Gå til innhold

Bli tatt i 110 til 120 i 90 sone?

Ranger emnet

Glenni23

Anbefalte innlegg

Juristen har faktisk rett, men det står vell ikke direkte i lovteksten og snuten vil vell gjerne slå spesielt unge så hardt at de ikke gjentar sine "synder".

Men det heter seg at de skal trekke fra 25-30% dersom forbikjøringen ellers var aktsom og forsvarlig, og farten ikke var høyere enn hva som er nødvendig for å passere.

Med andre ord, 90 sone, 15 grader, god oversiktlig lang strekke, gamlemor kjører i 80 cirka, din maksfart forbi henne er 105 km/t.

Er forøvrig en post på forumet om en kar som sendte inn klagebrev til politijuristen som behandlet saken og oppyste hvordan det hadde foregått og siktet til dette punktet i "politiets håndbok"(dårlig på å huske navn), han fikk redusert straffen sin, mao mindre bot tror jeg.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der hadde Juristen leita fram den greia jeg sikta til i mitt forige innlegg.

Med andre ord, hvis du ikke gir jernet og virkelig kjører på, så skal det vell noe til for at de skal ta deg.Når det er tofelts kan du liksom bare gli forbi sålenge det er lang nok oversikt...

Edit:

Hehe, kom ikke som en overaskelse i det heletatt. Jeg bare valgte å ordlegge med slik for å forsterke argumentet ditt, og mitt;)

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare uttale meg om det jeg fikk beskjed om når jeg mistet lappen.

Lå bar en suburben med henger. Han holdt ca 75 km/t i 90 sona. Lå bak han relativt lenge og når det endelig ble en slette la jeg meg ut og ga på. Midt på sletta var det satt opp vinterfartsgrenser og farten var satt ned til 80. Er fortsatt 90 der på sommeren så det er egentlig ikke noen grund til at det skal være 80 der. Eller grunden er der pga at det er vinter og glatt men det var ikke pga at vi kjørte inn i tettbebygget strøk eller lignende. Uansett så ble det da 80 og i enden av sletta lå politiet godt kamuflert nedi grøfta inni noen busker. Jeg ble da tatt mens jeg lå i venstre fil i 124 km/t inn i 80 sona. Lappen røyk i 8 måneder. Spurte hva de mente jeg skulle gjort. Da svarte idioten at jeg godt kunne kjøre forbi men ikke bryte grensa. Så jeg skulle da lagt meg ut og akselrert opp til 90 når han kjører i 75. Når det ble 80 skulle jeg bremset ned og fortsatt forbikjøringen i 5 km/t fortere enn han andre. Kan også legge til at innen jeg møtte kolegaene som sto lenger borti gata og vinket meg inn hadde jeg allerede bremset ned til 80-85 igjen så jeg bremset ned så fort jeg var forbi.

Da kan en som er bedere i matte enn meg regne ut hvor lang tid man bruker på å kjøre forbi en bil når du holder 5 km/t fortere enn han og hvor lang klar slette du trenger.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare uttale meg om det jeg fikk beskjed om når jeg mistet lappen.

Lå bar en suburben med henger. Han holdt ca 75 km/t i 90 sona. Lå bak han relativt lenge og når det endelig ble en slette la jeg meg ut og ga på. Midt på sletta var det satt opp vinterfartsgrenser og farten var satt ned til 80. Er fortsatt 90 der på sommeren så det er egentlig ikke noen grund til at det skal være 80 der. Eller grunden er der pga at det er vinter og glatt men det var ikke pga at vi kjørte inn i tettbebygget strøk eller lignende. Uansett så ble det da 80 og i enden av sletta lå politiet godt kamuflert nedi grøfta inni noen busker. Jeg ble da tatt mens jeg lå i venstre fil i 124 km/t inn i 80 sona. Lappen røyk i 8 måneder. Spurte hva de mente jeg skulle gjort. Da svarte idioten at jeg godt kunne kjøre forbi men ikke bryte grensa. Så jeg skulle da lagt meg ut og akselrert opp til 90 når han kjører i 75. Når det ble 80 skulle jeg bremset ned og fortsatt forbikjøringen i 5 km/t fortere enn han andre. Kan også legge til at innen jeg møtte kolegaene som sto lenger borti gata og vinket meg inn hadde jeg allerede bremset ned til 80-85 igjen så jeg bremset ned så fort jeg var forbi.

Da kan en som er bedere i matte enn meg regne ut hvor lang tid man bruker på å kjøre forbi en bil når du holder 5 km/t fortere enn han og hvor lang klar slette du trenger.

Hehe... Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg huet, da ;) Greit at du ikke kunne kjørt forbi i 80 i 80-sona, men du trengte kanskje ikke å holde 124 heller? 100 hadde kanskje holdt lenge?

Følgende er sitat fra GP-4027, Politiets instruks for trafikktjeneste: "Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20 – 30%). Departementet har imidlertid i sin praksis ikke vektlagt det som formildende når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring. Det samme gjelder dersom den motorvogn som blir forbikjørt har holdt høyere hastighet enn tillatt."

Så lenge fartsoverkridelsen har vært vensentlig høyere enn det som er nødvendig/pårekvet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, blir det ikke ansett som formildende at fartsoverskridelsen har funnet sted i tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring. Synd, trist, leit...:(

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår