Gå til innhold

To problemer: Gasspjeld (?) og tilbakemelding fra antispinn eller abs

twinflower

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har to problemer med mondeoen min for tiden.

A: Noe som kan være gasspjeldet. Jeg merker det spesielt i køkjøring i byen hvor du skal kjøre én og én meter omgangen.

Når jeg slipper ut clutchen, så kveles nesten motoren når det blir belastning på motoren. Turtallet synker til noe som føles ut som 50-100, og alt rister og hopper. Om jeg ikke gir gass PRONTO, så står jeg der og må starte bilen på nytt. Begge deler er ganske pinlig midt i bykjernen (altså, å ruse bilen for å kjøre én meter, og å kvele den).

Hva pokker kan dette være?

Problem B:

Noen ganger kommer varselslampene for antispinn og ABS på.

Første gang den kom på var når jeg rygget over en snødekket parkeringsplass og skulle legge bilen over 180 grader. Klarte *selvsagt* ikke å dy meg, og bestemte meg for å la bilen gli rundt på snøen på egen hånd.

Det var ikke spesielt rånete, men litt over vanlig prosedyre kan jeg medgi at det var.

Anyways. Det lyste hele veien hjem. Antispinn virket ikke, men ABS'en virket tilsynelatende.

Når jeg startet den neste dag var det borte, og alt fungerte fint.

Men av og til kommer det på. Uten at jeg gjør noen stunts eller svinger eller noe. Står og venter i kø (står ofte i kø må vite), og plutselig lyser de to lysene om.

Noen spreke hjerner her?

-Twin

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har å vært borti d der.. muligens en sensor som har litt prblemer evt isolasjon på ledningene er blittgnagd vekk og liggerå kortslutter.. ang gassspjeldetså ville jeg sjekka maf og faktisk bensinfilteret.. men kan og være at tps'en din er fucked..

Hm.

Det som gjør dette litt rart, er at det bare er når jeg legger på litt belastning. F.eks ved køkjøring, hvor man kobler clutchen sakte inn for å rulle en meter eller to. Da må jeg opppå 1500-2000 for å være safe.

Kan det være maf'en mener du? Eller en sensor?

I så fall forstår jeg ikke helt.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider