SaSSeR Skrevet Februar 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2008 Tenkte å lage en tråd som jeg kunne få noen tips og triks og som også kansje kan hjelpe andre med informasjon om motorrenovering. Motoren det gjelder er en 2 liters 122hk (C20SE) motor fra en 87' Opel Omega, som har gått 389k, så den har gjort en bra innsats :) Jeg fikk tilbud om å få en motor av ei veninne som ikke orket og bruke mere penger på den gamle omegaen sin, mot at jeg slepte den til skroten for henne. Dette er jo et tilbud det går an å ta :) Så jeg og to kamerater hentet bilen søndag kveld i 7tia på kvelden, tok ut motoren, og hadde slept den på skroten til klokka var 10 :) Dette vil da si at det er minimalt med bilder fra selve uttakingen av motoren da det ble ganske travelt :p (Vinkelsliper og avbitertang er fine greier :)) Mandagen startet jeg med å få motoren fra carporten der den ble tatt ut og inn i selve "verkstedet" der jeg skulle demontere jøtulen. Dette skulle vise seg å bli vanskeligere enn jeg håpet alene! Under er en skisse av garasjen og ruten jeg tok (se bort fra enkelte ting er litt feilproposjonert :p): Krusedullen er hvor jeg tok ut motoren, så tenkte jeg å ta motoren ut døråpningen på carporten i en trillebår (man tager vad man haver :)), men fant ut at det ble for stor sjanse for at jeg veltet hele riggen på bilen min, så jeg tok den tilbake i carporten igjen og trillet ut andre veien. Halveis fremme, ved krysset, fikk jeg da til det jeg fryktet, og hele dritten veltet og ramlet ut av trillebåra. På dette tidspunktet var jeg jeg _meget_ irritert, og jeg la motoren på siden på en framskjerm fra en omega jeg hadde liggende, og dro tingen inn til verkstedet. Vel inne var tiden kommet for å få motoren opp i motorstativet, noe som også skulle by på problemer, men som sagt, man tager vad man haver og jeg kan forklare det best med et bilde: Dette er da første turen opp av sikkert 3-4 før jeg fikk den høyt nok (det kom en til av de øverste lekablokkene etter dette bildet ble tatt). I tillegg fant jeg ut det når jeg hadde fått den høyt nok, at det selvfølgelig ikke går å ha på svinghjul og trykkplate når man skal sette motoren fast i bukken. Når motoren endelig var på plass etter mye banning og småsår på nevene, tok jeg en del bilder for å ha en fasit på hvor ting skulle: Som dere ser er den fryktelig møkkete og den bærer preg av å ha svettet en god del olje. Dette var ikke veldig rart fant jeg ut etterhvert, for noen må ha skrudd på den tidligere, og ikke skrudd skruene på topplokket skikkelig fast, i tillegg til at det manglet en skrue! Selve avplukkingen av deler tok jeg ikke så mange bilder av, pga at telefonen var koblet til stereoen. Det første jeg skrudde av var pluggene, og de var skikkelig hvite på tuppen: Såvidt jeg husker vil dette si at den har hatt en vannlekasje(?) og dette vises også godt på stempel og ventiler: Sylinder nr 1 er værst, både plugger, stempel og ventiler er hvite og har et ganske tykt sotlag på seg (ca 0.3-0.5 mm) Innsuget og spjeldhuset er også møkkete: Og noen bilder av verkstedet just for kicks: Så begynner spørsmålene: 1. Er det noen som vet hvordan jeg får av denne saken av veiva? 2. Noen som har tips til middel for å få av all dritten på delene? Tenkte jeg skulle få bort alt og male blokka, toppen og grenrøret svart, og polere topplokket og innsuget. Om dere har tips eller evt spørsmål så er det bare og sleng det ut! :) EDIT: Gjorde om de _jævli_ svære bildene til noen som ikke tar 4 år å laste ned. Siter [o]'90 Opel Omega 2.0i [o]'90 Opel Omega 3000 24v [o]'96 Opel Vectra 1.7TD [x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs) [x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Februar 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2008 c20se er det ikke noe som heter, 20se heter nok den du tenker på som har 122hk. men denne ser mer ut som en c20ne (115hk) etter hva jeg kan se. er jo bare å lese av motorkoden som står på flensen mot der girkassen skal sitte. den bolten i enden av veiva sitter noe helt sinnsvakt, best å feste veiva i blokka igjen, i allefall med et par veivbukker. så legger du en trebit mellom blokk og veiv så veiva ikke går rundt når du setter fast skralla, biter tenna sammen, og tar i til den løsner! lykke til Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SaSSeR Skrevet Februar 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2008 c20se er det ikke noe som heter,20se heter nok den du tenker på som har 122hk. men denne ser mer ut som en c20ne (115hk) etter hva jeg kan se. er jo bare å lese av motorkoden som står på flensen mot der girkassen skal sitte. den bolten i enden av veiva sitter noe helt sinnsvakt, best å feste veiva i blokka igjen, i allefall med et par veivbukker. så legger du en trebit mellom blokk og veiv så veiva ikke går rundt når du setter fast skralla, biter tenna sammen, og tar i til den løsner! lykke til Du har vel rett i at den hete 20SE ja! Men kom ikke C20NE i Omega fra 89' og opp da? sto 122hk i vognkortet her:) Selve bolten er løs, ellers hadde jeg jo ikke fått av reimhjulet, men det er den delen som er boltet til blokka med 4(?) bolter i framkant jeg skulle hatt av! Siter [o]'90 Opel Omega 2.0i [o]'90 Opel Omega 3000 24v [o]'96 Opel Vectra 1.7TD [x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs) [x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Februar 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2008 hvis du tenker på den delen som sitter igjen på veiva på bildet, så er det oljepumpa. men den er det jo bare å skyve av etter du har fjernet bolten i veiva. hadde ikke trodd 20Se skulle ha nedsenkinger i stempelene, men har aldri åpnet en slik motor da. Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj_jurgen Skrevet Februar 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2008 Må bynn å poler topp dæksel nu :spin Siter - 90 vw golf g60 turbo - 93 vw golf cl (konebil) - 00 vw Passat 1.8 20v (SOLGT) - 89 Opel kadett E 1.6i (påkjørt og drept av XC70) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Znip Skrevet Februar 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2008 2. Noen som har tips til middel for å få av all dritten på delene? Avfettinga fra biltema funka fint til meg iallefall Siter - 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK] X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt! X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK] Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SaSSeR Skrevet Februar 13, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2008 Da har jeg vært ute i garasjen noen timer noen dager, og her er det som har blitt gjort: En kollega/kamerat hadde fått tak i poleringskit fra gasolin.no som han hadde stor suksess med på hans oljepåfyllingslokk, så det fant jeg ut at jeg måtte låne og prøve: Etter at det var tatt av: Etter en grundig vask: Og etter en god del minutter i "poleringsriggen": Rent lokk på mindre rent topplokk: Håpet er å få topplokket like pent :) Noen av delene jeg har vasket: Lokket så jo like jævlig ut som toppen før: Det meste renset jeg med "dekk-tvätt" fra shell etter at jeg gikk tom for citrus-spray, men fikk tak i en ny idag: Kom iallefall av MASSE gurba og gammel olje av delene: Fikk også tatt av oljepumpa av veiva, noe som ikka var vaskelig i det hele tatt når jeg først så på det :p Åpna den og så litt på greierne: Er det noen som har en fasit på hvor mye slakke og åpning det skal være på de forskjellige plassene i pumpa? har sett en guide på nettet en plass før men husker ikke hvor.. Så til slutt et bilde av den overlegne øljekken som jeg kjøpte fom 29.90 på Clas Ohlson en dag her: Du har ikke åpnet en øl eller en glassflaske med cola før du har brukt denne! :) Siter [o]'90 Opel Omega 2.0i [o]'90 Opel Omega 3000 24v [o]'96 Opel Vectra 1.7TD [x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs) [x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aerdftyhui Skrevet Februar 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2008 Litt spennende å følge med på dette her. Sørg for å ta en del bilder så kan dette bli underholdning :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonax Skrevet Februar 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2008 Er gøy å se på slikt noe, er liksom noe jeg kunne tenkt meg å gjøre selv men mangler innsikten og gutsen til å prøve på=P Siter Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Februar 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2008 Når skal du begynne med overhaling, og hva har du tenkt å overhale? Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast_740 Skrevet Februar 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2008 I Haynes håndbøkene pleier det å stå mål for deler, foreks oljepumpe, aksialskyvning på veiv etc... Annbefaler deg å kjøpe en. Siter Biler nå: 1990 740(FK,940 etc) 1973 144(bruksvogn) 1987 740 (bruksvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SaSSeR Skrevet Februar 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2008 Når skal du begynne med overhaling, og hva har du tenkt å overhale? Overhaling og overhaling, er vel mye for å lære at jeg plukker den fra hverandre, så skal jeg skifte alle pakninger, lager og tettinger når jeg setter den sammen igjen. Muligens også hone den opp å sette i nye stempelringer, men det vet jeg ikke enda. Snakka med faren om å få vaska resten av motoren på jobben hos han, da de har egnet utstyr for dette, så slipper jeg å knote med å få av all dritten :) I Haynes håndbøkene pleier det å stå mål for deler, foreks oljepumpe, aksialskyvning på veiv etc... Annbefaler deg å kjøpe en. Har planer om det, men blir litt sparsommelig med innkjøp nå ettersom jeg akkurat har brukt i overkant av 7k på interiør og sperre til bruksbilen, men det blir med tiden! Har ingen dato jeg skal være ferdig med den, så jeg tar meg god tid:) Siter [o]'90 Opel Omega 2.0i [o]'90 Opel Omega 3000 24v [o]'96 Opel Vectra 1.7TD [x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs) [x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SaSSeR Skrevet Februar 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 Da har delene besøkt en skikkelig vaskemaskin, og det hjalp på det: Får inn en del greier: Og imens vaskemaskina gikk, gikk jeg en sightseeing-runde på verkstedet: Det var svæært: Partnern ble liten i forhold: Tok flere bilder og, men går for det meste i samme tralten. Nå var iallefall delene vasket: Ble en god del renere men fikk ikke bort alt, fordi faren fant ikke "luriumet" som han så fint kalte det som tok det meste av dritt.. Ellers har jeg hentet interiøret og sperra som jeg nevte lenger opp i tråden: Ble meget fornøyd! =) Siter [o]'90 Opel Omega 2.0i [o]'90 Opel Omega 3000 24v [o]'96 Opel Vectra 1.7TD [x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs) [x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oWo Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 Gratulere med nytt interiør :D Siter VW Corrado G60 -91 VW Golf 1.5 C -83 (vinter-/bruksbil) VW Golf 1.6 GL -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SaSSeR Skrevet Februar 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 Gratulere med nytt interiør :D Takker :D Siter [o]'90 Opel Omega 2.0i [o]'90 Opel Omega 3000 24v [o]'96 Opel Vectra 1.7TD [x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs) [x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.