Gå til innhold

Boost-controller på 1,8 turbo

Ranger emnet


turbotom

Anbefalte innlegg

når man chipper bilen sin fra 150 til 197 hk så får du 1,2 bar ca og det er orginalt med 0,7 bar.

 

men det er jo ikke akurat bra med 280 hk på en orginal 1,8t motor da. viss man ikke har byttet mange deler i motor rommet da, :P

 

mange kjøper k04 turbo som du får hentet 240 hk av som er passe, men har hørt at man ikke bør hente ut 280 av en 1,8t motor da, men det er jo viss man ikke bytter mange deler i motoren som sagt da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
når man chipper bilen sin fra 150 til 197 hk så får du 1,2 bar ca og det er orginalt med 0,7 bar.

 

men det er jo ikke akurat bra med 280 hk på en orginal 1,8t motor da. viss man ikke har byttet mange deler i motor rommet da, :P

 

mange kjøper k04 turbo som du får hentet 240 hk av som er passe, men har hørt at man ikke bør hente ut 280 av en 1,8t motor da, men det er jo viss man ikke bytter mange deler i motoren som sagt da =)

 

Morsomt at gamle tråder fremdeles lever! hehe!! Jeg har hørt masse forskjellige tall når det gjelder hva en original 1,8t motor skal gi i ladetrykk, men det jeg har lest og som gir mest mening er at alt mellom 0,47 og 0,57 bar er normalt! Altså rundt en halvkilo og der omkring. Som alle andre motorer er 1,8t bygget godt overdimensjonert og skal tåle langt mer enn de originale 150 gampene, dette for holdbarhet og et langt liv. Tuningfirmaer og fagfolk sier at ved dobbelt effektuttak, altså 300 hk, så skal original innmat fungere. Men det sier jo seg selv at dette sliter også dobbelt så mye på komponentene. Det svakeste leddet skal visstnok være rådelager. Stempel og veiv kan brukes til mer enn 300 hk. Selvsagt må man jo også oppgradere dyser, turbo, eksos og programvare, men selve innmaten i blokka og toppen skal i en frisk motor kunne håndtere opptil 300 hk. Hvor lenge det holder er en annen sak, og det avhenger vel også av hvordan man bruker høyrefoten regner jeg med.

 

Jeg har fremdeles passaten min, men interessen og lysten for å gå løs på noe voldsomme effektuttak har avtatt litt. Nå er det vinter og glatt her på østlandet, og da frister det egentlig mere med audi, quattro og en mere trimvennlig turbomotor. Så turboen, manifolden og alt jeg hadde av trimdeler er nå solgt, og bilen står fremdeles bare med vanlig chip. Jeg har bestemt meg for å ha passaten som nr 2 bil inntil videre, og dessuten har jeg andre prosjekter på gang. Er fortsatt glad i passelaten da! ;) hehe! Er jo en god bil som gjør nytten sin.

 

meeen, for all del; alt er til salgs for den rette summen, så hvis noen vil legge inn bud på den, så er de hjertelig velkommene til det! hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår