Gå til innhold

Boost-controller på 1,8 turbo

Ranger emnet


turbotom

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1,8 turbo AEB maskin i passaten min som visstok skal være chippet (forrige eier skal visst ha gjort det, men han har jeg ikke fått tak i for bekreftelse), og bilen mi lader jævla dårlig. Kjører maks 0,7-0,8 bar i ladetrykk! Er det skadelig for turbo/motor/wastegate å huke på en boostcontroller for å knskje justere opp trykket litt?

Vet at det egentlig ikke er riktig måte å "trimme" på, men jeg har velig lyst til å prøve så lenge det ikke er skadelig da!!

 

Noen som har noen erfaringer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har hørt at mange vw som er chippet ikke lader mere en 0.8 bar, lader vel 0.5-0.6 orginalt tror jeg, men jeg ser vel en etter montert IC på bilen din der, stemmer ikke det? da ville du vel ha fått litt mere trykk, ikke mye men 0.7 er litt lite..

Går ut i fra at du har sjekket alle trykks slanger og filter om det er lekk eller tett eller no?

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har hørt at mange vw som er chippet ikke lader mere en 0.8 bar, lader vel 0.5-0.6 orginalt tror jeg, men jeg ser vel en etter montert IC på bilen din der, stemmer ikke det? da ville du vel ha fått litt mere trykk, ikke mye men 0.7 er litt lite..

Går ut i fra at du har sjekket alle trykks slanger og filter om det er lekk eller tett eller no?

 

Hei! Det er desverre litt lureri på det bildet. Er bare illustrasjonsfoto, men har lik bil minus fmic! Beklager at det er missvisende! Men til saken, jeg har sjekket trykkslanger og rør, alt burde være tett og holde trykk. Men jeg har en åpen dump da. Den kan fise litt trykk, har kjøpt ny resirk nå og venter bare på postgangen før den skal monteres. Jeg lurte bare egentlig på om en boostcontroller kan være skadelig jeg...? Vet at med for mye ladetrykk kan bilen gå magert og da kan man jo risikere tenningsbank... Nå har ikke jeg tenkt å kjøre mange kilo ladetrykk, men iallfall 1 kilo trykk burde være optimalt for en chippet bil. Irriterer meg noe satans at jeg ikke vet hva slags chip og oppsett som sitter i bilen!!!!!:scared Vurderer faktisk å chippe den på nytt.Jeg liker å vite hva jeg har under panseret. Men jeg monterer boostcontroller`n i kveld iallfall så ser vi jo om jeg blåser maskina eller om det hjelper! dukenukem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEHE ok går det ikke så går det ikke, men ihvertfall så tror jeg ikke det er skadelig å prøve ihvertfall... du får si i fra hva som skjer da, lykke til, ang dump på vag, fy fy..... men samme det, bare søk på det på formet hvis du ikke har hørt det 100 ganger før :)

 

Stor resirk vetil og åpent filter er tingen, det kjører jeg med, fin lyd det, :D

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEHE ok går det ikke så går det ikke, men ihvertfall så tror jeg ikke det er skadelig å prøve ihvertfall... du får si i fra hva som skjer da, lykke til, ang dump på vag, fy fy..... men samme det, bare søk på det på formet hvis du ikke har hørt det 100 ganger før :)

 

Stor resirk vetil og åpent filter er tingen, det kjører jeg med, fin lyd det, :D

 

Jeg monterte en slik turbosmart boostcontroller på passaten i går. Er bare en billig mekanisk en som jeg må justere under panseret. However, samtidig som jeg monterte boost-c så satt jeg på den originale plast avlastningsventilen som en provisorisk løsning inntil jeg får min forsterka resirkventil. Dette gjorde jeg for at jeg bedre skulle kunne holde på ladetrykket for riktig innstilling av boost-c. Det som derimot skjedde, var at etter montering av boost-c så gikk bilen mye bedre i bunn av turtallsregisteret (ca. 2000 - 3000 o/min), men jeg mistet kraft i de øvre turtallene. Og turbotrykksmåleren stoppa på 0,5 bar og nekta å kjøre høyere trykk enn det. Så oppdaga jeg at vakumslangen jeg hadde festet fra boost-c til wastegten hadde hoppet av!!!!! angry2 Når jeg med hjertet langt faen i vold oppi halsen kobla den på igjen, da nekta ladetrykket å overstige 0,3 bar!!! Men bunndraget var like bra! Er noe sykt muffins med passaten nå! ;) Men jeg oppdaterer når jeg har fått kikka over det i garasjen en kveld denne uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OFF, det hørtes ikke no bra ut, jeg hadde en liten ting med min som har plaget meg i en måneds tid nå, min pleier og lade 1.1 1.2 bar, men så har den ladet max ladet 1.0 noen ganger 0.9 men i istad dreiv jeg og fiklet med måleren min og når jeg tok på slangen på måleren dyttet jeg den hardt og godt innpå igjenn, så det ikke var noe lekk der.

Også fyllte jeg på litt vann på bilen pga at den var nesten under min merket, og etter det så hadde jeg plutselig 1.1 1.2 bar igjenn, det kommer ann på hvilke gir jeg har altså..

Har du sjekket at ikke måleren din er viser feil? jeg har byttet måler en gang pga gåen fjær eller hva han sa det var..

Det med at du har litt lite trykk å er vel pga at du har den orginale ventilen din, man skal vel bytte den når man chipper, stemmer ikke det?

 

har du prøvd og ta av + kabelen av batteriet og sette den på igjenn? kan hende den har gått over i en slaks sikkerhets modus, har hørt om det en gang før mener jeg.. (rett på meg hvis jeg har feil)

Håper det ordner seg da... :)

 

beklager det ble så mye og skrive da

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OFF, det hørtes ikke no bra ut, jeg hadde en liten ting med min som har plaget meg i en måneds tid nå, min pleier og lade 1.1 1.2 bar, men så har den ladet max ladet 1.0 noen ganger 0.9 men i istad dreiv jeg og fiklet med måleren min og når jeg tok på slangen på måleren dyttet jeg den hardt og godt innpå igjenn, så det ikke var noe lekk der.

Også fyllte jeg på litt vann på bilen pga at den var nesten under min merket, og etter det så hadde jeg plutselig 1.1 1.2 bar igjenn, det kommer ann på hvilke gir jeg har altså..

Har du sjekket at ikke måleren din er viser feil? jeg har byttet måler en gang pga gåen fjær eller hva han sa det var..

Det med at du har litt lite trykk å er vel pga at du har den orginale ventilen din, man skal vel bytte den når man chipper, stemmer ikke det?

 

har du prøvd og ta av + kabelen av batteriet og sette den på igjenn? kan hende den har gått over i en slaks sikkerhets modus, har hørt om det en gang før mener jeg.. (rett på meg hvis jeg har feil)

Håper det ordner seg da... :)

 

beklager det ble så mye og skrive da

 

Jeg har ordna og styra mye med den boostcontrolleren nå! hehe! Og som om ikke det er nok, så gikk turbotrykksmåleren min åt skogen også. Viser 0 hele tiden, så nå vet jeg iallfall ikke hvor mye den lader. Men, nå har jeg justerbart senkesett, ny resirk dump, ny grill og litt annet småstæsj på vei i posten som jeg skal montere denne uka, så bosstcontroller`n er lagt på hylla inntil videre. Pluss at jeg må røske opp hele gulvtrekket i bilen og la den stå til tørk i garasje en ukes tid. Vannet som lå der etter lekkasjen jeg hadde i sommer er fremdeles ikke helt borte, det er ennå vått på undersien av gulvteppet. Så må jeg ha i den nye comfort-enheten jeg kjøpte av NBS og prøve om jeg kan sparke noe liv i det elektiske systemet igjen! Er jævla kjipt å måtte gå ut av bilen for å gi dama i bomringen pengene i handa!!! El.vinduer er noe dritt! Gode gamle sveiva hadde vært noe.

Bilen går jo forholdsvis godt da, men jeg vet at det er mer å hente på ladetrykket! Oppdateringer kommer etterhvert som jeg får finger`n ut og gjør noe med den gamle passelaten som snart gir meg noen seriøse grå hår!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
vis du skal ha en boost c så må du fjærne n75 ventilen eller så kompanserer bare denne det trykket du slipper ut

 

Må ta ut slangene ja, men ikke ut av kontakten.

Jeg bruker boost controller, ladet 1.0 bar før.

1.35 bar nå =) Kjørt med det i 1 år, går strålendes det :)

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, håper alt ordner seg da...

Du får oppdatere når du får delene da... :)

 

OK, siden det var jeg som startet denne tråden for 8 mnd siden så får jeg oppdatere litt da. Originalturboen er kastet ut, da den hadde raset! Wastegatelokket lå slengt inni katalysatoren, så jeg hadde 0,2 bar trykk maks. Jeg har nå frontmontert intercooler og en ny turbo + manifold er kjøpt inn som venter på eksos.

Vannet i gulvet er fikset på og alt er vel! ;) Når det gjelder man. boostcontroller så kan det være kjekt å ha det, men en velfungerende N75 er vel det greieste synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, siden det var jeg som startet denne tråden for 8 mnd siden så får jeg oppdatere litt da. Originalturboen er kastet ut, da den hadde raset! Wastegatelokket lå slengt inni katalysatoren, så jeg hadde 0,2 bar trykk maks. Jeg har nå frontmontert intercooler og en ny turbo + manifold er kjøpt inn som venter på eksos.

Vannet i gulvet er fikset på og alt er vel! ;) Når det gjelder man. boostcontroller så kan det være kjekt å ha det, men en velfungerende N75 er vel det greieste synes jeg.

 

Selvfølgelig er det det greieste. Men hjelper en hel del mer med 0.3bar mer i lade trykk. Om turboen tar kvelden så gjør ikke det noe, bare en god grunn til å få kastet den, og sette på en Gt28rs eller gt28x.

Åssen turbo har du satt på nå da?

 

Mvh

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det det greieste. Men hjelper en hel del mer med 0.3bar mer i lade trykk. Om turboen tar kvelden så gjør ikke det noe, bare en god grunn til å få kastet den, og sette på en Gt28rs eller gt28x.

Åssen turbo har du satt på nå da?

 

Mvh

 

 

Nå har jeg kjørt lenge med en annen original men brukt k03 turbo. Turboen jeg har kjøpt er en kt330r, som er ganske identisk med en garret turbo. Denne blir brukt nå for å sette opp bilen på rundt 280 hk, så får jeg se hvordan det funker.

Blir et slags prøveprosjekt dette her, så hvis jeg ikke blir fornøyd, eller om det skulle rase, så kløyver jeg blokka og går for enda litt mer effekt. Litt artig å plydre seg fram til løsninger og se hva man får til! Det er jo halve gleden med å trimme bil! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

hei, har samme prob på min passat. ladder max 0,9 skal ladde 1,2 1,3 noen som vet hvor jeg får tak i boost kontroll? ikke .. har byttet dump har resirk, byttet n75 ventil som skal takle 1,5bar, men ikke noe hjelper, tenkte jeg skulle la den ladde litt mere får å skjekke om det ble noe bedre... har gått over alt av slanger, byttet alt, men får ikke noe bedre trykk uansett.. bilen er chippet... merker det surrer mye mere mye dump. .. men lite som skjer.. hmmm kan noen legge ut link ang den boost kontrollen ? takker:P

passat 1,8t 3b i eie

bmw 318 1,8solgt-mazda626 2l solgt-golf,1.9tdsolgt-opel omega 2lsolgt-ford mondeo 2,5.v6solgt-honda crxsolgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår