Gå til innhold

Montering av (uorginale)fjærer

Ranger emnet

RamstadTech

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg opplevd at min A har vert retningsustabil. Som om styringen lugger og vingler. Jeg oppdaget at foringen over ene fjærbeinslageret bulet opp og i helgen var det dags for å bytte fjærnbeinslager og mest sannsynlig foringer.

2251612396_e73143a444.jpg?v=0

Når jeg demonterte oppdaget jeg dette. Lageret hadde slått seg gjennom foringen. Sykt!

2250817329_d7bc107dbb.jpg?v=0

Jeg antok at dette kom av veistandarden hvor jeg bor, men etter demontering av fjærbein og montering syntes jeg at foringen og fjærskålen ikke lå plant oppå hverandre når montert som beskrevet i Haynes verkstedmanual. Haynes boken beskriver at fjærenden skal være 90 grader fra merke på gummi som jeg har prøvd å illustrere under. Som et forsøk prøvde jeg å montere fjærenden ved merket og da låg skålen og foringen plant. Hvor på fjæren trykket fordeler seg kan endres ettersom fjæren komprimeres så jeg monterte også fjærbein på bilen, jekket opp fjærbein og prøvde å rotere på fjærbein, noe som gikk utmerket friksjonsfritt. Ergo ble Haynes beskrivelse feil ved mine Cobra -40mm fjærer.

Konklusjonen er at hvordan fjæren passer i fjærskålen kommer an på fjærens stigning og spenn. Så de som senker bør prøve å rigle på fjæren etter montering for å sjekke at kreftene blir fordelt jevnt utover fjærskål. Dersom kreftene presser ujevnt på lageret tar det kun et par år før lageret spiser seg gjennom foringen.

2237100324_7d65c36e0f.jpg?v=0

Det som skuffer er at jeg stakk inn om Opel for å spørre om hva som var riktig posisjon. De kunne ikke svare annet enn at de plasserte fjæren i den posisjonen det såg ut som fjæren etter slitemerke på gummiringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider