Gå til innhold

Steinsprut på frontrute-lastebil nekter

Ranger emnet

Ja__9

Anbefalte innlegg

Jeg måtte skifte frontruta for 3 uker siden pga så stor stein at ruta sprakk på midten. Forsikringen dekket dette fordi jeg hadde spart opp en slags bonus på gratis rep av frontrute via IF.

I dag skjedde det samme igjen, en lastebil med stein kom mot meg og PANG! så var ruta knust igjen + en stor bulk i panseret. Han som kjørte mener at "ja de skadene kan har vært der lenge før jeg passerte deg ! "

Hva gjør jeg? Ut med 5000,- for å få skiftet rute IGJEN?! samme fyren som ødela ruta mi første gangen også....

Kan jeg kreve firmaet som kjører lastebilen for erstatning?

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

egenandelen for bytte rute er 2000kr i de fleste selskap.

klart at sjåføren må betale. han har ikke sikret lasten sin godt nok dersom det ramler stein ned på møtende bil.

det var dette jeg også tenkte, men det stemmer ikke ifølge firmaet. så lenge jeg ikke har bevis har jeg ingen sak fikk jeg rimelig klar beskjed om. Litt kjipt når ruta er helt ny!

Jaja, jeg får vel punge ut..

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt kjipt i slike situasjoner.

så lenge han kjørte stein og mistet en ned på deg, så kan du komme noen vei. Hvis han deretter IKKE fraktet stein, da er det litt verre.

Husker ikke helt straffa for å kjøre med usikra last, men den er hard i et moderat tilfelle. I verste tilfelle blir man drapssikta og erstatningsansvarlig for mange hundretusen

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

er sykt vanlig at lastebiler med stein er slurvete. fått en sprekk i ruta på en x3 jeg satt på med en gang, men den var firmabil der føreren sluttet i jobben like før så han gadd ikke gjøre no med det annet enn å fortelle lastebilen om det så han kunne fixe saken.

men hvis en stein er stor nok til å FØRST bulke panseret og SÅ knuse ruta så kan jo ikke akkuratt lastebilen ha kjørt den opp fra veien. må jo ha kommet ovenfra, så hvis det var stein bilen frakta så er det jo sikkert at den kommer derfra.

lastebilføreren prøver seff å nekte for det går ut over hans pengepung om det er hans feil. er vel en del som har noen form for skadefri kjøring bonus eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha du er faen meg lurt ass!

ALLE! har krav på å bytte frontrute på bilen sin gjennom forsikringa! og egenandelen varierer alt fra 0kr til 1.500kr eller 2.000kr kommer an på hva slags avtale du har med forsikringa di!

Om du måtte ut med 5.000kr må jeg bare le av deg!

At lastebilen mistet noe fra bilen sin.... bevis det..? Hvordan kan AKKURAT samme bil og samme sjåfør treffe deg 2 ganger på lang tid i mellom....?!

Og ikke minst at han hver gang kom MOT deg...!

Hørtes tynt ut dette!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt kjipt i slike situasjoner.

så lenge han kjørte stein og mistet en ned på deg, så kan du komme noen vei. Hvis han deretter IKKE fraktet stein, da er det litt verre.

Husker ikke helt straffa for å kjøre med usikra last, men den er hard i et moderat tilfelle. I verste tilfelle blir man drapssikta og erstatningsansvarlig for mange hundretusen

Stemmer det! men det er nå STOOOOOOOOOOOOOOR forskjell på å miste en pall på 1tonn og et lite sandkorn som flyr av her og der!

Man kan ALDRI sikre pukk helt! men nå tror jeg han gutten her må forklare litt forskjell på stein/pukk/sand/støv/jord/grus etc

Hvor stor var denne steinen! hvor stor er bulken?! sprekken i ruta?

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE! har krav på å bytte frontrute på bilen sin gjennom forsikringa

ja,men du får kun tatt det på forsikringen en gang i året,så om han har brukt forsikringen på det allerede,så må han betale alt selv neste gang.

sånn er det ihvertfall i gjensidige og sparebank1

98 vw golf 4 gti

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider