Gå til innhold

Hvordan er Golf 4 sin 1.4 liter ?

Ranger emnet

kimmen^

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er for tiden på utkikk etter en ny bil. Har vel nesten så og si bestemt meg for en Golf 4 , og titter litt på de forskjellige motor og utstyrsalternativene.

Så jeg lurer rett og slett på om det er noen som har prøvd 1.4 litern , og hvordan er ? 75hk ( 90 med chip ? ) , kan da vel ikke være så gæærnt ? Jeg kjører 95% av tiden med 1-2 personer i bilen.

Som en ung gutt jeg er , ser jeg for meg at dette kan være sparte kroner både i bensinpenger og forsikring , samt at jeg får mere bil for pengene.

Hva tror dere om denne ?

FINN bil - Norges største bilmarked. Søk etter biler, motorsykler eller bildeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Er for tiden på utkikk etter en ny bil. Har vel nesten så og si bestemt meg for en Golf 4 , og titter litt på de forskjellige motor og utstyrsalternativene.

Så jeg lurer rett og slett på om det er noen som har prøvd 1.4 litern , og hvordan er ? 75hk ( 90 med chip ? ) , kan da vel ikke være så gæærnt ? Jeg kjører 95% av tiden med 1-2 personer i bilen.

Som en ung gutt jeg er , ser jeg for meg at dette kan være sparte kroner både i bensinpenger og forsikring , samt at jeg får mere bil for pengene.

Hva tror dere om denne ?

FINN bil - Norges største bilmarked. Søk etter biler, motorsykler eller bildeler.

Dersom du bare er ute etter å spare penger på bensin og forsikring, er det selvsagt en mulighet å kjøpe så liten motor. Personlig ville jeg heller gått for 1,6-literen med 100 hk, den kan da umulig være så veldig mye dyrere. 1,4-literen tar deg fra A til B, men du vil trenge en rett strekning fra Lindesnes til Kirkenes for å kjøre forbi et vogntog.

For øvrig er det ikke nødvendig å lage to identiske tråder med det samme spørsmålet (du har en på Golf og en på Annet bilrelatert), du kan regne med at den ene blir slettet av en administrator/moderator.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er såklart bare ikke ute etter det. Men det så ut som et pent eksemplar , som jeg da i tilegg kunne ha spart penger på pga forsikring og bensin.

Men for all del , er den så slapp , så kan jeg fint ta meg råd til en 1.6 , no problemo :)

Hva må man regne med og betale for en pen 1.6 Highline idag da ? lav km er jo en fordel og kansje så ny modell som mulig ? ( Ser for meg det er flere barndomsfeil med tidligere utgaver ? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant d, betalte 210 000 kr for min tdi, men den har 4-motion å var kun gådd 110 000 km :) men såfremt man kjører rundt mye tjener man inn de pengene man måtte ut me før tdi i forhold til 1.4 :)

- 2003 VW Passat TDI 4-motion

X 2003 VW Golf TDI 4-motion (RIP)

X 1999 Audi A4 1.6

X 1977 Opel Ascona B 1.9s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 1.4.

Har nå kjørt 31000 km siden mars i 06 og er kjempefornøyd. Selvfølgelig kunne man ønske seg større motor men den duger mer enn nok. Jeg trenger ikke lang slette for å komme forbi nei, kjørte Horten - Stjørdal i fjor med 92,4 km/t i snitt (på natta med lite trafikk) og forbruk på 0.74 pr mil! Disse motorene kan ha litt skjørtebank (tikkelyd) men det har ingen betydning for holdbarhet. Min har nå gått 171000km uten problemer og går 171000til! Pass bare på tannreimintervallen. Disse motorene går evig så lenge du skifter tannreimer med vannpumpe, helst hvert 5`te år eller hver 100000. Lykke til med 1.4!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den motoren er rett og slett dau. Har kjørt en sånn bil i ett års tid og du sitter å lurer. Hvorfor i hælvete fikk jeg en bil med 1,4l. Nå var dette en firma bil. Men selv hadde jeg heller puttet i litt penger for å få noe som går bedre.

Selv om det var 1,4l så brukte den faktisk litt suppe. Forbikjøringer kunne man bare drite i. Akslerasjonsfelt gjorde at motoren gikk på turtallssperra 3 gir og motoren hadde vel mest lyst til å si takk for seg. At du får chipet den opp til 90hk gjør du ikke.

Hvis du tenker etter. En tdi koster mer. Men den bruker jo mindre bensin og den er MYE lettere å selge igjen uten å tape for mye penger. Det beste av alt er at det er en mye bedre og morsommere bil og kjøre. Du slipper farlige forbikjøringer.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 1,4 hvis du bare skal ha en bil for å kjøre fra A til Å, som du i tillegg kan gnikke og flikke litt på:)

Ikke kjøp 1,4 hvis du har planer om styling, eksos, feite felger osv, for det er garantert penger ut av vinduet ved videresalg, snakker av erfaring her:(

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får iallefall ikke chippet 1,4 til 95 hester, er så og si ingenting og hente på chip på denne motoren. Ikke turbo vettu:)

Jeg ville betalt 20.000 - 30.000,- mer for en TDi var jeg deg vist du har muligheten.. Da har du billigere drivstoff, og du bruker trolig 0,2 - 0,3 mindre drivstoff en med bensin.

Men viktigste av alt, husk du skal selge denne bilen en gang og og å få solgt en 1,4 liter tipper jeg er vanskelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.4 motoren har en vesentlig svakhet,det har hendt flere ganger at plasten på strammehjul for kam og løpehjul for tannreiem sprekker og ligger igjen nedi registeret og da står toppen i fare for havari! dette kan enkelt avklarest med å ta av dekselet for tannreima og kontrollere stramme og løpehjulene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er liten motor. Betyr det ikke at den bruker lite. Skal man få fart på en så liten motor må man bruke motoren og dra den på gira.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider