Gå til innhold

Alle 4 takts motorer ha jo kompressor!!! Innebygd !

Ranger emnet

351RS

Anbefalte innlegg

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvor har du da tenkt å komprimere luften før den kommer inn i innsuget?

Hehe.....er bare en tanke jeg har hatt, har ikke spesielt peil jeg...

Tenkte ikke å suge luft fra innsuget, men utenifra (må sikkert modde toppen hardt og kuke med litt ventiler...)

Lufen komprimeres jo i pumpen(sylinderen) og blir blåst ut av toppen og inn i innsuget...

Bare en vill tanke, har ikke noe grunnlag for si om det er en god ide, eller omk det lar seg gjennomføre...

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact:

Har du foresten tenkt over hvor stor belastning det blir av at veivhuset er fyllt med luft og stemplet må presse denne luften gjennom reedventilen? Vil miste noe effekt/moment her.

Ja som sagt vil det SELVSAGT ikke være gratis. Å ok det vil bli litt mer motstand, men til gjengjeld slipper jo motoren å suge inn lufta i sylinderen selv.

En idè jeg har hatt er å bruke et par sylindere til kun å pumpe luft...

Ja, dette er åsså et alt. for husk disse sylindrene vil åsså ha TO pumpetakter pr innsugstakt. Å da hadde man sluppet problemet med både oljesystemet å veivhus tettinga.

MEEEEN: da hadde det plutselig vært DOBBELT så mange stempel som hadde hatt en "ubrukt" kompressor på undersiden. Du hadde altså da tilført en kompressor, isteden for å utnytte den som allerede er der, ikke sant?

Men vil det ikke da være mye bedre å bruke en turbo?hmm....alacocaina

Jojo, bare å bolte på det. Men det finns altså en kompressor der allerede.

Jeg har en teori:

351RS har skapt denne tråden kun for å få teorien om bakmontert turbo til å fremstå som innovativ og fremtidsrettet :D

Vel verden har bestandig hatt to typer mennesker:

De innovative, som alltid setter spørsmålstegn, å vil gjøre ting bedre.

Å de konservative, som mener at ting funker best som de er.

Hvor hadde vi vært hvis alle hadde vært konservative????

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd.. Men ideen er unødvendig komplisert. Totaktsmotoren burde vert bedre utviklet, å kjøre spyleluften via veivhuset er unødvendig. Jeg vil bruke Wickmann skipsmotoren som eksempel, men med 280mm boring og 500Hk pr cyl er denne litt for tungbygget til å passe i bil :-) På disse motorene er det turboen som pumper all luften til sylinderspyling.. Under oppstart er det en vifte/kompressor som bygger opp lufttrykket. Disse motorene har mye mindre antall bevegelige deler enn en tilsvarende 4-taktere, de har ikke reedventiler heller.. Dere skulle sett turboen på disse motorene (r4,r6,v8,v10ogV12) Heftig størrelse i forhold til motoren. Altså; en 2 takter med turbo og direkte innsprøytning er det enkleste..

230TE/-84 & 280SE/-80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare et problem...det at veivhuskompresjonen på en vanlig totakter ikke akkurat klarer en bar...heller 0.1 bar,hvis det er så mye. :) Mesteparten av kompen i en totakter kommer fra returpulsen fra eksosen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En idè jeg har hatt er å bruke et par sylindere til kun å pumpe luft...

DKW Schwebeklasse fra trettitallet hadde en totakts V6er der to av sylinderene kun pumpet luft til de resterende 4. Det fantes noen motorsykler med samme prinsipp, en V-motor hvor den bakerste sylinderen pumpet luft til den forreste.

Husk at dette var 2-taktere. Skal dette fungere på en firetakter må sylinderen som pumper luft ha større diameter enn sylinderen som skal ta i mot luften, ellers blir det jo ikke noe ekstra trykk!

Med tanken på kompressor i sumpen: Det stemplet som går ned vil jo pushe opp akkurat nok luft til det stemplet som går ned samtidig. Det blir det ikke noe overtrykk av!

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg blir helt satt ut. jeg blir så missunlig på folk som har slik teknisk forståelse. jeg kan fikse en bil som ikke går 0 problem, men å tenke ut slike løsninger som dere hadde jeg aldrig klart. lykke til med dette prosjekte (drit kult)

Den er vi 2 om. Sitter å klør meg i hue og skjønner ikke hva folk snakker om engang jeg.

¨Men når det er sakt har jeg en annen teori.

Tenker på turbo og kompressor og overlading og det der. Siden jeg driver å dykker og har 5 10 liters 300 bars flasker stående. Hva med å fylle en flaske. Koble den opp til innsuget med en reduksjons ventil. Si du stiller den på 1 bar. Vil fungere som ett NOS annlegg og gir 1 bar overlading frem til flasken er tom. Det må jo være en super billig måte å få masse ekstra hester på. Den vil gi 1 bar trykk fra bunden av så du slipper turbo lagg. Du slipper masse rør i motor rommet. Du slipper IC. og du slipper all varmen en turbo gir fra seg. Ja den vil fort bli tom men det blir jo bare noe du bruker på lik linje som nos. Akkurat når du trenger det. Og vil sikkert klare 1 heat på skogen eller våler=5 runder før du må fylle/bytte tank. Og da er det jo også bare å stille in reduksjons ventilen etter ønske om du vil ha 0,5 bar-1.0 bar-1,5 bar eller 2 bar.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider