veiv så veiva ikke går rundt når du setter fast skralla, biter tenna sammen, og tar i til den løsner!

lykke til

 

Du har vel rett i at den hete 20SE ja! Men kom ikke C20NE i Omega fra 89' og opp da? sto 122hk i vognkortet her:)

 

Selve bolten er løs, ellers hadde jeg jo ikke fått av reimhjulet, men det er den delen som er boltet til blokka med 4(?) bolter i framkant jeg skulle hatt av!

[o]'90 Opel Omega 2.0i

[o]'90 Opel Omega 3000 24v

[o]'96 Opel Vectra 1.7TD

[x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs)

[x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute i garasjen noen timer noen dager, og her er det som har blitt gjort:

 

En kollega/kamerat hadde fått tak i poleringskit fra gasolin.no som han hadde stor suksess med på hans oljepåfyllingslokk, så det fant jeg ut at jeg måtte låne og prøve:

13022008079xq3.jpg

 

Etter at det var tatt av:

12022008065fk2.jpg

 

Etter en grundig vask:

12022008069rp7.jpg

 

Og etter en god del minutter i "poleringsriggen":

13022008070si1.jpg

 

Rent lokk på mindre rent topplokk:

13022008074ue9.jpg

Håpet er å få topplokket like pent :)

 

 

Noen av delene jeg har vasket:

13022008076iz1.jpg

13022008080ii8.jpg

13022008081zn0.jpg

 

Lokket så jo like jævlig ut som toppen før:

13022008078tv6.jpg

 

Det meste renset jeg med "dekk-tvätt" fra shell etter at jeg gikk tom for citrus-spray, men fikk tak i en ny idag:

13022008077vl0.jpg

 

Kom iallefall av MASSE gurba og gammel olje av delene:

13022008082pl7.jpg

 

Fikk også tatt av oljepumpa av veiva, noe som ikka var vaskelig i det hele tatt når jeg først så på det :p

13022008075ct8.jpg

 

Åpna den og så litt på greierne:

13022008084zf5.jpg

 

Er det noen som har en fasit på hvor mye slakke og åpning det skal være på de forskjellige plassene i pumpa? har sett en guide på nettet en plass før men husker ikke hvor..

 

 

Så til slutt et bilde av den overlegne øljekken som jeg kjøpte fom 29.90 på Clas Ohlson en dag her:

13022008083kc8.jpg

Du har ikke åpnet en øl eller en glassflaske med cola før du har brukt denne! :)

[o]'90 Opel Omega 2.0i

[o]'90 Opel Omega 3000 24v

[o]'96 Opel Vectra 1.7TD

[x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs)

[x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal du begynne med overhaling, og hva har du tenkt å overhale?

 

Overhaling og overhaling, er vel mye for å lære at jeg plukker den fra hverandre, så skal jeg skifte alle pakninger, lager og tettinger når jeg setter den sammen igjen. Muligens også hone den opp å sette i nye stempelringer, men det vet jeg ikke enda.

 

Snakka med faren om å få vaska resten av motoren på jobben hos han, da de har egnet utstyr for dette, så slipper jeg å knote med å få av all dritten :)

 

I Haynes håndbøkene pleier det å stå mål for deler, foreks oljepumpe, aksialskyvning på veiv etc...

 

Annbefaler deg å kjøpe en.

Har planer om det, men blir litt sparsommelig med innkjøp nå ettersom jeg akkurat har brukt i overkant av 7k på interiør og sperre til bruksbilen, men det blir med tiden! Har ingen dato jeg skal være ferdig med den, så jeg tar meg god tid:)

[o]'90 Opel Omega 2.0i

[o]'90 Opel Omega 3000 24v

[o]'96 Opel Vectra 1.7TD

[x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs)

[x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har delene besøkt en skikkelig vaskemaskin, og det hjalp på det:

 

Får inn en del greier:

19022008088he4.jpg

 

Og imens vaskemaskina gikk, gikk jeg en sightseeing-runde på verkstedet:

19022008089dr1.jpg

Det var svæært:

19022008091bf7.jpg

Partnern ble liten i forhold:

19022008094aj2.jpg

 

Tok flere bilder og, men går for det meste i samme tralten.

 

Nå var iallefall delene vasket:

19022008100yd3.jpg

 

Ble en god del renere men fikk ikke bort alt, fordi faren fant ikke "luriumet" som han så fint kalte det som tok det meste av dritt..

 

 

Ellers har jeg hentet interiøret og sperra som jeg nevte lenger opp i tråden:

22022008106hb7.jpg

22022008105qv9.jpg

22022008107mt6.jpg

 

Ble meget fornøyd! =)

[o]'90 Opel Omega 2.0i

[o]'90 Opel Omega 3000 24v

[o]'96 Opel Vectra 1.7TD

[x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs)

[x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår